Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Revoluce v potápění? Dýchejte jako ryby

  13:47aktualizováno  13:47
Potápění bez použití tradičních lahví se stlačeným vzduchem by měl umožnit nový izraelský vynález LikeAFish. Pomocí něj bude potápěč dýchat podobně jako ryba.
Potápěč v Rudém moři

Potápěč v Rudém moři | foto: Radko Pospíšil

Název odkazuje na způsob dýchání ryb, neboť přístroj dovede získávat vzduch, který je rozpuštěný ve vodě. Využití by mohl najít například u potápěčů, na ponorkách či v podmořských laboratořích.

Základem přístroje je vysokorychlostní odstředivka, s jejíž pomocí je snížen tlak mořské vody v uzavřené komoře. Zařízení dovede uvolňovat vzduch z vody podobným způsobem, jako se uvolňuje oxid uhličitý, když zatřepete uzavřenou lahví s perlivým nápojem a pak otevřete víčko. Vzduch, který je s pomocí LikeAFish získán, je přenesen do zásobníku, který využívá potápěč k dýchání.

Každý litr vody obsahuje asi 1.5% rozpuštěného vzduchu a systém tak musí zpracovat asi 200 litrů za minutu, aby dodal potřebné množství, které průměrný člověk potřebuje k dýchání.

Potápěč díky LikeAFish není závislý na množství kyslíku v tradiční tlakové lahvi, ale pouze na energii v baterii, kterou potřebuje odstředivka ke svému provozu.

LikeAFish navrhl izraelský vynálezce Alon Bodner. V současné době není přístroj běžně využíván v praxi, existuje jen jako laboratorní model.

Patent byl podle zpravodajství BBC již schválen v Evropě a probíhá přijímací řízení v USA. Bodner nyní provádí testy v podmořské laboratoři v Austrálii. Snaží se dosáhnout tak malých rozměrů přístroje, aby jej mohli bez potíží přenášet potápěči. Vývoj odhaduje ještě nejméně na dva roky.

Kritici ovšem poukazují na možná omezení přístroje. Koncentrace kyslíku v různých vodách se liší a voda navíc může být silně znečištěna škodlivými látkami. Bodner prý také podceňuje množství kyslíku, který bude třeba. Počítáno je s jedním litrem za minutu, což stačí při běžných podmínkách. Když jsou ovšem podmínky zhoršené, například při potřebě překonat silný proud, spotřeba se zvyšuje až na 3,5 litru. Získávání většího množství bude ovšem znamenat podstatně větší nároky na baterie.


Prototyp přístroje LikeAFish v laboratoři

Kromě toho netvoří baterie a slaná voda zrovna ideální kombinaci. Ve vodě může podle kritiků systému snadno dojít k zničení baterií.

"Když budu mít kyslíkovou láhev, nebudu závislý na bateriích a doba výdrže přitom může být stejná jako s LikeAFish," uvádí instruktor potápění Craig Billingham.
Bodner připouští, že LikeAFish nebude vhodné používat v místech, kde je voda znečištěná nebo obsahuje nedostatek kyslíku. V případě poškození baterií by ale měla potápěči pomoci malá záložní kyslíková tlaková láhev, která bude součástí přístroje.

Největší možnosti využití svého systému ale vidí v podmořských laboratořích. Ty využívají tlakové zásobníky vzduchu a jsou závislé na jejich výměně z lodí. Elektrickou energii ale mohou například získávat podobně jako vodní elektrárny přeměnou mechanické energie proudící vody.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.