Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Z revolučního bezpilotního letounu X-47B se má stát letecký soumar

aktualizováno 
Podle úniků informací o struktuře obranného rozpočtu USA postihne revoluční bezpilotní stroj, který je jako první schopen operovat z paluby letadlové lodi, zásadní změna role. Nemá sloužit jako útočný nebo výzvědný stroj, ale jako tanker.

Experimentální X-47B provedl 17. května 2013 první dotyk s palubou letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN 77) před úplně prvním přistáním bezpilotního stroje na palubě letadlové lodi. | foto: US NAVY

Po nečekaném lednovém prozrazení požadavku zachování provozu létajících „prasat“ A-10 přichází z USA další senzace. Znovu jde o uniklé informace z návrhu rozpočtu na rok 2017, který bude předložen Kongresu už příští týden. Americké námořnictvo (US Navy) podle serveru Defencenews nečekaně požaduje změnu v programu bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike) na létající tanker.

Fotogalerie

Futuristický stroj Northrop Grumman X-47B, který měl operovat z palub letadlových lodí proti bráněným cílům, tedy podle návrhu potká zcela neočekávaný osud. Připomeňme, že X-47B umí doplňovat vlastní palivo ve vzduchu (zvádnul to v roce 2015), ale s tím, že by fungoval jako tanker, se nikdy dříve nepočítalo.

Zástupci amerického námořnictva uvádí, že rozhodnutí je nejlevnější a nejrychlejší způsob, jak zvýšit bojovou sílu námořního letectva. Bezpilotní tanker umožní nasazení letounů F-18, které dnes plní tuto funkci, na bojové mise. Zároveň bude program levnější než vývoj autonomního plnohodnotného bojového „dronu“, a za ušetřené peníze pak námořnictvo má nakoupit více pilotovaných bojových strojů, a to jak F-18, tak F-35.

Příčinou změny určení X-47B může být také změna strategie při osvojování nových bezpilotních technologií, při které vojáci dávají přednost malým, postupným krokům před velkými technologickými skoky. Přeměna bezpilotního X-47B na létají tanker by tak mohla umožnit postupné zdokonalení nových technologií pro budoucí „neviditelný“ špionážní a útočný bezpilotní letoun.

Změna určení projektu UCLASS možná narazí na odpor v Kongresu, ve kterém je řada zastánců nasazování bezpilotních strojů z palub letadlových lodí. Vzhledem k tomu, že námořnictvo prezentuje jako nezbytnou podmínku zvyšování vlastní bojové síly, šance na schválení této dramatické změny programu bezpilotních letadel námořnictva nejsou rozhodně nulové.

Northrop Grumman X-47B

Northrop Grumman X-47B je experimentální bezpilotní Stealth letoun vyvinutý pro americké námořnictvo. Poprvé vzlétl v roce 2011.

Oba vyrobené stroje prošly testy námořnictva v letech 2013-2014. Během nich bylo potvrzeno, že X-47B jsou schopny samostatně startovat a přistávat na letadlové lodi. Testy také potvrdily schopnost služby na letadlové lodi. Po ukončení testů chtělo námořnictvo oba stroje odeslat do muzeí a pokračovat ve vývoji jejich nástupce s využitím osvědčených technologií.

To se nelíbilo politikům, kteří si vynutili další testy tím, že zvětšili na tyto účely fondy. V roce 2015 X-47B zvládl autonomní tankování ve vzduchu. Objevila se otázka určení stroje. Vojáci dávají přednost špionážnímu určení s omezenými útočnými schopnostmi, politici požadují opak.

První tankování bezpilotního stroje X-47B z tankeru Omega K-707 (22. dubna 2015)

První tankování bezpilotního stroje X-47B 22. dubna 2015 z tankeru Omega K-707




Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

„Moci se ujali buržousti!“ V paruce a s falešným vousem zažehl Lenin VŘSR

Komunistické oslavy výročí bolševické revoluce v ruském Stavropolu (7....

V úterý šestého listopadu roku 1917 za úsvitu obsazují junkeři – mladí posluchači důstojnických škol – tiskárnu...

Kennedyho vrah byl možná jen loutkou KGB. L.H. Oswald a jeho příběh

Americký prezident John F. Kennedy a jeho manželka Jackie Kennedyová (Dallas,...

Zítra, 26. října, mají USA zveřejnit dosud utajované informace o atentátu na prezidenta Johna F. Kennedyho. Co zatím...

Proč nechtít bombu. Členství v atomovém klubu se vzdal jediný stát

Jihoafrický nosič RSA-3 v leteckému muzeu v Pretorii. Raketa vyvinutá pro tamní...

Severokorejské jaderné ambice straší celý svět a velmoci přemýšlí, jak režim přesvědčit, abych se svých atomových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.