Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Z revolučního bezpilotního letounu X-47B se má stát letecký soumar

aktualizováno 
Podle úniků informací o struktuře obranného rozpočtu USA postihne revoluční bezpilotní stroj, který je jako první schopen operovat z paluby letadlové lodi, zásadní změna role. Nemá sloužit jako útočný nebo výzvědný stroj, ale jako tanker.

Experimentální X-47B provedl 17. května 2013 první dotyk s palubou letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN 77) před úplně prvním přistáním bezpilotního stroje na palubě letadlové lodi. | foto: US NAVY

Po nečekaném lednovém prozrazení požadavku zachování provozu létajících „prasat“ A-10 přichází z USA další senzace. Znovu jde o uniklé informace z návrhu rozpočtu na rok 2017, který bude předložen Kongresu už příští týden. Americké námořnictvo (US Navy) podle serveru Defencenews nečekaně požaduje změnu v programu bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike) na létající tanker.

Fotogalerie

Futuristický stroj Northrop Grumman X-47B, který měl operovat z palub letadlových lodí proti bráněným cílům, tedy podle návrhu potká zcela neočekávaný osud. Připomeňme, že X-47B umí doplňovat vlastní palivo ve vzduchu (zvádnul to v roce 2015), ale s tím, že by fungoval jako tanker, se nikdy dříve nepočítalo.

Zástupci amerického námořnictva uvádí, že rozhodnutí je nejlevnější a nejrychlejší způsob, jak zvýšit bojovou sílu námořního letectva. Bezpilotní tanker umožní nasazení letounů F-18, které dnes plní tuto funkci, na bojové mise. Zároveň bude program levnější než vývoj autonomního plnohodnotného bojového „dronu“, a za ušetřené peníze pak námořnictvo má nakoupit více pilotovaných bojových strojů, a to jak F-18, tak F-35.

Příčinou změny určení X-47B může být také změna strategie při osvojování nových bezpilotních technologií, při které vojáci dávají přednost malým, postupným krokům před velkými technologickými skoky. Přeměna bezpilotního X-47B na létají tanker by tak mohla umožnit postupné zdokonalení nových technologií pro budoucí „neviditelný“ špionážní a útočný bezpilotní letoun.

Změna určení projektu UCLASS možná narazí na odpor v Kongresu, ve kterém je řada zastánců nasazování bezpilotních strojů z palub letadlových lodí. Vzhledem k tomu, že námořnictvo prezentuje jako nezbytnou podmínku zvyšování vlastní bojové síly, šance na schválení této dramatické změny programu bezpilotních letadel námořnictva nejsou rozhodně nulové.

Northrop Grumman X-47B

Northrop Grumman X-47B je experimentální bezpilotní Stealth letoun vyvinutý pro americké námořnictvo. Poprvé vzlétl v roce 2011.

Oba vyrobené stroje prošly testy námořnictva v letech 2013-2014. Během nich bylo potvrzeno, že X-47B jsou schopny samostatně startovat a přistávat na letadlové lodi. Testy také potvrdily schopnost služby na letadlové lodi. Po ukončení testů chtělo námořnictvo oba stroje odeslat do muzeí a pokračovat ve vývoji jejich nástupce s využitím osvědčených technologií.

To se nelíbilo politikům, kteří si vynutili další testy tím, že zvětšili na tyto účely fondy. V roce 2015 X-47B zvládl autonomní tankování ve vzduchu. Objevila se otázka určení stroje. Vojáci dávají přednost špionážnímu určení s omezenými útočnými schopnostmi, politici požadují opak.

První tankování bezpilotního stroje X-47B z tankeru Omega K-707 (22. dubna 2015)

První tankování bezpilotního stroje X-47B 22. dubna 2015 z tankeru Omega K-707




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Další z rubriky

Agentka mezi britskými komunisty dokázala rozbít sovětskou špionážní skupinu

Logo britské špionážní služby MI5

Špionka, která odvedla svou práci a pak se po ní slehla zem. I tak by se dal popsat osud „slečny X“, tajné agentky...

Náš první král vzduchu a Rudý ďábel. Malkovský se narodil před 120 lety

První československý král vzduchu František Malkovský

Dnes je tomu právě 120 let, kdy se 5. prosince 1897 narodil František Malkovský. Díky dechberoucím akrobatickým kreacím...

Sovětské tajné služby cvičily teroristy a v ČSR využívaly komunisty

Z výstavy Republika - Prezidentská standarta

Imperiální choutky sovětského Ruska a jeho tajných služeb ve dvacátých letech minulého století v ČSR zahrnovaly i...

Najdete na iDNES.cz