Režisér Avataru bude natáčet na Marsu ve 3D. NASA mu vyhověla

aktualizováno
James Cameron se podílí na kamerovém systému nové vesmírné sondy Curious. NASA ji vyšle na Mars příští rok, aby potvrdila obyvatelnost planety. Slavný režisér přesvědčil vedení, aby vozítko vybavila dražší 3D kamerou, a tím celou misi zatraktivnila pro veřejnost.

Režisér Avataru, James Cameron, pomáhá s vývojem 3D kamery pro natáčení na Marsu. Misí sondy Curious je zjistit, zda byla rudá planeta obyvatelná pro mimozemský život | foto: koláž Technet, animace: NASA, 20th Century Fox

Třemi Oscary ověnčený režisér James Cameron pomáhá americké vesmírné agentuře NASA s vývojem speciální trojrozměrné kamery. Ta by měla být určena k pořízení kvalitních 3D záznamů z planety Mars. Průzkumná pojízdná sonda Curiosity, na kterou se má tato kamera nainstalovat, má na rudou planetu vyrazit příští rok.

Sonda Curiosity přistává na Mars (umělecké zpracování)

Sonda Curiosity přistává na Mars, půjde o první řízené přistání (umělecké zpracování)

Mars Science Laborator (Curiosity) je bude výrazně větší než vozítko Spirit

Zvědavý průzkumník Marsu

Mars Science Laboratory, známý také jako Curiosity (česky Zvědavost) je pojízdná sonda, která má k Marsu odstartovat v říjnu 2011. Jejím úkolem je prozkoumat povrch rudé planety a zjistit, zda někdy byla nebo stále je obyvatelná živými organismy.

Kalifornská laboratoř Jet Propulsion Laboratory chystá plány na zapojení 3D kamery do arzenálu výzkumné sondy, údajně i v reakci na přímluvy Jamese Camerona. Režisér, který má za sebou veleúspěšnou premiéru trojrozměrného sci-fi filmu Avatar, říká, že "vozítko s lepším párem očí pomůže veřejnosti ztotožnit se s misí", uvedla CBS.

NASA sice plánovala 3D kameru s možností optického přibližování už v roce 2007, stala se ale obětí rozpočtových škrtů. Nyní je zase ve hře.

Komu slouží 3D kamera?

Pro vědeckou misi není 3D kamera nutná, ačkoli podle Michaela Malina, vedoucího vývoje kamery, bude mít své výhody i pro vědeckou stránku věci: "Kamera s objektivem s fixním ohniskem, které jsme dodali, jsou z vědecké stránky skoro stejně užitečné jako původně navržená kamera. Ale nenabídnou široký rozhled, což stereo-kamera umožní."

On a další výzkumníci Malin Space Science Systems nyní pracují na funkční 3D kameře (MSL Mast Camera). Na svých stránkách dokonce uvádějí slavného režiséra jako člena výzkumného týmu, jeho rolí má být "Videodocumentation, traverse science".

Cameronovu roli si lze vyložit například tak, že slavný režisér pomůže publicitě celého projektu a zároveň zde zužitkuje své zkušenosti s tím, jaké 3D záběry jsou pro publikum působivé. Narozdíl od většiny vědců má s ohromováním publika a získáváním základny příznivců přímé zkušenosti. Sám Cameron je navíc fanouškem vědeckého bádání, má za sebou i několik podmořských dokumentárních filmů (např. Volcanoes of the Deep Sea z roku 2003). Nyní se tedy chce s kamerou vydat na jinou planetu nejen prostřednictvím počítačové animace, ale i ve skutečnosti.

Sonda Curiosity taví horniny pro analýzu

Je nepochybné, že už jen svým zapojením získal sondě značnou publicitu. A pro organizaci NASA, která je placena ze státního rozpočtu USA a tedy přímo závislá na podpoře politiků, je podpora veřejnosti nesmírně důležitá. Zapojení hollywoodských hvězd do průzkumu vesmíru je tedy celkem logický krok.

Zdroje:

Velení na pozorovatelně, střelnice Kapustin Jar
Před Bajkonurem Sověti zkoušeli rakety v tajném Kapustině Jaru

Sovětský svaz se v padesátých letech snažil na základě výzkumu německé raketové techniky i vlastních zkušeností vytvořit dalekonosnou raketu pro vodíkovou...  celý článek