Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmodernější systémy i dalekohledy. Jak to chodí na letištní věži

Řídicí věž je místo, odkud je bezkonkurenčně nejlepší přehled o celém letišti. Ti, kteří letadlům povolují přistání a odlety, totiž musí přesně vědět, kde kdo zrovna je. Využívají nejmodernější techniku, ale i obyčejné dalekohledy. Technet se vypravil na reportáž na řídicí věž Letiště Václava Havla.

Média obvykle prezentují práci řídících letového provozu s důrazem na lidskou stránku tohoto povolání. Technet se tedy na práci "letových dispečerů", jak se jim občas nepřesně říká, podíval z té techničtější stránky.

O řízení letového provozu nad Českou republikou se stará několik středisek. Letadla, která přelétávají nad Českem v cestovní výšce, řídí z Jenče u Prahy oblastní středisko řízení (Area Control Center - ACC). Přilétající a odlétající letadla v okolí letišť řídí střediska přiblížení (Approach - APP). Samotné vzlety a přistání pak mají na starosti řídící věže (Tower - TWR). A právě tam se Technet vypravil za další reportáží.

Řídící věže, ze kterých musí mít "dispečeři" dobrý přehled o pojezdových a vzletových drahách, patří na letištích k nepřehlédnutelným stavbám. Výjimkou není ani ruzyňské letiště. Zdejší řídící sedí v sále v nejvyšším patře prosklené budovy v "ohybu" terminálů, z níž mají dobrý rozhled na většinu letiště.

"Na letišti jsou čtyři pracoviště," vysvětluje Josef Červenka, který pracuje jako řídící letového provozu už 36 let. "Každé z těchto pracovišť je obsazeno jedním člověkem v době od 7 do 22 hodin. Na noční směně jsou pracoviště slučována podle předpokládaného provozu."

Bez povolení se letadlo nesmí ani hnout

Posádky letadel jsou v rádiovém kontaktu s pracovníky věže téměř neustále. Skoro ke všemu totiž potřebují povolení. Na pražském letišti probíhá komunikace téměř výhradně v angličtině, snad vyjma pozdravu. České řízení letového provozu sice poskytuje služby v angličtině i v češtině, ale držet se angličtiny je pro všechny jednodušší. Posádky zahraničních letadel navíc stále mohou mít přehled, co zamýšlejí ostatní.

První, s kým piloti před startem komunikují, je clearance delivery dispečer, který vydává letová povolení. "Zabývá se vším, co se týká letu před nahozením motorů. Přiděluje sloty pro vzlet v případě, že dojde k přeplnění letových cest," objasňuje Červenka.

Řídící věž na pražském letišti v Ruzyni.

Provozovatel letadla (například letový dispečink ČSA) musí před vzletem vložit letový plán do celoevropského systému CFMU (Central Flow Management Unit). Tento systém sleduje kapacitu vzdušného prostoru v jednotlivých sektorech i v okolí letišť. Po vložení letového plánu systém zkontroluje, zda sektory, kterými let povede, nebudou v danou chvíli přeplněné. Pokud ano, přidělí letu slot, tedy čas, kdy musí letadlo odstartovat, aby se do kapacity jednotlivých sektorů "vešlo".

Druhým pracovištěm je Ground. Jeho obsluha se stará o vše, co souvisí s pojížděním a pohybem po letištních plochách kromě ranvejí. Povoluje tedy letadlu vytlačení od terminálu a poté ho po pojezdových plochách navádí až na vyčkávací místo u vzletové a přistávací dráhy.

Povolení ke vstupu na ranvej už posádce dává řídící věž, jejíž pracovník má přesný přehled o všech přibližujících se, přistávajících, startujících a odlétajících letadlech a udržuje mezi nimi patřičnou vzdálenost. Tady už jde o lidské životy, na rozdíl od okolí terminálů a provozních ploch, kde případné nedorozumění může způsobit převážně jen materiální škody nebo zpoždění.

Řídícímu věže navíc pomáhá čtvrtý pracovník - asistent, který vkládá do systému informace o vzletech. Systém pak tyto informace předá na sousední pracoviště, tedy na přibližovací středisko, či na oblastní řízení. Kromě toho řídí pohyb vozidel po letištních plochách tak, aby se auta údržby, biologické ochrany nebo hasičů nepletla do cesty letadlům.

Fotogalerie

Několikanásobně jištěné systémy

Řídící věž musí mít perfektní přehled o všem, co se na provozních plochách, na ranveji i v okolním vzdušném prostoru "šustne". Sledují proto nejen letadla, ale také vozidla, která se pohybují po plochách. Tady přichází na řadu i dalkohledy. Věž musí vědět, kdo kde zrovna je, ale také co v nejbližší době asi udělá. "V každém okamžiku máme přesnou informaci o poloze, rychlosti, kurzu, o výšce," vypočítává Červenka. "Máme multitrackový systém zobrazení cílů, který dostává informace z několika zdrojů. Systém si automaticky vybírá nejpřesnější polohu a generuje nám symbol radarové polohy."

Systém může využívat jak signál z palubních odpovídačů na palubách letadel, tak informace z primárního radaru. Podobným způsobem se kombinují i informace o pojíždějících letounech a o vozidlech na letištních plochách. Všechny sledovací systémy i rádiové spojení řídícího s posádkou jsou několikanásobně jištěny pro případ výpadku.

Na ranvej smí jen jeden

Na vzletové a přistávací dráze může být vždy jen jedno letadlo. Další dostává povolení ke vstupu na ranvej, až předchozí letoun odstartuje nebo sjede na pojezdovou dráhu. Běžná radarová vzdálenost mezi přistávajícími nebo odlétávajícími letadly je zhruba pět námořních mil (devět až deset kilometrů). "To je rozestup, který zajišťuje, že se nám mezi dvě přistávající letadla bezpečně vejde letadlo pro vzlet," vysvětluje Josef Červenka.

"Fronta" letadel na přistání před pražským letištěm

To však platí pouze za normální viditelnosti a za dobrých podmínek na dráze. V případě zhoršených podmínek, kdy letadlům trvá delší dobu, než opustí dráhu, se aktivuje takzvaný LVP systém (Low Visibility Procedures - postupy za nízké viditelnosti) a rozestupy se zvětší. Za takových podmínek pak letadla přistávají plně automaticky s využitím autopilota.

Na pražském letišti ve špičce startuje nebo přistává letadlo téměř každou minutu. Vše na sebe tedy musí navazovat. A pak stačí málo, aby plynulý provoz zadrhl. Stačí, aby letadlo po přistání z jakéhokoli důvodu nestihlo včas vyklidit dráhu. V takovém případě musí další přistávající stroje "počkat".

"Letadlo dostane nařízený postup nezdařeného přiblížení, který je přesně popsán a posádka ví, co má dělat," popisuje Červenka. "Letadlo provede průlet nad dráhou, zařadí se znova do okruhu a provede vizuální přiblížení. V případě, že je tam další provoz, je přeladěno zpátky na přibližovací stanoviště." Řídící z "approache" pak letadlo pomocí radarových vektorů navede zpět do proudu letadel blížících se k letišti.

Při krizových situacích rozhoduje kapitán

Někdy provoz zadrhne kvůli vážnějším problémům, kdy se musí řešit nejen zdržení v okolním provozu, ale také mimořádná situace na palubě některého z letadel. I na to jsou však řídící připraveni jak teoreticky, tak z praktického výcviku na simulátorech.

Škála možných mimořádných situací je téměř nepřeberná. V posledních letech ruzyňské letiště několikrát zažilo přednost na přistání z důvodu zdravotní indispozice, ať už šlo o člena posádky nebo o cestujícího. Jindy byly přerušeny přípravy na vzlet kvůli nasátí ptáka do motoru. Občas dochází k poruchám technického rázu. Stává se, že letadlu vysadí některý z hydraulických okruhů, nedají se vysunout vztlakové klapky nebo nefunguje signalizace vysunutí a zajištění podvozku.

"Především se řídíme požadavky velitele letadla, který si vyžádá určitá opatření, protože zná nejlépe situaci na palubě. Obvykle je to tak, že někde chvíli vyčkává, sám si rozhodne, kde a jak dlouho chce vyčkávat, a připraví se na situaci. Pak je důležité, jestli si chce vyžádat nějaký stupeň pohotovosti. Podle toho se aktivuje záchranný systém na letišti," vysvětluje Josef Červenka. Při případném vyhlášení pohotovosti musí řídící od velitele letadla zjistit další informace, například kolik má letadlo paliva nebo kolik je na palubě cestujících.

"Nejsložitější případ, který jsem za svou kariéru zažil, byl ještě před revolucí, kdy Tu-134 nemohl vysunout jednu část hlavního podvozku a přistával jen se dvěma podvozkovýma nohama," vzpomíná zkušený řídící. "To už je hodně složitá situace, letecká nehoda, a reaguje se až na to, co se stane. V tomhle případě naštěstí nebyl nikdo zraněn. Letadlo vyčkávalo asi tři hodiny nad letištěm, než vylétalo pohonné hmoty, a pak šlo na přistání. Pilot to držel co nejdéle, ale pak se křídlo dotklo dráhy, roztočilo se a letadlo bylo odepsané. Naštěstí to ale bylo bez fatálních následků, takže se dá říct, že to dopadlo dobře."

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...