Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letadla mizela z radarů i v Praze. Možná kvůli "elektronické válce" NATO

  11:18aktualizováno  13:51
Několik výpadků na začátku tohoto měsíce zaznamenaly řídicí věže v řadě měst ve střední Evropě včetně Prahy. Příčiny incidentu stále neznáme. V podezření je cvičení vojsk NATO v Maďarsku.

Řídicí věž na pražském letišti | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Řízení letového provozu radaru ve Vídni, Bratislavě, Praze a Karlsruhe zaznamenala na začátku června výpadky signálu, když jim z radarů mizely některé údaje. Nebezpečí však podle všeho nehrozilo.

České řízení letového provozu: Letadla jsme na radaru viděli

Vyjádření ŘLP ČR

"Zaznamenali jsme  náhodné výpadky detekce letadel systémem tzv. sekundárního radaru v trvání desítek vteřin až několika minut. Díky plnému pokrytí vzdušného prostoru též klasickými primárními radary jsme však měli informaci o poloze letadel nepřetržitě k dispozici a bezpečnost provozu nebyla ohrožena."

"Mohu potvrdit, že v inkriminované době (5. 6. a 10. 6. 2014) byly zaznamenány krátkodobé problémy," potvrdil Technetu mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. "Zaznamenali jsme náhodné výpadky detekce letadel systémem tzv. sekundárního radaru v trvání desítek vteřin až několika minut," upřesnil.

Zdůraznil však, že bezpečnost leteckého provozu nebyla nijak ohrožena. Řízení letového provozu nad Českou Republikou využívá jak údaje ze sekundárních radarů (které přijímají signál z odpovídačů na palubách letadel), tak z klasických primárních, které sledují cíle pomocí odrazu radiového paprsku. Dispečeři tedy stále viděli polohu letadel, pouze jim zmizely některé údaje o letech.

"Událost nyní šetří Eurocontrol na základě podnětu k šetření, který byl podán Rakouskem," uzavřel Klíma.

Rakouský tisk: Maďaři "byli varováni". Kým, to se neví

Podle rakouského deníku Kurier proběhl první výpadek ve čtvrtek 5. 6. 2014, kdy bylo Centrum pro letecké operace NATO (Combined Air Operations Centre Uedem - CAOC) v Uedemu v Severním Porýní-Vestfálsku informováno o "rušení v civilním letectví". Zpráva přišla z letového řídicího střediska v Karlsruhe. Také řízení letového provozu ve Vídni, Praze a Bratislavě hlásilo poruchy. Důstojníci NATO v Uedemu pojali podezření, že příčinou může být cvičení elektronické války v Maďarsku.

Pouze civilní řízení letového provozu v Budapešti prohlásilo, že nebylo ovlivněno, protože bylo "varováno". Kým a proč, ale jeho pracovníci nesdělili.

Podruhé se incident odehrál v úterý 10. 6. 2014 v půl druhé odpoledne, kdy mizela letadla z radarových obrazovek tentokrát ve Vídni, Praze, Mnichově a Karlsruhe. Porucha trvala až do třetí hodiny odpolední. Tentokrát se výpadky týkaly jen letadel ve vysoké nadmořské výšce. CAOC ale žádné akce v zasažených oblastech nehlásilo.

Marcus Pohanka z rakouské letové kontroly označil pro agenturu AP incidenty z 5. června a z 10. června jako bezprecedentní. Uvedl, že znenadání zmizely údaje o výšce, lokaci a identitě a další informace o celkem 13 letadlech nacházejících se nad Rakouskem. V obou případech na zhruba 25 minut.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA a Eurocontrol se nyní snaží zjistit příčinu selhání systému.

Řídící jsou na podobné situace vyškoleni

Podle odborníků nešlo o nijak výrazné ohrožení bezpečnosti letového provozu. Řídicí letového provozu jsou na podobné situace školeni a ve chvíli, kdy jim informace o letadle z radaru "zmizí", kontaktují posádku rádiem. "Přechází se na takzvané procedurální řízení," řekl Technetu pilot Ladislav Keller. "Pilot pak hlásí časy, kdy bude v určitém bodě, hlásí svou výšku a tak dále." Znamená to také zvětšení rozstupů mezi jednotlivými letadly a podobně.

Problém se měl týkat pouze kontaktu letadel se středisky řízení letového provozu. Například protisrážkové systémy, jimiž jsou letadla vybavena a které také využívají "sekundárních" odpovídačů, to nijak ovlivnit nemělo.

Ať je to NATO

Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů. Druhá technická možnost je kybernetický útok na přijímací stanice na zemi. Všechny strany tak podle deníku Kurier nyní doufají, že jako příčina bude identifikována chyba při akci NATO a nikoliv nějaký jiný skutečný útočník.

Autoři: ,


Nejčtenější

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

V noci se dívejte na nebe. Perseidy předvedou pravidelnou podívanou

Perseidy (Irsko, 7. srpna 2009)

Ani letos nás prach z komety Swift-Tuttle nemine a zájemci, kteří vydrží dlouho do noci, se tak mohou těšit na...

Další z rubriky

Hodinky po dědovi jsou jako napínavá detektivka. Nikdy do nich nefoukejte

Hodinky Doxa

Víte, že uvnitř hodinek nebývají diamanty, i když je to na nich „napsáno“? A proč myslíte, že se do hodinek nesmí...

Dotykový displej místo klávesnice: Apple si patentoval hrbolaté řešení

Apple pracuje na notebooku, který má místo klávesnice dotykový displej s...

Klávesnice, která se mění podle toho, jakou aplikaci právě používáte. Nebo může úplně zmizet a dát prostor obsahu....

Švábi v křídle. Jak si Rolls-Royce představuje budoucnost letecké údržby

Pohled na laboratorní „šváby“, na jejichž vývoji pro firmu Rolls Royce pracuje...

Letecká výstava ve Farnborough je největší přehlídkou novinek v oboru. Společnosti si na ni schovávají velké věci,...

Najdete na iDNES.cz