Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Ohromný pokrok: Robot-gepard se naučil skákat přes překážky v 8 km/h

  11:40aktualizováno  13:30
Experti z Massachusettského technologického institutu (MIT) ukázali vylepšenou verzi čtyřnohého robota, který je inspirován nejrychlejším suchozemským živočichem, gepardem. V září 2014 poprvé zkusil místo trenažeru běhat na trávníku. Nově inženýři robota naučili rozpoznávat a přeskakovat překážky o výšce až 40 cm.

První běh absolvoval „gepard“ v ochranném boxu na běžícím pásu v roce 2012. Teprve v září 2014 vědci poprvé svého geparda pustili „do divočiny“ - tedy na trávník univerzitního campusu. Na videu (výše) z prosince 2014 vidíme gepardího robota z MIT pouze běhat a skákat maximálně 4 cm do výšky. Koncem května 2015 výzkumníci oznámili, že robot nyní umí skákat přes překážky až 40 cm vysoké. 

Skok na běžícím pásu přes 27cm překážku

Skok na běžícím pásu přes 27cm překážku

Nad překážkou

Nad překážkou

Dopad na přední nohy

Dopad na přední nohy

Po dopadu robot poskočí, aby srovnal tempo

Po dopadu robot poskočí, aby srovnal tempo

Samostatné překonávání překážek (MIT Cheetah 2):

„Optimální skok je příliš nebezpečný a náročný na výpočet. Místo toho robot skáče ‚dost dobře‘.“

Za použití laserového radaru (LIDAR) umí robot rozpoznávat překážky. Když překážku zaregistruje, přizpůsobí běh tak, aby „mu vyšly“ kroky pro ideální skok přes překážku. Vlastně ne ideální, ale „uskutečnitelný“. Jak vysvětluje Sangbae Kim, který na MIT vyučuje mechaniku: „Optimální přeskočení překážky by znamenalo vynaložení minima energie a těsné přeskočení,“ říká hlavní autor robota. „To je nebezpečné a navíc těžké na výpočet.

Fotogalerie

Místo toho robot skáče tak, aby to bylo uskutečnitelné (v originále: feasible). „To může znamenat, že robot vyskočí výše, než je potřeba. Ale to je lepší, než kdyby o překážku zakopl a upadl. „Obvykle jsme posedlí optimálními řešeními, ale toto je případ, kdy je lepší mít jen dostatečně dobré řešení, protože výpočty za běhu musíte provádět velmi rychle,“ dodává Kim.

V laboratoři robot dokáže překonat asi 70 % překážek, na jejichž detekci má přibližně metr. V tělocvičně už má podmínky lepší, protože vidí překážky předem, a úspěšnost se zvyšuje na 90 %. To vše při běhu rychlostí 8 km/h.

Klip ukazuje skok přes překážku robota MIT Cheetah 2

Na vývoji robota spolupracuje MIT s armádní agenturou DARPA. Počítá se tedy s tím, že by roboty mohla využívat i armáda, podobně jako nyní pokusně využívá tažná „robozvířata“ od Boston Dynamics.

Aktualizace: do článku jsme doplnili údaje o vývoji robota na MIT.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

TU-104 A ČSA ve zbarvení po roce 1960.

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb...

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.