Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Roboti závodili v Brně. Bez pomoci museli ujet 1 km s různými překážkami

aktualizováno 
Projet kilometrovou trasu v časovém limitu a zdolat překážky. To byl hlavní úkol robotických vozítek ve čtvrtém ročníku soutěže Robotour. Vyhrál tým posluchačů pražského Českého vysokého učení technického), který si říká Lee, se strojem vlastní konstrukce.

Jeden ze soutěžních robotů | foto: Miroslav Buček

Úkolem soutěžících netradičního závodu robotů Robotour v Brně bylo naprogramovat vlastního robota tak, aby do třiceti minut projel kilometrovou trasu v parku Lužánky a šťastně do cíle dopravil pětilitrový soudek s pivem.

Roboti měli být podle pravidel plně samostatní, nesjíždět z cesty a správně se rozhodovat na křižovatkách podle zadané mapy. Museli se také dobře vypořádat s přirozenými i umělými překážkami.

Vítězné robotické vozítko LEE

Vítězné robotické vozítko LEE

"Do klání se zapojilo 19 týmů. Tvořili je studenti, nadšenci i členové nejrůznějších spolků," řekl jeden z pořadatelů, Luděk Žalud z brněnského Vysokého učení technického (VUT). Soutěž Robotour vznikla před čtyřmi roky v Praze. V Brně se uskutečnila poprvé. Jejím cílem je prohloubit znalosti lidí zabývajících se robotikou.

Podobné soutěže

Ve světě existují i jiné outdoor soutěže autonomních robotů. Jednak to byla americká Grand Challenge/Urban Challenge, kdy roboti (typicky autonomní automobily) měli samostatně překonat netriviální vzdálenosti, případně v posledním ročníku rozpoznávat značky a reagovat na ostatní roboty.

Od roku 2005 pořádá Pennsylvania State University Mini Grand Challenge. Podobně jako v Robotour se musí menší roboti autonomně navigovat v Abington parku a vyhýbat překážkám. Cesta je označena pomocí dopravních kuželů a k dispozici je sada GPS průjezdních bodů.

Další soutěž, která se koná v Evropě, je Field Robotic Event. Na rozdíl od jiných soutěží si zde organizátoři nechají hřiště vyrůst. Úkolem je navigace na poli osázeném kukuřicí.

Zdroj: robotika.cz

Každý ze strojů tvoří vozítko se systémem, který ho má i s nákladem provézt složitými místy na trati. Je tvořen kamerou, kompasem a navigačním systémem GPS. Systém umožňuje velmi přesně robotovi určit trasu jízdy.

Tlačítko "start" na robotovi pouští rozhodčí. Pak už je vše na robotovi.

Pokud sjede z trasy, narazí do pevného nebo třeba i pohybujícího se předmětu, je ihned diskvalifikován.

"Každý rok je na robotech vidět různá vylepšení. Součástí akce je také workshop, na němž si členové jednotlivých týmů vyměňují zkušenosti," dodal Žalud.

Další informace o soutěži naleznete zde. Fotografie z aktuálního ročníku na Rajče.net.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

StreetDrone One s jedním ze svých tvůrců, Josephem Smithem.
Nejlepší auto na hraní, co jste kdy viděli. Cenou opravdu překvapí

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Na palubce má velké červené tlačítko, které v případě nouze okamžitě odpojí autonomní řízení. Projekt s názvem StreetDrone ONE je malý autonomní elektromobil,...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.