Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Piloti si brýle s rozšířenou realitou pochvalují. Poznají, co je rozbité

aktualizováno 
Epson brýle s rozšířenou realitou umožní pilotům i technikům lépe odhalit nová poškození letadla. Závadné místo mohou okamžitě porovnat s předchozím stavem a nezdržovat letadlo plné cestujících. U aerolinek EasyJet si myslí, že brýlemi vybaví piloty i mechaniky už do tří let.

Testujeme Google Glass

Brýle Google Glass fungují na podobném principu jako brýle na videu. Ty však mají dva displeje místo jednoho.

Infografika: Jak fungují Google Glass

Infografika: Jak fungují Google Glass

Více v naší recenzi

Při testování brýlí Google Glass se často setkáváme s otázkou, k čemu se to dá využít v praxi. EasyJet nám předvedl, že podobné brýle se dvěma "průhlednými displeji" a 3D kamerou se dají prakticky využít při běžném leteckém provozu. Piloti této letecké společnosti používají brýle Epson Moverio BT-200, které jsou v mnohém šikovnější než známější Glass.

"Dnes je to tak, že pilot vystoupí z letadla a řekne si: aha, mám tu závadu. Zavolá nám a my musíme začít hledat, zda jde o poškození, které je už zaznamenáno, nebo jde o poškození nové," vysvětlil nám Ian Davies, vedoucí technického oddělení letecké společnosti EasyJet. "Tyto brýle nám umožní okamžitě posoudit, jestli je poškození nové, a okamžitě to můžeme začít řešit." Přestože Davies zatím neumí vyčíslit, kolik času tyto brýle ušetří, očekává, že to bude velké zlepšení komfortu pro mechaniky, piloty i cestující. "Když se objeví problém před odletem, dokážeme jej posoudit a vyřešit mnohem rychleji než dnes."

Brýle jsou zatím prototyp propojený s telefonem běžícím na systému Android. Průhledové předsazené (v originále superimposed) displeje slouží například k promítání minulého poškození letadla přímo na plášť letounu vedle poškození současného, takže je pilot může okamžitě porovnat i poměřit.

Konzultace závady s expertem kdekoli po světě

Kromě pilotů budou prý moci brýle využívat i mechanici. Pokud budou opravovat konkrétní závadu, mohou se na dálku spojit s expertem na danou část letadla, který může sedět třeba na druhé straně oceánu.

Dalším možným důvodem, který ovšem EasyJet neuvedl, by mohlo být zálohování dat o tom, co který mechanik na letadle opravoval. Takové záznamy jsou velmi důležité pro plánování, revizi nebo v případě vyšetřování.

Přestože brýle s rozšířenou realitou EasyJet již testuje v praxi, na masové nasazení si zaměstnanci ještě počkají. Současný odhad je dva až tři roky. "Nepůjde možná přímo o tyto brýle, ale o jejích nástupce," myslí si Gary Smith, vedoucí oddělení zdrojů a změn ve flotile EasyJet. "Plánujeme jejich zapojení napříč celou společností, nejen pro piloty a mechaniky."

Autoři: ,


Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Hranice vesmíru by měla podle vědců být níže. Ale oni o tom nerozhodují

Ilustrace evropské sondy GOCE na oběžné dráze kolem Země. Šlo o specializovaný...

Hranici vesmíru by bylo lepší posunout o dvacet kilometrů níže, navrhuje americký astrofyzik. Jeho argumenty možná...

Další z rubriky

Slavný humanoidní robot končí. Asimo dirigoval orchestr a spadl ze schodů

Humanoidní robot Asimo je první dvounohý chodící robot.

Firma Honda se rozhodla, že již nebude dále vyvíjet svého populárního dvounohého robota Asimo. Využije však zkušenosti...

Švábi v křídle. Jak si Rolls-Royce představuje budoucnost letecké údržby

Pohled na laboratorní „šváby“, na jejichž vývoji pro firmu Rolls Royce pracuje...

Letecká výstava ve Farnborough je největší přehlídkou novinek v oboru. Společnosti si na ni schovávají velké věci,...

Novinka od Nvidie vyčistí z fotek šum i zrno. Perfektně a bleskurychle

Nalevo původní zašuměný obrázek vstupující do systému, napravo umělou...

Společnost Nvidia vytrénovala umělou inteligenci tak, že dokáže vyčistit i silně zašuměný a zrnitý obrázek nebo z něj...

Najdete na iDNES.cz