Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rubikova kostka prohrává s počítačovými hrami

  8:52aktualizováno  8:52

Jak stárne populace v Evropě a Americe, stárnou i uživatelé klasických hlavolamů. Lidé si více hrají, ale každá generace má své fenomény. Zatímco pro dospělé jsou hračkami hlavolamy, mladí tráví čas u počítačů a elektronických her, říká odborník na hlavolamy Jaroslav Flejberk. 

Třicet let po vynálezu Rubikovy kostky, jednoho z nejprodávanějších hlavolamů na světě, mánie okolo něj dávno opadla. "Před časem se ještě vyráběly zmenšeniny jako přívěšky na klíče. Dnes už nemáme ani je," řekla pracovnice firmy, která distribuuje hračky.

Podle Michala Reitera, který se věnuje deskovým hrám, je tomu tak i proto, že hlavolamy přitahují lidi spíše s vyšším vzděláním a s výbornou prostorovou orientací. Při velkých možnostech výběru pak někteří lidé sáhnou po méně náročných hrách a využití volného času. Děti mají své počítačové hry, pokémony nebo televizní pořady typu SuperStar, říká k tomu Flejberk.

Podle něj se sice snižuje počet prodaných kusů hlavolamů, ale stoupá jejich kvalita hlavolamů a množství unikátních objevů. Navíc se v době internetu už téměř nemůže stát, aby dva lidé vynalezli tutéž věc. "Možná se prodá méně mechanických hlavolamů, ale já se během několika okamžiků dozvím, že někdo objevil nový typ v Mongolsku," uvedl Flejberk. 

Internet ale nefunguje pouze jako komunikační kanál, přes který se sběratelé hlavolamů z celého světa organizují a domlouvají. Může navíc zpětně k hlavolamům přitáhnout i mladé lidi, protože nabízí nepřeberně virtuálních aplikací a grafických verzí klasických mechanických hlavolamů.

Na nových trendech v oblasti hlavolamů se podílejí také Češi. Karel Hršler a Vojtěch Kopský drží patent na českou variantu Rubikovy kostky. "Jejich Cube 21 je ale třikrát složitější a při skládání mění svůj tvar," sdělil  Flejberk.

Je podle něj vidět, že ani maďarský architekt Ernö Rubik ze svého vynálezu nevytěžil, co mohl. Celkem lze z Cube 21 vytvořit přes 200 tvarů a počet konfigurací přesahuje 34 miliard. Této kostky se podle Flejberka prozatím prodalo v USA přes tři miliony kusů, v Česku se s
distribucí teprve začíná. 

Rubik, který se v úterý dožije šedesáti let, vyvinul kostku pro zlepšení prostorové představivosti svých studentů. Jde o šestibarevnou krychli, která se skládá z celkem 27 kostiček. Ti nejlepší ji dokážou složit během 15 sekund. Lidé ale pořád hledají nové výzvy a potřebují se odlišit. Proto vznikají stále nové mutace tohoto vynálezu. Například kostka 5x5x5 je téměř nesložitelná, řekl Flejberk.

Stejně jako u deskových her jde především o vzrušení z nalezení vítězné strategie. Podle Reitera má pro někoho stále půvab i klasická Rubikova kostka. Záleží především na počátečním rozložení, řekl Reiter.

Zdroj: ČTK

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu
Generál Vojcechovský bojoval v legiích, Stalin ho poslal do gulagu

VIDEO 26. srpna 1917 vstoupil Sergej Vojcechovský v hodnosti podplukovníka do formujících se Československých legií. Po 1. světové válce bojoval v bělogvardějském...  celý článek

Kanadsko-americký jevištní kouzelník a vědecký skeptik James Randi
Jak odhalit šarlatána. Rozhovor se skeptickou legendou, úžasným Randi

Kanadsko-americký iluzionista, legenda svého oboru, mistr známý po celém světě. A také profesionální skeptik. Už půl století bojuje proti nejrůznějším...  celý článek

Nývlt Václav: SmartFrog
Podívejte se na to „nej“, za co budou chtít výrobci letos vaše peníze

Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) Když něco "cool" není, musíme to "cool" udělat, to platí nejenom na největším evropském veletrhu spotřební elektroniky IFA 2017, který dnes končí. Ví to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.