Ruská neviditelná superstíhačka má nejistou budoucnost

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky Suchoj T-50. Budoucnost letadla je však velmi nejistá. O současném stavu programu T-50 se zamyslel odborník na ruskou armádu Dmitry Gorenburg.
Suchoj T-50

Suchoj T-50 | foto: Suchoj

Gorenburg původně publikoval článek Russian T-50 stealth fighter will enhance capabilities na placeném analytickém webu Oxford Analytica Daily Brief. Pár dní nazpátek, s odstupem několika měsíců, pak „přetiskl“ tento článek na svém blogu Russian Military Reform.

Tajemný T-50

Rusko vyvíjí letouny 5. generace od konce 80. let minulého století. Rusové začali vývoj této techniky v reakci na vývoj amerického F-22 Raptor, který zase reagoval na nástup ruských letadel Su-27. Samotná firma Suchoj vyvíjí letoun T-50 přibližně 15 let.

Pátý prototyp letounu Suchoj T-50 poškozený požárem motoru

První let víceúčelové stíhačky T-50 se uskutečnil v roce 2010. Za posledních pět let Suchoj dodal pět prototypů. Zkoušky se v poslední době opozdily kvůli požáru motoru pátého prototypu v polovině roku 2014. Letoun se nakonec podařilo opravit pomocí dílů z rozestavěného šestého prototypu.

Podle ruských médií se pátý prototyp dostal do vzduchu v polovině října, vzlet šestého prototypu se očekává na konci letošního roku. Pokud půjde vše podle plánů, ruské letectvo zařadí T-50 do výzbroje v roce 2016. Avšak první T-50 budou mít jen omezenou bojovou hodnotu.

Suchoj T-50 bude první stealth letadlo provozované Ruskem. Při konstrukci se alespoň zčásti využily kompozitní materiály, letadlo má vynikající manévrovací schopnosti, schopnost nadzvukového letu bez přídavného spalování a pokročilou avioniku.

Jaké jsou skutečné schopnosti a možnosti T-50, je však nejasné. Na rozdíl od západního světa, kde jednotlivé výkony, schopnosti, ale i problémy letadel jsou detailně sledovány médii a diskutovány, ruské zdroje výkony a schopnosti T-50 (kromě obecných proklamací) nekomentují.

Co víme? T-50 zpočátku získá motor Saturn 117 aktuálně používaný v letadlech Su-35S. Nově vyvíjený motor Product 30 má být připraven pro výrobu v roce 2017. Product 30 se stane standardní pohonnou jednotkou T-50 od roku 2020. Motor poskytne o 17 až 18 % větší tah při menší spotřebě paliva než stávající motory.

Gorenburg v článku uvádí, že vývoj “finálních” elektronických systémů letadla ještě není ukončen. První T-50 tak budou mít zpočátku omezené schopnosti, ostatně jako americké F-35 Lightning II. Podle odhadů získají plné elektronické, avionické a softwarové vybavení (tedy schopnosti letadel 5. generace) po roce 2020. Do té doby bude bojová hodnota T-50 odpovídat letounům 4. generace.

T-50 vs. F-22 a F-35

Ideovými protivníky T-50 jsou americké stroje F-35 a F-22. Jak si ruský stroj proti americkým oponentům stojí?

Rychlost nadzvukového letu T-50 bez přídavného spalování je Mach 1,7, maximální Mach 2,5. Jde o rychlosti srovnatelné s F-22. Naproti tomu maximální rychlost F-35 je Mach 1,6.

Maximální dolet T-50 je 2000 km, podobně jako u F-22. Dolet F-35 je papírově 2200 km. Dostup letadel T-50 a F-22 je 20 000 m, u F-35 18 000 m.

Suchoj T-50

Jak připomíná Gorenburg, mezi odborníky v oblasti letectví se vedou živé debaty o přednostech všech tří letadel. Jak jsme však naznačili výše, debaty komplikuje nedostatek informací z ruské strany, především o klíčových oblastech jako je elektronika a pohonná jednotka.

Panuje shoda, že ruský stroj je obratnější než F-22 a F-35, ale má horší charakteristiky stealth. T-50 by tak měl být lepší v blízkém manévrovém souboji (dog fight), ale horší například při pronikání protivzdušnou obranou protivníka.

Gorenburg však zdůrazňuje, že toto porovnání se děje na základě reálných dat o západních letounech, ale jen na základě prohlášení ruské strany o schopnostech T-50. “Vzhledem k tomu, že ruští úředníci jsou traťoví rekordmani ve skrývání problémů a přehánění schopností nové technologie, je možné až pravděpodobné, že výkony T-50 nemusí odpovídat očekávání,” spekuluje ve svém článku Gorenburg.

Indická karta a výrobní realita

Od roku 2007 na projektu ruského letadla 5. generace spolupracuje Indie, která v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) požaduje dvojsedadlový derivát letadla T-50. Původní plány počítaly s 500 stroji FGFA a zahájení sériové výroby v roce 2015.

Spolupráce mezi Ruskem a Indií však není rozhodně idylická. Indická strana si stěžovala na málo výkonný a nespolehlivý motor, problémy s drakem letadla, které snižují charakteristiky stealth, nebo na nedostatečné radarové a elektronické systémy letadla. Indům se také nelíbí, vzhledem k výše uvedeným problémům, vysoká jednotková cena.

V důsledku zpoždění se očekává, že Indie získá v roce 2017 pouze tři prototypy FGFA. Další kolo jednání se očekává na nadcházejícím každoročním indicko-ruském summitu v Moskvě. Podle listu Financial Express může Indie podepsat smlouvu o společné výrobě až 154 letounů FGFA. Pokud půjde vše hladce, začátek sériové výroby FGFA se stihne v roce 2017.

V případě Ruska první plány mluvily o 52 letadlech T-50 do roku 2020 a o 250 do roku 2030. Kvůli špatné ekonomické situaci však Rusko v příštích pěti letech nakoupí pouze 12 kusů.

Vzhledem k obecné složitosti zavádění nových zbraňových systémů do operačního nasazení (servis, údržba, logistika, opravy), složitosti výcviku (počet nalétaných hodin, dostatečný počet pilotů), lze očekávat, že stroje T-50 nebudou hrát hlavní roli v ruském letectvu ani v příštím desetiletí.

Otázkou je také jednotková cena, která se odhaduje minimálně na 50 milionů dolarů za kus. Cena je dvakrát menší než u obdobných západních letadel, ale při současných hospodářských problémech Ruska může být i tak neúnosná.

Zdroj: Russian Military Reform

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 12 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 30 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...