Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nová ruská houfnice má vysokou rychlost střelby a obrovský dostřel

aktualizováno 
Ruské ministerstvo obrany zadalo vývoj nové kolové samohybné houfnice označované jako 2S35-1 Koalice-SV KŠ. Oficiální obrázky nejsou k dispozici, vše je tajné, ale prosakují informace o rychlosti střelby 10 ran za minutu a dostřelu až 70 kilometrů.

Model nové kolové ruské samohybné houfnice 2S35-1 Koalice-SV KŠ ráže 152 mm | foto: Věstnik Mordovie

Ze samohybných dělostřeleckých systémů používaných dnes ruskou armádou je asi nejznámější relativně moderní houfnice 2S19 Msta-S ráže 152 mm, kterých má Rusko v aktivní službě nasazených 468. Ruská armáda však vlastní celou řadu dalších samohybných dělostřeleckých systémů.

Z těch starších to jsou samohybné kanony 2S5 Hyacint ráže 152 mm (203 aktivních / 500 v rezervě) a raritní 2S7 Pion ráže 203 mm (8/0), samohybné houfnice 2S1 Gvozdika ráže 122 mm (546/1400) a 2S3 Akacija ráže 152 mm (931/1600) a samohybný minomet 2S4 Tulpan ráže 240 mm (8/120).

V poslední době se pak objevila samohybná houfnice 2S34 Hosta (30/0) ráže 120 mm, kterou můžeme označit za modernizovanou 2S1 Gvozdika, a především nastupující samohybná houfnice 2S35 Koalice-SV ráže 152 mm (12/0).

Všechny výše uvedené systémy jsou umístěny na pásovém podvozku. Výjimku tvoří samohybný minomet 2S23 Nona-SVK (50/0) ráže 120 mm využívající podvozek kolového transportéru BTR-80.

Pásový podvozek má bezkonkurenční průchodnost terénem, což je klíčové na ruském území s velmi řídkou a nekvalitní silniční síti. Na druhou stranu pásová vozidla mají velmi omezenou schopnost dopravy na dlouhé vzdálenosti.

V prvních dnech případné války lze dopravit určité množství těžké techniky letecky, ale při vedení dlouhodobé bojové činnosti je nutné přepravovat techniku po zemi.

Rusko proto při vedení války na svém území spoléhá především na železniční síť, po které plánuje přepravovat většinu obrněné techniky, mužstva, munice a zásob. V případě přerušení železnice se však zásobování technikou a mužstvem výrazně komplikuje.

Naproti tomu vojenská vozidla s kolovým podvozkem mají horší průchodnost terénem, ale mohou se po vlastní ose přepravovat na vzdálenosti tisíců kilometrů, při snesitelné spotřebě paliva a při nízkém opotřebení (riziko poruchy).

To jsou pravděpodobně hlavní důvody, proč ruské ministerstvo obrany připravuje kolovou verzi samohybné houfnice Koalice-SV.

Nová kolová samohybná houfnice 2S35-1 Koalice-SV KŠ využívá kolový podvozek nákladního vozidla KAMAZ-6560 8x8 a věž se 152mm dělem z nové pásové houfnice Koalice-SV. Obě verze Koalice-SV vyvíjí ruský výzkumný ústav Burevestník (součást Uralvagonzavodu).

Bojové schopnosti nových samohybných houfnic jsou utajovány. Podle ruské TV Zvezda, která má blízko k ruskému ministerstvu obrany, je však efektivní dostřel houfnic 2S35 s klasickou municí 40 km při rychlosti palby deset ran za minutu. Podle TV Zvezda Rusko pracuje i na dělostřeleckém projektilu s pomocným raketovým motorem s dostřelem 70 km.

Fotogalerie

Uvnitř velké dělostřelecké věže je pak ukryta zásoba 70 nábojů ráže 152 mm. K dispozici je více typů munice, které lze volit v automatickém módu: tříštivo-trhavá, naváděná, protitanková, se submunicí, atd.

Magazín Army Recognition připomíná, že podle ruských i zahraničních specialistů se Koalice-SV stane nejrychleji střílející houfnicí na světě. Umožnit to má inovativní chlazení hlavně (přesné detaily o systému nejsou k dispozici). V hustotě palby tak Koalice-SV překoná německou PzH 2000 i americkou M109A7 Paladin PIM.

K dispozici má být i režim salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact, tedy „současné zasažení cíle postupně vystřelenými náboji“). V režimu MRSI střelecký počítač za použití automatického nabíjení, počítačového nastavování náměru a různých prachových náplní dokáže zasáhnout cíl několika granáty najednou. Technika MRSI se používá především při dělostřeleckých přepadech.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Další články o vojenství a novinky ze světa armády najdete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

F-117A
První „neviditelný“ bombardér F-117 definitivně končí

Americké letectvo se rozhodlo definitivně vyřadit "neviditelné" bombardéry Lockheed F-117 Nighthawk, které jsou od roku 2008 zakonzervovány na základně...  celý článek

Před 100 lety odsoudili evropští socialisté 1. světovou válku
Socialisté v roce 1917 odmítli ve Stockholmu rozdělení Rakouska-Uherska

VIDEO Socialistické strany po celém světě během 1. světové války usilovaly o mírové jednání. Odmítaly zbytečné zabíjení. Válku považovaly za zločin imperialistů....  celý článek

HMS Dragon, torpédoborec Type 45
Úpadek britského námořnictva: bez protilodních střel a bojových letounů

Námořnictvo Jejího veličenstva dnes trpí akutním nedostatkem plavidel. Mnohé úkoly jsou již nad síly kdysi nejmocnějšího loďstva všech oceánů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.