Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

  0:39aktualizováno  0:39
Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Testování systému Remote Tower | foto: SAAB

Věže, z nichž má personál přehled o dění na celé letištní ploše, by se v dohledné době mohly stát minulostí, alespoň tedy na některých letištích. Švédský SAAB vyvinul a nyní testuje novou technologii nazvanou Remote Tower (lze přeložit jako Vzdálená věž).

Systém využívá soustavu senzorů, kamer a mikrofonů, které detekují veškerý pohyb na letištních drahách i plochách a data přenášejí do řídicího centra, které může být vzdáleno stovky kilometrů a může zároveň obsluhovat několik letišť. Ve středisku sedí řídící letového provozu, který vidí údaje o provozu i obraz přenášený z kamer na obrazovkách kolem sebe.

Testy ve Švédsku, Irsku i za oceánem

Letiště v irském Corku

Letiště v irském Corku

SAAB představil Remote Tower na airshow ve Farnborough. Technologii však testuje už od loňského roku. Testování zahájil „doma“ ve Švédsku - jako první byl systém spuštěn na letišti v Örnsköldsviku. Zkušební provoz probíhá také na některých letištích v Nizozemsku a testovalo se i na letišti Leesburg v americké Virginii, tam však bylo řídicí středisko umístěno přímo na letišti.

Zkušební provoz nyní běží také v Corku a Shannonu na západě Irska, přičemž řídicí středisko je v Dublinu. Testy budou probíhat do konce roku 2017 a poté irský úřad pro letectví vyhodnotí, zda systém zavede natrvalo. O zkouškách a případné implementaci systému se uvažuje i na některých letištích v Británii.

„Vidíme velký zájem ze strany malých i velkých letišť,“ potvrzuje Håkan Buskhe, prezident a výkonný ředitel SAABu.

Řídící věž na pražském letišti v Ruzyni

Výhody? Finance i bezpečnost

Nový systém by podle výrobce i odborníků měl být levnější než stávající systém radarů, věží a řídících. Měl by také usnadnit řízení provozu například při zhoršené viditelnosti.

Ale úspora prý rozhodně nepovede k poklesu bezpečnosti. Na chod všech systémů bude stále dohlížet člověk, který také bude dávat pokyny letadlům, ale místo několika řídících by to měl zvládnout jeden nebo dva lidé.

Systém počítá i se zabezpečením proti případnému digitálnímu útoku. „Zabezpečení a šifrování podobných systémů je velmi těžké, skoro až nemožné prolomit. Zabezpečení civilního leteckého provozu bude na stejné úrovni jako zabezpečení vojenských systémů, ne-li na vyšší,“ říká letecký publicista Thomas Withington.

Řízení na dálku funguje už roky, ale s radarem

Systém Remote Tower by měl nahradit výhradně řízení provozu na letištích. Řízení letadel z přibližovacích a oblastních středisek už na podobném principu - bez přímého sledování - dávno funguje. Tato střediska však data o letech dostávají z radarů.

Podle serveru Telegraph se podobně řídí provoz i na některých letištích. „Řízení letového provozu na dálku se už využívá na menších letištích, kde řídicí věž není v provozu celých 24 hodin denně. Provoz může řídit větší letiště, které využije data z radaru menšího letiště,“ vysvětluje Thomas Withington.

Ve Farnborough se o technologii zajímali zejména tři potencionální zájemci, kteří zvažují její zavedení na svých letištích. Podle serveru FlightGlobal je mezi nimi i jeden armádní subjekt. Dva klienti by do konce roku 2016 mohli podepsat smlouvu.




Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Co byste měli vědět, než miliardář Musk pošle svou Teslu kolem Slunce

Tesla Roadster před uzavřením do aerodynamického krytu rakety Falcon Heavy

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy ponese místo obvyklého závaží...

Další z rubriky

Alexa míří do automobilů, najde servis a stáhne okénka. I off-line

Nývlt Václav: Panasonic spolupracuje s Amazonem. Alexa míří do automobilů.

Digitální asistentky Alexa a Google Assistant míří prostřednictvím autorádií společnosti Panasonic do automobilů....

Nezvyklá podívaná: Řada strojů uklízí přistávací dráhu na letišti

Čistící stroje odklízí sníh na Letišti Václava Havla 17.1.2018.

Husté sněžení se v minulých dnech nevyhnulo ani Letišti Václava Havla v Praze. Díky kamerám Slow TV a našim fanouškům...

OBRAZEM: V poušti vyrostl les automobilů, vyřádili se na nich sprejeři

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou "International Car Forest of The Last...

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou International Car Forest of The Last Church najdete v nevadské poušti jen asi...

Najdete na iDNES.cz