Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Samořídící auta se zatím neobejdou bez zásahů lidí. Firmy to musí hlásit

  13:47aktualizováno  13:47

Google ukázal, jak trénuje software samořídícího auta na dětech. | foto: Google Self-Driving Car Project

Auta s povolením jezdit „řízená počítačem“ mají v Kalifornii jasnou podmínku: musí v nich sedět osoba, která může kdykoli řízení od počítače převzít. Může to být z důvodu chyby počítače, ale i z důvodu preventivního.

Kalifornský Úřad pro motorová vozidla zveřejnil zprávy sedmi společností, které nyní samořídící auta v tomto státě testují: Bosch, Delphi, Google, Nissan, Merzedes-Benz, Tesla a Volkswagen. Dohromady zaznamenaly firmy za patnáct měsíců 2 894 "převzetí řízení personálem“ (tzv. disengagement).

Ne každé převzetí indikuje nebezpečnou situaci. Google například ve své zprávě zdůrazňuje, že má parametry a procedury testování nastaveny tak, aby dozor do řízení zasahoval preventivně: „Nesnažíme se minimalizovat počet zásahů. Naším cílem je nasbírat co nejvíce dat, které nám umožní vylepšit náš systém automatického řízení automobilu.“

Podle magazínu Wired v případě Google aut nejčastěji šlo o převzetí řízení kvůli chybě systému: „To není nijak znepokojující, protože Google nevyvíjí hardware, ale snaží se vyladit rozhodovací software auta,“ říká Chris Urmson, který vede tým inženýrů vyvíjejících Google auto.

Tesla, která rovněž pracuje na samořízení, jako jediná nahlásila nula převzetí řízení. U Googlu je to 272 převzetí v důsledku technické chyby systému a 69 kvůli zajištění bezpečného provozu vozidla. Třináct dalších převzetí bylo provedeno při simulovaných situacích v kontrolovaných podmínkách. Celkem tedy Google nahlásil 341 převzetí v průběhu 683 tisíc najetých kilometrů. Statistiky také ukazují, že počet situací (relativně k ujeté vzdálenosti), kdy dozor převezme kontrolu, dlouhodobě klesá.

Autor:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Jak ulovit patnáctku. Američané nabídli sto tisíc dolarů a marně čekali

MiG-15bis, se kterým ulétl severokorejský stíhač No Kum-sok do Jižní Koreje,...

Během korejské války chtěli Američané vypsáním vysoké finanční odměny zlákat některého z pilotů MiGu-15 k úletu na svou...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Další z rubriky

Největší technologická show bez elektřiny. CES 2018 se ponořil do tmy

Návštěvníci CES 2018 zatím čekají před halami na obnovu dodávek elektřiny.

Velký výpadek proudu dnes po jedenácté hodině postihl výstaviště v Las Vegas. Do tmy se ponořila většina výstavních...

Trest smrti, očkování, cigarety: Máte přehled o kontroverzních názorech?

Kontroverzní téma (ilustrační snímek)

Máte přehled o tom, jak se lidé dívají na kontroverzní témata? Pomozte nám zmapovat pohledy na otázky z vědy i...

Facebook slibuje méně informací, reklam a více příspěvků přátel

Logo společnosti Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg vyhlásil změny v algoritmu, jenž připravuje příspěvky, zprávy a reklamy, které...

Najdete na iDNES.cz