Krátké zprávy

Google ukázal, jak trénuje software samořídícího auta na dětech.

Google ukázal, jak trénuje software samořídícího auta na dětech. | foto: Google Self-Driving Car Project

Samořídící auta se zatím neobejdou bez zásahů lidí. Firmy to musí hlásit

  • 3

Auta s povolením jezdit „řízená počítačem“ mají v Kalifornii jasnou podmínku: musí v nich sedět osoba, která může kdykoli řízení od počítače převzít. Může to být z důvodu chyby počítače, ale i z důvodu preventivního.

Kalifornský Úřad pro motorová vozidla zveřejnil zprávy sedmi společností, které nyní samořídící auta v tomto státě testují: Bosch, Delphi, Google, Nissan, Merzedes-Benz, Tesla a Volkswagen. Dohromady zaznamenaly firmy za patnáct měsíců 2 894 "převzetí řízení personálem“ (tzv. disengagement).

Ne každé převzetí indikuje nebezpečnou situaci. Google například ve své zprávě zdůrazňuje, že má parametry a procedury testování nastaveny tak, aby dozor do řízení zasahoval preventivně: „Nesnažíme se minimalizovat počet zásahů. Naším cílem je nasbírat co nejvíce dat, které nám umožní vylepšit náš systém automatického řízení automobilu.“

Podle magazínu Wired v případě Google aut nejčastěji šlo o převzetí řízení kvůli chybě systému: „To není nijak znepokojující, protože Google nevyvíjí hardware, ale snaží se vyladit rozhodovací software auta,“ říká Chris Urmson, který vede tým inženýrů vyvíjejících Google auto.

Tesla, která rovněž pracuje na samořízení, jako jediná nahlásila nula převzetí řízení. U Googlu je to 272 převzetí v důsledku technické chyby systému a 69 kvůli zajištění bezpečného provozu vozidla. Třináct dalších převzetí bylo provedeno při simulovaných situacích v kontrolovaných podmínkách. Celkem tedy Google nahlásil 341 převzetí v průběhu 683 tisíc najetých kilometrů. Statistiky také ukazují, že počet situací (relativně k ujeté vzdálenosti), kdy dozor převezme kontrolu, dlouhodobě klesá.