Koncert v kosmu odložen. Operní pěvkyně let na ISS vzdala

• 21
Plánovaný koncert britské zpěvačky Sarah Brightmanové na mezinárodní vesmírnou stanici se přinejmenším odkládá. Tak zní oficiální zpráva. Co přesně zapříčinilo zrušení letu druhé kosmické turistky, zatím není jasné.

Ještě nedávno se na Facebooku a na webových stránkách Brightmanové i společnosti Space Adventures, která výlety kosmických turistů pořádá, objevovaly slibné fotografie i videa z přípravy k letu, jehož začátek byl plánován na letošní září. Stala by se teprve druhou ženou, která by jako kosmický turista navštívila Mezinárodní kosmickou stanici ISS, a celkem teprve devátým účastníkem kosmického letu, který si k němu zaplatil letenku.

Sen prožívala od roku 2012

V červenci 2012 dala ruská státní komise Sarah Brightmanové zelenou, aby podstoupila zkrácený výcvik pro kosmický let. V Rusku kosmické turisty nazývají „účastníky kosmického letu“, ale samozřejmě nezáleželo na označení, protože Sarah musela zvládnout všechna úskalí, jakými procházejí profesionální kosmonauti, třebaže některá ve zkrácené, anebo přece jen mírnější podobě. Bezvýhradně však musela prokázat, že zvládne přetížení, že dokáže v mikrogravitaci, nebo jak se všeobecně říká v beztížném stavu, na sebe obléknout skafandr.

To vše na ni ale teprve čekalo. Nejprve se vybírala možnost, kterého kosmického letu v lodi Sojuz by se vůbec mohla zúčastnit. Většina chystaných už totiž byla obsazena ruskými, americkými a evropskými profesionály. Od roku 2009 se do kosmu proto žádný kosmický turista nevydal. Program Mezinárodní kosmické stanice ISS vyžadující pravidelné střídání posádek takovým výletům mnoho šancí nedával.

Přednost měli profesionálové z USA, ESA, Japonska, Kanady a Ruska, plně závislí dopravou do kosmu na ruských lodích Sojuz. Až když se objevil plán, že Rus Michail Kornijenko a Američan Scott Kelly prožijí na ISS celý rok, bylo jasné, že se na palubě transportního Sojuzu  přece jen podaří najít volné místo. A pak se Sarah dozvěděla, že by měla vzlétnout 1. září 2015 s ruským velitelem Sergejem Volkovem a profesionálním kosmonautem ESA Andre Mogensenem z Dánska v Sojuzu TMA-18M. Stále však pod podmínkou, že dá dohromady téměř 50 milionů dolarů, což byla cena za letenku, na níž se dohodla společnost Space Adventures s Roskosmosem.

Zkrácený výcvik

Čas neúprosně běžel. Do záložní posádky, do níž byli jmenováni profesionální kosmonauti Skripočka z Ruska a Pesquet z Francie, byl 16. října 2014 zařazen dvaapadesátiletý japonský podnikatel Satoši Takamatsu. Za to, že zaplatil sice mnohem menší sumu než Sarah, ale přece jen úctyhodně vysokou, měl „jistotu“, že bude moci absolvovat náročný zkrácený kosmonautický výcvik, ale za odlétající raketou s lodí Sojuz se nakonec jen smutně podívá z vyhlídkové terasy na kosmodromu Bajkonur.

Co všechno letos (možná) poletí do vesmíru

Vizualizace zachycení soukromé lodi Cygnus robotickým ramenem ISS

Do Střediska přípravy kosmonautů u města Čkalovskoje dorazila Sarah sice již 15. ledna tohoto roku, ale aniž by se s kýmkoli z centra sešla, v podstatě hned odletěla zpátky do Londýna za nemocnou maminkou. Vrátila se ovšem už 19. ledna a zahájila přípravu. Společně s ní i její náhradník Satoši Takamatsu. V tvrdé zimě prožili v okolí výcvikového střediska náročný nácvik přežití po nouzovém přistání do nehostinných oblastí, učili se pracovat v tréninkovém skafandru, pro Sarah začali dokonce vyrábět speciální křeslo na míru, v němž měla vzlétnout v lodi Sojuz, a společně s japonským kolegou se začala seznamovat s kosmickou lodí, která ji měla umožnit vstup do kosmu a návrat zpátky na Zemi.

Začalo se psát o tom, že během svého desetidenního pobytu na ISS se bude věnovat programu, který připraví společně s UNESCO, ale hlavně bude na palubě ISS zpívat v přímém přenosu, přičemž program chystá ve spolupráci se svým bývalým manželem Andrew Lloydem Weberem.

Už 28. února však Sarah znovu odletěla do Londýna a vše se oficiálně vysvětlovalo tím, že si vzala krátkou dovolenou a vrátí se 11. března. Jenže do výcvikového střediska přijela až v dubnu a to se už spekulovalo, že se jí zřejmě nepodařilo dát dohromady požadovanou značnou sumu na kosmickou letenku.

Všechno byly pouhé spekulace, oficiální ruská místa mlčela, nic nenaznačil ani Eric Anderson, spoluzakladatel a ředitel společnosti Space Adventures, nevyjádřila se ani Sarah na svém Facebooku, kam předtím průběžně vkládala zajímavé fotografie z výcvikového střediska a ze své přípravy.

Pak ale 28. dubna znovu odletěla zpátky do Londýna… A nyní ve středu 13. května se na jejím profilu objevila zpráva, že z další kosmonautické přípravy odstupuje z vážných rodinných důvodů, a že své plány odkládá.

Sen skončil

Příznivci britské zpěvačky okamžitě začali psát na její facebookový účet povzbudivá slova, někteří neskrývali radost, že stále přece jen nebezpečného kosmického letu se tedy nezúčastní, jiní ji povzbuzovali, že svůj velký sen si určitě splní třeba na již chystaných soukromých lodí Dragon 2 nebo Boeing CST-100.

Eric Anderson ze společnosti Space Adventures pouze podotkl, že Sarah Brightmanová by se mohla do kosmu vydat někdy v budoucnosti, a dodal, že s obdivem sledoval, jak vážně přistupovala ke všem lékařským prověrkám i k jednotlivým částem základní kosmické přípravy, takže on sám ji kdykoli opět bude plně podporovat.

Nic víc však oficiálně vysloveno nebylo. Takže jak to bývá, objevily se všelijaké úvahy či spíše spekulace. Nejčastěji se už dříve mluvilo o tom, že Sarah se nepodařilo dát od sponzorů dohromady požadovanou částku oněch téměř 50 milionů dolarů na kosmickou letenku. Včera však americký znalec ruského kosmického programu James Oberg prohlásil, že už před nějakým časem slyšel, že Sarah má problémy s výcvikem. Podle některých dalších názorů by mohlo jít také o nahlas nevyslovenou nedůvěru v bezpečnost letu v lodi Sojuz po nedávné těžké havárii nákladního Progressu M-27M, tedy lodi v podstatě shodné konstrukce.

Jedno je jisté. Sarah Brightmanová už ve čtvrtek nebyla v oficiálním přehledu členů posádek kosmických letů chystaných v letošním roce. Zda na její místo v kabině Sojuzu TMA-18M usedne ten, který měl zůstat pouhým náhradníkem, tedy japonský podnikatel Satoši Takamatsu, to je otevřená otázku. Pokud by si chtěl splnit svůj sen, o kterém řekl, že začal ve slavné epoše letů lodí Apollo na Měsíc, musel by urychleně notně sáhnout do bankovního účtu a doplatit poměrně značný rozdíl mezi cenou za výcvik a cenou za letenku.

Hlavní slovo ale budou mít vedoucí programu Mezinárodní kosmické stanice ISS z Ruska i USA, protože na nich bude záležet, zda a jak nedávná havárie nákladního Progressu zamíchá kartami v pořadí plánovaných kosmických letů a tedy i sestavami posádek.

Britská královská rodina