Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sebevražda, nebo fatální technická závada? Letoun se zřítil do oceánu

aktualizováno 
Egyptský druhý pilot je asi jediný, kdo ví, co se stalo před tím, než se letadlo s 217 lidmi zřítilo střemhlav do oceánu. Egyptští vyšetřovatelé trvají na tom, že šlo o neznámou technickou závadu, američtí se obávají, že to byl úmysl.

Jedině tento muž věděl, proč spadlo letadlo s 217 lidmi do Atlantického oceánu | foto: ČT

Každý cestující letadlem si potřebuje být jistý, že v kokpitu sedí profesionálové, kteří za každou cenu udělají vše pro jeho bezpečnost. Právě velká zodpovědnost na bedrech pilotů stojí za jejich nadprůměrným platem a v některých kulturách také významným společenským postavením.

Proto domněnky, že tragický pád Boeingu 767 do Atlatického oceánu může být způsoben úmyslným chováním jednoho z pilotů, vyvolaly veliký rozruch. Vyšetřování trvalo dlouhé měsíce a bylo provázeno emocemi, politickými souvislostmi i nečekanými odhaleními. Dodnes se Američané a Egypťané neshodli, zda egyptský pilot úmyslně zavinil jednu z nejkontroverznějších leteckých nehod.


Dokumentární rekonstrukce Letecké katastrofy

Tento článek vychází z kanadské dokumentární rekonstrukce Mayday, kterou vysílá Česká televize pod názvem Letecké katastrofy. Článek připravujeme ve spolupráci s ČT.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)


Většina snímků v článku pochází právě z dílu Letecké katastrofy: Tajemství letu číslo 990 (Mayday: Death and Denial), který vysílá Česká televize na programu ČT1 v úterý 12. února od 21:20.

Více o pořadu zde

31. října 1999

Vedoucí pilot, kapitán Ahmed el Habaši, dokončuje poslední přípravy před startem. Pravidelný let EgyptAir 990 z Los Angeles do Káhiry bude pokračovat po mezipřistání v New Yorku. Posádku tvoří dvojice kapitán-druhý pilot, uprostřed letu se na dlouhé trase přes Atlantický oceán střídají. Zástupnou posádku, která řídila stroj prostřední úsek letu, tvořil kapitán Raúf Núr el Dín a první důstojník Gamal el Batútí.

Ahmed el Habaši létá pro egyptské aerolinky už 36 let. Druhého pilota mu dělá šestatřicetiletý Adíl Anwar. Vyměnil si službu, aby se do Egypta dostal včas na svoji svatbu. Ještě před startem přijímal gratulace od kolegů. Poté dostal povolení ke startu a obvyklým požehnáním zahájil let: "Ve jménu Boha milosrdného, slitovného. Posádka do vzletového postavení."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Osmdesát minut po půlnoci se letoun Boeing 767-366ER vydal na svoji obvykle klidnou cestu přes oceán. Podmínky byly bezproblémové a nic nenasvědčovalo tomu, že tento let skončí katastrofou.

Prvním překvapením bylo, když Gamal el Batútí přišel vystřídat mladého druhého pilota už dvacet minut po startu. El Batútí býval vojenským leteckým instruktorem. Ve společnosti Egyptair patřil k nejstarším prvním důstojníkům. Mladší kolegové ho proto z úcty nazývali kapitánem. Někteří ovšem mínili, že už příliš dlouho zneužívá protekci starých přátel.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Zastupující první důstojník El Batútí přišel do kokpitu s celkem banálním návrhem. Chtěl vystřídat druhého pilota už nyní, protože se mu nechtělo spát. První pilot odporoval, že ani on není zdaleka unavený, a že mu to měl říci dříve. Po chvíli zdvořilého dohadování se domluvili a El Batútí si odešel pro jídlo. Až dojí, vystřídá Anwara v křesle druhého pilota. Když odešel, kapitán se s druhým pilotem dohadovali, proč chce El Batútí střídat už nyní. Shodli se na tom, že je to vlastně jedno. El Batútí si snědl večeři a poté nahradil prvního pilota v jeho křesle.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

"Během nočních letů přes Atlantik obvykle žádné potíže nebývají. K nehodám většinou dochází, když jde stroj na přistání. Jen málokdy se něco stane uprostřed noci nad oceánem," podotýká bývalý vyšetřovatel Greg Phillips. Proto nebylo nic divného, když kapitán poprosil prvního důstojníka, aby za něj na chvíli vzal řízení. Odskočil si na záchod, "než se tam udělá po večeři fronta."

Než se však kapitán stihne vrátit, postihne letadlo pohroma. Osud všech bude v rukou prvního důstojníka, který však původně službu mít vůbec neměl.

Záhadná porucha

Náhle se letadlo zhouplo a začalo prudce klesat. Příď letounu namířila k zemi a uvnitř vznikal stav beztíže. "Je to jako když autem ve vysoké rychlosti přejedete vrchol kopce. Vůz se pod vámi jakoby propadne a vy se v sedadle cítíte lehčí. Stejně je tomu v letadle. Čím rychleji letoun klesá, tím intenzivnější pocit lehkosti máte," popisuje Phillips. Podobné techniky, parabolického letu, se používá při napodobování stavu beztíže pro výzkumné účely. Tentokrát ale o žádné cvičení nejde, na palubě jsou jen vyděšení cestující a zaskočená posádka. 

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990) Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Kapitán se snažil co nejrychleji vrátit zpět do kokpitu. Navzdory nepříznivým podmínkám se mu to podařilo. V tu chvíli se už rychlost Boeingu blížila k rychlosti zvuku a nebezpečně překračovala konstrukční limity stroje.

"Co se děje?" volal kapitán, když se do kokpitu dostal. Odpověď ale nedostal. "Spoléhám na Boha," opakoval stále druhý pilot El Batútí. "Co se děje?" opakoval nadřízený, ale bez odpovědi. Kapitán se vší silou opřel do páky, aby přitažením k sobě klesání vyrovnal. Nemohl s ní ale pohnout. Sáhl po plynu, ale motory nereagovaly. "Vypnul jste motory?" Znovu bez odpovědi. "Spoléhám na Boha."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Zoufalý kapitán se snaží zbrzdit klesání vysunutím vzdušných brzd na křídlech. Stroj konečně začíná zpomalovat. Z desetikilometrové výšky se propadl do čtyř a půl tisíce metrů nad mořem. Nyní se klesání obrátilo ve stoupání. Nulovou gravitaci vystřídalo dvojnásobné přetížení.

Flight profile of EgyptAir Flight 990, from NTSB investigation files


Celé letadlo se ponořilo do tmy, jak přestaly pracovat generátory elektrické energie. Záznamové zařízení v kokpitu přestalo pracovat, a tak o dění v následujících minutách máme jen omezené informace. Záznamy amerických radarů ukazují, že stroj opět stoupal, a to až do sedmi a půl kilometru. Poté se propadl do dalšího hrozivého pádu. Vlivem oslabení konstrukce se odtrhl levý motor. V čase 1:50 se letoun ztratil z obrazovek radarů. Naposledy se transpondér ohlásil v 1:50:29 v letové hladině FL183. Dispečink se piloty pokusil kontaktovat, ale bezvýsledně. Požádali okolo letící letadla, aby se po letu 990 "podívala", ale nebyl k nalezení.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Hledání a záchranné operace odstartovaly jen několik minut poté. Ve 3:00 oznámila posádka HU-25 Falcon, že dorazila na poslední hlášenou pozici. Teprve po rozbřesku ale mohlo začít skutečné pátrání. Lodi ale našly na hladině jen jediné tělo a velké množství trosek rozptýlených na obrovské ploše hladiny oceánu. Proběhlo několik vln pátrání, nejprve po přeživších cestujících, později vyšetřovatelé lovili trosky ve snaze odhalit příčinu leteckého neštěstí.

V Atlantickém oceánu našlo smrt všech 217 lidí na palubě: 100 lidí z USA, 89 z Egypta, 21 z Kanady, dalších 7 z Německa, Sýrie, Súdánu a Zimbabwe.

Vyšetřování - kontroverzní otázky

"Jsem šokován. Je to nesmírná tragédie. Chci touto cestou vyjádřit soustrast rodinám cestujících i členů posádky," řekl ve svém projevu egyptský prezident Mubarak. "Jsem v kontaktu s prezidentem Clintonem, který přislíbil plnou podporu při vyšetřování příčin této havárie." Americký prezident jeho slova potvrdil a ujistil, že postup při vyšetřování bude společný.

Vyšetřování vedl Greg Phillips z Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě: "Od začátku jsme si uvědomovali, jak je ten případ těžký. K nehodě došlo v noci nad oceánem. Na hladinu vypluly jen zlomky trosek, zbytek bylo potřeba vyzvednout z mořského dna."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Prvním úkolem bylo vyzvednout černé skříňky. "Bohužel v obou případech došlo k oddělení vysílače, který umožňuje skříňky pod vodou lokalizovat. Získat záznamy o letu obsažené v těchto zařízeních tak bylo velmi náročné," vzpomíná Phillips.  

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Devět dní po havárii vylovila bezpilotní ponorka amerického námořnictva první ze dvou skříněk – datový zapisovač, který ukládá informace o práci jednotlivých systémů. Hlasový zapisovač byl nalezen a opatrně převezen do laboratoře o čtyři dny později. Zařízení zachytilo veškeré zvuky v pilotní kabině během posledních třiceti minut letu. Týmy se pustily do analýz.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Zvukový záznam byl kvalitní a pro tým překladatelů nebyl problém převést arabskou konverzaci pilotů do anglického jazyka. Při vyšetřování vážných neštěstí inspektoři běžně spolupracují s FBI. Fyzické důkazy musejí být zaevidovány pro potřeby případného soudu. FBI provedla rozsáhlé pátrání, aby vyloučila možnost trestného činu: "Podle seznamu cestujících jsme se snažili určit, komu patřila jednotlivá zavazadla. Vyslechli jsme personál, který je do letadla nakládal. Prohlédli jsme záznamy bezpečnostních kamer, jestli nezaznamenaly něco neobvyklého. Žádnou stopu po výbušninách jsme nenašli."

Ani v technice neshledali američtí vyšetřovatelé žádnou závadu. Egyptský tým trval na tom, aby byly důkazy doplněny novým hledáním, a tak se také stalo. Brzy se ale vyšetřovatelé pustí do spekulací, které oba spolupracující týmy rozdělí.

Co se stalo v kokpitu?

Proč zastupující důstojník vystřídal pilotujícího Anwara tak brzy? Jeho bratr na tom nic zvláštního nevidí: "Řekněme, že byste jel autem se svým přítelem a ten vás požádal, ať ho necháte řídit. Budete z toho dělat vědu? Adýl (Adíl) se třeba nestihl vyspat a kapitán Gamal se nabídl, že to vezme za něho, aby si mohl odpočinout. Nic na tom nebylo."

Vyšetřovatelé podle časových informací z obou černých skříněk seřadili záznamy o technických parametrech a hlasový záznam. Když údaje zanesli na časovou osu, získali výpověď o podivných, na první pohled nevysvětlitelných událostech.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)


Po odchodu kapitána z kokpitu následuje série podivných zvuků, o jejichž významu se lze pouze dohadovat. Druhý pilot zamumlal cosi, co někteří vykládají jako "ovládej se", jiní jako "hydraulika". Pak vypnul autopilota. "Spoléhám na Boha" (Alláha, arabsky), je slyšet na záznamu poprvé v posledních minutách. Vzápětí začíná letadlo klesat a naklání se doleva.

Egyptští odborníci vysvětlují chování prvního důstojníka jako reakci na nějaký nenadálý pohyb stroje, který ho přiměl přejít na ruční řízení. Americkému týmu se to nezdálo: "Nezjistili jsme žádnou závadu, která by to vyžadovala."

Podle údajů z datového zapisovače stlačil El Batútí po vypnutí autopilota řídící páku od sebe, čímž spustil výškové kormidlo. Poté stáhnutím plynu snížil výkon motorů. Následkem toho se stroj překlopil do pádu. I pro to mají Egypťané vysvětlení: mohlo jít o poruchu výškovky, kterou sám nedokázal zvládnout. Na hlasovém záznamu o tom ale není zmínka. Co je ještě podivnější, je fakt, že ani když se kapitán dostal do kokpitu a ptal se důrazně a opakovaně, co se děje, nedostal žádnou odpověď. "Na celém světě je nepsaným pravidlem, že vstoupí-li kapitán do kokpitu a položí otázku, první důstojník mu odpoví," zdůrazňuje Bernard Loeb. "V tomto případě El Batútí na dotaz nadřízeného nijak nereagoval."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Podezření se prohloubilo ve chvíli, kdy se analýzou zjistilo, že zatímco kapitán táhl řídící páku k sobě a totéž žádal po druhém pilotovi, ten tlačil řídidlo od sebe, čímž letadlo sklápěl dolů.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Výškovka funguje jednoduše. Přitažením páky se klapky zvednou a letoun stoupá. Zatlačením páky klesnou a stroj letí dolů. Obvykle se ovládají společně, avšak v tomto případě působila každá opačným směrem.

Egyptský tým vysvětluje chování druhého pilota možnou poruchou mechanismu kormidla. Klapky se mohly zaseknout a pilot se je snažil uvolnit. Tuto teorii podpořila také analýza trosek - na jednom z mechanismů našli egyptští experti podezřelé praskliny na nýtech. Ty by mohly svědčit právě o zablokování výškovky.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Americký úřad byl tímto nálezem znepokojen a vydal nařízení zkontrolovat všechna letadla daného typu, která po světě létala. Inspekce odhalila 136 prasklých nýtů. Čtyřiatřicet letadel muselo být dočasně odstaveno. Letecký úřad ohlásil, že by u nich "tento problém mohl vyústit ve ztrátu ovladatelnosti."

I tak ale podle Grega Phillipse nemohla jedna výškovka ohrozit letadlo tak dramatickým způsobem: "Vodorovné ocasní plochy Boeing 767 mají oddělené ovládání. V případě, že jedna z nich selže, může posádka pokračovat v letu bez větších problémů."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Tuto zkušenost potvrzuje i William Langewiesche, investigativní novinář a bývalý civilní pilot. Strávil mnoho hodin na leteckém simulátoru, aby ověřil, zda by zaseknutá výškovka či jiná vada mohla způsobit děsivý pád, který nastal v případě letu 990. Nechal instruktory, aby ho potrápili nejrůznějšími vadami, a sám zkoušel, jak by na místě pilotů reagoval.

"Když se vám stroj náhle propadne, výškoměry se začnou prudce točit a rozezní se poplašné signály, člověk dostane strach," líčí Langewiesche. Ale vše, co mu instruktoři nasimulovali, se mu podařilo vyrovnat. "Nakonec mě požádali, abych vyčkal patnáct vteřin. Nečinně sedět v kabině sedmsetšedesátsedmičky, která se vymkla kontrole, tak dlouhou dobu je nepředstavitelné. Ale i po těch nekonečných patnácti vteřinách nebylo třeba žádných zvláštních zkušeností. Kterýkoliv začátečník by dokázal to klesání vybrat ještě předtím, než stroj překročí své konstrukční limity."

Přestože egyptští odborníci poskytli mnoho příkladů, jak k takovému zablokování výškovky mohlo dojít, není doložený jediný příklad, kdy by k něčemu takovému došlo. Ani simulátorové testy podle Phillipse jejich domněnku nepotvrdily.

Kdo to byl El Batútí?

Po vyloučení mechanické závady a možnosti teroristického útoku se začali vyšetřovatelé více zajímat o osobu zastupujícího prvního důstojníka.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Média už necelé tři týdny po neštěstí přinesla zprávu, že Gamal el Batútí několikrát prohlásil "odevzdávám se do rukou božích." To vyvolalo četné dohady o tom, zda nebyl militantní islamista. Došlo však k chybě v překladu.

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)


Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

"Tawakkalt" znamená "jsem závislý, spoléhám, věřím." "Ala" znamená "na" a "Alláh" je „Bůh.“ "Tawakkalt ala’láh."  - "Spoléhám na Boha."

"Ve všem, co právě začínám. Lidé tuto frázi používají, když usedají za volant, než vyrazí na cestu domů. Studenti ji pronášejí na začátku zkoušky. Je to veskrze pozitivní rčení. Určitě by je nevyslovil člověk, který se chystá spáchat zločin nebo sebevraždu," míní profesor Amin Bonnah. Toto běžné slovní spojení však druhý pilot zopakoval jedenáctkrát.

Rodina El Batútího těžce nese, že je jejich otec nařčen z něčeho tak strašného: "Letadla jsou porouchaná každou chvíli. Proč musejí hned říkat, že jednal úmyslně? Nebylo to ani závadou ani počasím, ale proč? Protože to byl egyptský pilot?"

Když se úřad pro letectví nechal slyšet, že má podezření na trestný čin a záležitost postoupí FBI, zasáhl dokonce i egyptský prezident. Požádal svůj americký protějšek, aby se případ Federálnímu úřadu pro vyšetřování do rukou nedostal.

Motiv?

Pokud jednal El Batútí úmyslně, jaký by měl motiv? Vyšetřovatelé postupně díky rozhovorům odhalili několik pozornosti hodných skutečností.

"Bylo mu skoro šedesát a stále zůstával prvním důstojníkem. Odtud mohlo pramenit určité nepřátelství k letecké společnosti. Navíc měl jisté finanční problémy související s krytím lékařské péče pro členy rodiny," vyjmenovává Schiliro. Podle mluvčího rodiny je to ale nesmysl, zrovna před letem se El Batútí dozvěděl, že jeho dceři léky zabraly: "Měl z toho ohromnou radost a těšil se domů."

Ani hádka se synem, ke které došlo těsně před odletem, prý nebyla tak významná. Ale vyšetřovatelé našli i závažnější věci. Do zorného pole se dostal hotel Pennsylvanie, kde posádky egyptských aerolinek pravidelně bydlely. "Prověřením záznamů a výslechy personálu z míst, kde pobýval, se FBI podařilo získat určitý obrázek o jeho chování za poslední rok. Ukázalo se, že si zaměstnankyně hotelu nejednou stěžovaly na jeho nepřístojné chování," říká Schiliro. "Takové chování se vůbec neslučovalo s vystupováním, jaké se očekává od člověka jeho postavení."

Manžel a otec pěti dětí Gamal El Batútí byl nechvalně známý sexuálním obtěžováním žen ve svém okolí. Agenti FBI zjistili, že dva roky před nehodou zavolal dvěma turistkám do hotelového pokoje, aby se podívaly z okna. Na druhé straně atria spatřily pilota, který se tam obnažoval. Incident ohlásily hotelové službě. Provokativní chování Egypťana pokračovalo. Pokojská v hotelu vypověděla, že noc před pádem letadla jí El Batútí opět dělal neslušné návrhy. Žena vše ohlásila a do hotelové evidence přibyl další záznam o pilotových skandálních způsobech.

Nečekaný zvrat

Tři měsíce po nehodě přistálo v Londýně jiné letadlo společnosti EgyptAir. Jeho kapitán, Hamdí Taha, požádal v Británii o politický azyl. Byl to bývalý kolega El Batútího a tvrdil, že má informace o příčinách nehody, pročež se obává pronásledování.

FBI vyslala agenta, který s britským kolegou kapitána Tahu vyslechl.

"Ano. Bylo to vážné," potvrdil Taha incidenty. "Slyšel jsem to od pilotů, kterým věřím. Batútí měl v New Yorku potíže, protože obtěžoval pokojské a ženy ubytované v hotelu. Ve firmě to nějaký čas tolerovali, ale pak mu několikrát řekli: možná vám to jinde projde, ale v Americe reprezentujete naši zemi. Takhle to dál nejde."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)

Taha popsal také údajné setkání šéfpilota Rušdího s Batútím, ke kterému mělo dojít noc před osudným letem. "Řekl mu, že po návratu do Káhiry s létáním končí. Šefpilot odebral Batútímu jeho privilegia a velmi ho tak ponížil. Podle mě si po tomhle rozhovoru nejspíš řekl, jestli má být tohle můj poslední let, bude poslední i pro Rušdího. "

Egypťané nabídli FBI svědectví jiného pilota, ten potvrdil problémy, které Batútí působil, ale popřel, že by došlo k ostré konfrontaci s šéfpilotem. Prý se ten večer vůbec nesetkali.

Kapitán Taha měl však v zásobě ještě jedno závažné svědectví. Popsal vyšetřovatelům, jak byli o havárii zpraveni zaměstnanci EgyptAir: "Když byl dokončen přepis nahrávky z pilotní kabiny, svolal provozní ředitel všechny posádky na zvláštní schůzi do Káhiry. Tam oznámil fakta. Nic než fakta, bez komentáře, bez vysvětlení technických detailů. Všichni jsme pochopili, že se nejednalo o nehodu. Potom nám nařídil, abychom o tom s nikým nemluvili. Ani s rodinou, po telefonu, ani mezi sebou. Došlo nám, že to Batútí udělal úmyslně."

Závěry

Příbuzní amerických obětí vidí případ jako mnohonásobnou vraždu spáchanou sebevrahem. Rozvětvené egyptské rodiny naopak protestují a odvolávají se na silné náboženské cítění. Vyšetřování v Egyptě bylo podle Schilira ztíženo, protože místní lidé odmítali spolupracovat.

Po skoro dvou a půl letech, 21. března 2002, vydal Národní úřad pro bezpečnost v dopravě závěrečnou zprávu.

"...pravděpodobnou příčinou havárie letu společnosti Egyptair číslo 990 je vychýlení z kursu a následný pád do oceánu způsobený zásahy zastupujícího prvního důstojníka do řízení."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)


Egyptský úřad pro civilní letectví reagoval značně podrážděně prohlášením, že "profesionalita vyšetřujících amerických orgánů zůstala za očekáváním egyptské vlády."

Letecké katastrofy (Tajemství letu číslo 990)


"Posláním leteckých inspektorů je zabránit do budoucna podobným nehodám. Neděláme to proto, abychom kryli jejich příčiny. Neslyšel jsem, že by k tomu kdy došlo, ani že by se o to někdo snažil," odmítl Phillips domněnky, že se Úřad snažil dobrat se určitých výsledků bez ohledu na fakta. Těch bylo bohužel nashromážděno málo na to, abychom mohli s naprostou určitostí říci, proč k neštěstí došlo.

Odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.