Modré osvětlení konců nástupišť v Tokiu

Modré osvětlení konců nástupišť v Tokiu | foto: http://userdisk.webry.biglobe.ne.jp

Sebevraždám v Tokiu má zabránit modré osvětlení na konci nástupišť

  • 68
Japonští psychologové soudí, že modrá barva světla, která má uklidňující účinky, pomůže zastavit zoufalé sebevrahy. Odpůrci modrého světla navrhují plot, který pustí cestující na nástupiště až po příjezdu soupravy.

Japonsko má velký problém se sebevrahy. Bojí se, že v roce 2009 bude překonán smutný rekord z roku 2003, ve kterém bylo spácháno  34 427 sebevražd. Psychologové proto doporučují osvětlit konec nástupišť modrou barvou.

Skokani, jak se sebevrahům také říká, způsobují železničním společnostem velké problémy. Pod koly vlaků se rozhodlo loni ukončit svůj život dva tisíce Japonců. Jev je natolik častý, že nádražní rozhlas už jen suše hlásí zpoždění způsobené lidskou nehodou.

Sebevrahy v Tokiu neodradila ani drastická opatření. Pozůstalé rodiny musí totiž dopravci uhradit náklady spojené se zoufalým aktem.

Modré osvětlení konců nástupišť v Tokiu

Modré osvětlení konců nástupišť v Tokiu

A tak se už druhá železniční společnost rozhodla k pokusu, který má působit na psychiku jedinců, kteří se rozhodli ukončit svůj život pod koly vlaku. Operátor East Japan Railway Co., jehož 29 tokijskými stanicemi projde denně 8 milionů cestujících, se rozhodl ve všech stanicích v hlavním městě nainstalovat na koncích nástupišť intenzivní modré osvětlení. Nová LED osvětlovací tělesa mají podle japonských psychologů uklidnit jedince, kteří se rozhodli skočit pod vlak.

Modré osvětlení

Modré osvětlení konců nástupišť v Tokiu

První s tímto nápadem přišla loni ve svých dvou stanicích společnost, Keihin Electric Express Railway Co. poté, co byly v její jedné stanici během jediného měsíce spáchány dvě sebevraždy. Výsledky tohoto opatření ovšem společnost tají.

Odpůrci modrého osvětlení konců nástupišť tvrdí, že neexistují relevantní vědecké důkazy, že se počet sebevražd sníží. Místo toho navrhují instalaci plotů, které pustí cestující k vlaku až po jeho příjezdu k nástupišti.