Šéf Yahoo!: od filmu přešel k internetu

Terry Semel přišel do americké internetové firmy Yahoo! před čtyřmi roky, aby ji dostal z problémů. Tomuto informačnímu portálu začínal hrozit pokles klíčových příjmů z reklam a odcházel jeden člen vedení za druhým.
Semelovi se za krátkou dobu podařilo Yahoo! opět postavit na nohy - dnes má portál nabízející mix zpráv, zábavy a nakupování přes internet 345 milionů klientů měsíčně.

Semel se díky svému úsilí loni stal nejlépe placeným manažerem světa. Tedy v případě firem, jejichž akcie se obchodují na burze a musí o výši odměn svých šéfů informovat investory. Semel si loni vydělal 230,5 milionu dolarů, tedy v přepočtu asi 5,5 miliardy korun. Jeho základní plat však činil jen 600 tisíc dolarů. Na bonusech ve formě opcí na nákup akcií Yahoo! získal skoro 230 milionů dolarů.

Detailní rozpis odměn Semela i jeho kolegů z vedení společnosti je podrobně popsán ve výroční zprávě společnosti Yahoo! za loňský rok, jak je v Americe povinností.

Tamní zákony ukládají, že ve zprávě musí být uvedeny přesné výpočty opcí, na které mají manažeři podle dlouhodobého plánu odměňování platícího již od roku 1995 nárok, ale také fakt, že Yahoo! za Semela zaplatila například splátku životní pojistky ve výši 1980 dolarů.

„Terrymu nešlo jen o nějaké dobře placené místo. Hledal něco, co pro něj bude výzvou. Nechtěl přijít do firmy, oškubat ji a pak prodat a zbavit se odpovědnosti,“ popsal pohnutky, které Semela vedly k přijetí funkce v Yahoo! od jednoho ze spoluzakladatelů firmy, Jerryho Yanga, jeho přítel a dlouholetý kolega Bob Daly.

Právě s ním Semel strávil převážnou část své kariéry. Ta začala v roce 1965, kdy Terry Semel začal pracovat ve filmové společnosti Warner Bros. jako manažer v oddělení filmové distribuce. Po sedmi letech se stal šéfem odbytu konkurenční společnosti CBS a poté zastával stejný post u Disneyho. První vrchol Semelovy kariéry přišel na konci 80. let, kdy se vrátil kWarner Bros. Postupně stoupal po manažerském žebříčku, až se v roce 1994 stal spoluředitelem společnosti, společně s Bobem Dalym. Díky nim tak mohly vzniknout takové filmové hity, jako je Matrix, Batman nebo Smrtonosná zbraň.

Na přelomu tisíciletí Semel (a Daly) z Warner Bros. odešel a chtěl si začít užívat klidu ve své investiční firmě. Zaujal ho internet. A to už byl jen krůček k tomu, aby si jeho marketingových schopností vytvářet image značky povšimla Yahoo!, která právě takovéhoto muže potřebovala.


Témata: CBS, film, Opce, Příjem, reklama