Šéf YouTube: U nás není místo pro celovečerní filmy. Zatím

To, co založil Chad Hurley, zná patrně každý český teenager. A ještě většina z těch, co používají internet. YouTube patří mezi největší fenomény dnešního internetu.

Na YouTube se hodí spíše krátké filmy | foto: Adam Pospíšil, Mobil.iDNES.cz

Chad Hurley spolu se dvěma kamarády založil server YouTube, který prodal už po necelých dvaceti měsících: získali tak 1,65 miliardy dolarů, v přepočtu 29 miliard korun.

Chad Hurley zůstal nadále ředitelem YouTube LLC. Před pár dny poskytl rozhovor reportérovi MF DNES. Řekl v něm, že reklamy na YouTube - jeden z důvodů úspěchu stránky - by ani nadále neměly obtěžovat. „Chceme v tom dál pokračovat a neotravovat lidi. Ale pracujeme na různých nápadech, které jsou podle mě docela zajímavé,“ uvedl.

Na stránkách YouTube jsou dnes miliardy videoklipů, které tam nahráli návštěvníci. „Každý den si lidé prohlédnou stovky milionů klipů a stovky tisíc nových přibudou. Každou minutu přibude na stránkách deset hodin videa,“ řekl reportérovi MF DNES Chad Hurley.

Třicetilý umělec si ještě před několika lety přivydělával podomním prodejem nožů. Letos však navštívil „sjezd kapitalistů“, prestižní ekonomické fórum ve švýcarském Davosu. YouTube je nyní jedno z deseti nejnavštěvovanějších míst internetu, patří gigantu Google. Zakladatel Hurley se dostal mezi sto nejvlivnějších osobností světa v žebříčku časopisu Time.

Měsíčně přijde na web YouTube přes 75 milionů lidí. Dívají se na amatérské klipy, jako je třeba česká dopravní hlídka, která si krátí čekání na řidiče hraním tenisu s kamínky a plácačkami.

Chad Hurley - šéf YouTube
Chad Hurley - šéf YouTube

Lidé, kteří jako vy mají byznys na internetu, často říkají, že on-line je hit a tradiční média jsou mimo. Mám si podle vás jako člověk, který pracuje pro papírové noviny, začít hledat novou práci?

Já si to nemyslím. Lidé, kteří dobře píší nebo natáčejí video, tvoří obsah. Rozdíl je jen v tom, jak se ten obsah rozšiřuje. A rozdíl mezi tiskem a on-line je jen způsob, jak se šíří. Takže internet je jen příležitost mít víc čtenářů, a to globálně. Vždy bude prostor pro tištěná média, jen lidi mají víc způsobů na výběr. Lidi jako já nebo mí přátelé vždy budou číst noviny, časopisy, jen nemají čas přečíst všechno.

Během krátké doby YouTube vyrostl v jeden z nejnavštěvovanějších webů. Není to jen móda, koukat na videa, která natočil někdo na druhém konci světa?

Doufám, že ne. Část našeho úspěchu je způsobená tím, že jsme naslouchali uživatelům. Díváme se, jak lidé stránky používají, a budeme přidávat další věci, které chtějí. Jsou služby, které chceme přidat už letos. Třeba aby mezi sebou mohli lépe komunikovat nebo sdílet klipy. Jen čas ukáže, kam půjdeme. Rosteme opravdu pěkně. Každý den si lidé prohlédnou stovky milionů videoklipů a stovky tisíc nových na stránky nahrají...

Stovky tisíc kusů denně?

Ano. Každou minutu přibude na stránkách deset hodin videa. To je ohromné množství, které lidé vytvoří. A stále to roste s tím, jak lidé mají k dispozici přístroje, které natáčení videa umožňují. Také je to tím, jak se šíří programy, které umožňují editaci a stříhání nahrávek.

V roce 2006 se o vás začalo ve velkém psát, což přitáhlo další návštěvníky. O rok později jste stránky přenesli do dalších jazyků a do televize, mobilů... Co chcete dělat v letošním roce?

Chceme se dostat do dalších států, chceme být globální. To znamená přinášet obsah lidem na celém světě. Jak jsem říkal, musíme zlepšit způsob, který umožní lidem sdílet video mezi sebou. Teď to většina lidí dělá tak, že si pošle odkaz e-mailem. To musíme zlepšit. To samé se týká vyhledávání. Každou minutu přibývají hodiny videa a to je strašně moc. My musíme umět obsah roztřídit, aby lidé našli, co hledají. Jak je organizovat, rozdělovat do kategorií. To jsou hlavní věci, co bych chtěl udělat v roce 2008.

Vy jste vystudoval umělecký obor, vymyslel jste logo platebního systému PayPal. Jako autorovi by se vám nelíbilo, kdyby ho jiní kopírovali a používali. Na porušování autorských práv na YouTube si však stěžuje celá řada společností. Jak se k tomu stavíte?

Už od začátku jsme chtěli dodržovat zákony a budovat technologii, která by to dokázala ošetřit u těch kvant videa, která denně získáme. Většina lidí využívá naše služby korektně, menšina náš systém zneužívá. Postupně uzavíráme smlouvy s partnery, kteří nám dávají chráněný obsah. Řada z nich chápe, že i nelegální klipy jsou pro ně reklama, a nechtějí, abychom je odstraňovali ze stránek. Stačí jim, že to označíme jako jejich materiál. Jiní s námi uzavírají smlouvy a mají podíl z příjmů, což je třeba případ hudební branže. Je to pro ně úplně nový zdroj příjmů, který neměli. Takže problémy se objevují, řešíme je a zároveň pro ně vytváříme úplně nový trh.

Jak to funguje? Když zjistím, že máte na webu moje video, musím vám dát vědět a vy je potom sundáte?

Je to tak. Ale technologie pro identifikaci obsahu se dál vyvíjejí, takže to bude v budoucnu mnohem jednodušší.

Nedávno jste říkal, že vyvíjíte něco jako digitální otisk prstu pro každé video. V jaké to je fázi?

Už jsme to spustili s některými partnery, kteří to už začali využívat různými způsoby. Jak jsem říkal, umožňujeme jim jednoduše rozpoznat jejich obsah a odstraňovat to, co nechtějí, aby bylo volně přístupné. Je to pro ně dobrá reklama. Třeba se to projevilo ve vyšší sledovanosti pořadů, které na náš web dali a lidi měli šanci si kousek pustit. Někteří si to už uvědomují a dělají to cíleně.

Máte představu o tom, jaký podíl z videa na YouTube je profesionálně vytvořený a kolik z toho je amatérský obsah?

My především chceme mít všechny na stejném a rovném hřišti, aby měli srovnatelnou příležitost video vystavit. A návštěvníci se potom rozhodují sami, na co se chtějí dívat. V tom je právě rozdíl mezi námi a předchozími pokusy dávat video na web. Oni se chovali jako klasické televize, dávali přednost vlastním výtvorům. My to děláme jinak - každý dostane šanci přitáhnout své diváky. Myslím, že kvalita se zlepšuje. U lidí, kteří to dělají na koleně doma, to v řadě případů ani nepoznáte. Vypadá to dobře a nevíte, že to není z profesionálního studia. Ta hranice se dál rozostří s tím, jak se lidé budou učit používat moderní technologie.

Když se vrátím k rozdílu mezi tradičními a novými médii. V novinách často řešíte, zda danou fotku můžete či nemůžete zveřejnit, ať už je to otázka právní či morální. Pravidla jsou navíc rozdílná v různých státech. Jak to děláte vy?

Právě proto jsme začali s národními mutacemi stránek. Daná stránka musí dodržovat národní zákony. Někdy to je těžké zvládat, to je jasné, protože existují kulturní, právní a jiné rozdíly.

Dobře. Někdo mě natočí v plavkách a dá na YouTube. Nebudu z toho nadšený. Co s tím můžu dělat?

My se budeme řídit zákony. To je pro nás hlavní.

Vím, že si hodně chráníte svoje soukromí. Řekněme, že někdo natočí vás, vaše dvě malé děti a manželku, dá to na YouTube. Jak budete reagovat? Stáhnete to?

Jestli to nebylo protizákonné, ne. Myslím, že takhle bychom to řešili.

Víte, kolik videa s vámi visí na YouTube?

Nevím. (Směje se) Pár jich určitě bude.

Většina z těch lokálních stránek, které jste vytvořili, je v Evropě. Proč? Je to vaše strategie ovládnout Evropu?

Evropa je určitě velká část YouTube a my chceme mít kus webu, nebo přímo národní verzi směřovanou vždy na konkrétní oblast. V tom budeme určitě dál pokračovat. Je to jen otázka zdrojů a toho, co, kde a kdy spustit. Evropa je jedním ze silných motorů růstu.

Přidáváme další stroje

Není to také tím, že v Evropě vám vyrůstá národní konkurence, někdy originální, někdy vaše kopie?

Vždy, když někde rosteme, vidíme i nárůst konkurence. Ale v čem budeme mít náskok, je globální návštěvnost. A to je, co lidi zajímá. Když vytvoří video, chtějí, aby se na něj dívalo co nejvíce návštěvníků. A právě zde je naše síla: máme nejvyšší návštěvnost i počty reakcí. Tím, že se lidé rozhodnou dát svá videa k nám, vytváříme největší videotéku na internetu. A to zase podpoří náš růst, protože lidé najdou to, co hledají. Takže tyhle dvě strany se navzájem podporují.

Když jste říkal, že návštěvníci přidávají stovky tisíc videí denně, jak to zvládáte z hlediska hardwaru?

Děláme to opravdu pečlivě. Prostě přidáváme další a další stroje. Máme štěstí, že jsme vybudovali architekturu, která nám umožňuje stálý růst. Díky tomu nám mohli lidé od počátku věřit, že naše služby budou fungovat. Často se třeba stává, že spadne web, který nevydrží návštěvnost kvůli vystavenému videu z YouTube. Ale ten klip na našem webu přitom dál hraje. My jsme dnes schopni vykrývat i absolutní špičky v návštěvnosti, když se určitý klip stane extrémně populární.

Počítače máte nyní rozmístěné po celém světě...

Je to tak. Upřímně, být součástí Google má v tomhle směru velké výhody.

Museli jste měnit infrastrukturu potom, co vás koupil Google?

Jen trochu v době spojování. Ale většinu jsme si mohli nechat a jedeme se stejnou architekturou ode dne jedna. Díky Google máme teď špičkové lidi i technologie, které nám umožňují pokrýt celý svět. To nám rozhodně pomohlo uspíšit růst.

V současnosti limitujete velikost souborů...

Myslíte délku videa?

Ano. Tuším, že to je deset minut?

Ano, děláme to, má to své důvody. Chceme omezit délku, aby nám lidi nenahrávali na web celé televizní šou. Většina lidí stejně chtěla a chce nahrávat jen krátké klipy z mobilů nebo kamer, dlouhé maximálně pár minut. Zároveň je to také to, na co se lidi chtějí dívat. Teď se nechceme zabývat dlouhými filmy ve vysokém rozlišení. S tím bychom ani nevytvořili velkou návštěvnost v co nejkratším čase. Postupně se to ale změní. Budeme povolovat větší rozlišení i délku. To se děje u našich partnerů, kteří mohou umisťovat na web delší kusy. Bude hodně záležet také na dostupnosti a rozšíření domácí zábavní elektroniky s přístupem k internetu.

Takže zatím z YouTube nechcete vytvářet nové internetové HBO s celovečerními filmy...

Ne, rozhodně ne teď. Je spousta služeb, které chceme ještě rozšířit. Zatím máme dobrou zkušenost s tím, že fungujeme jako reklama na filmy.

Za významnou částí vašeho úspěchu, minimálně co se návštěvnosti týká, stálo rozhodnutí neotravovat lidi reklamou. Co bude dál, akcionáři budou chtít vydělávat?

Chceme dál pokračovat v tom, co děláme, a lidi neotravovat. Ale pracujeme na různých nápadech, které jsou podle mě docela zajímavé. Pracujeme třeba na reklamních proužcích, které se budou objevovat ve spodní části videa. Lidi budou mít možnost proužek zavřít. Jsou i další věci, které se objeví. Názor návštěvníků webu je pro nás nejdůležitější. Nyní jsme součástí Google a tomu se dařilo přidat reklamu tak, že to doplnilo jeho klíčové služby, jako třeba vyhledávání. Chceme přidat reklamu, ale takovou, která nebude lidi odhánět a bude mít zároveň přidanou hodnotu.

Reklamní byznys funguje jako jeden koláč, ze kterého žijí různá média. Když přibude další hladový krk nebo někdo chce větší část, musí ho někomu vzít. Komu ho chcete ukousnout vy? Televizím?

Já si myslím, že inzerenti si teprve začínají všímat, kde lidé tráví svůj čas. A to bude trvat i v následujících letech. Ne každý tráví čas tím, že se dívá na televizi. Mají v ruce telefon, sedí u počítače, sledují video on-line… ano, to přijde. (Směje se)

Jedna z částí YouTube dává prostor kandidátům na prezidenta USA. Za tím se také skrývá zajímavé podnikání a velký reklamní byznys. Chcete v tom pokračovat i v dalších zemích?

Ano. Je to velká příležitost. Dáváme tím šanci voličům poznat své kandidáty. Je to víc autentické a myslím si, že si mohou líp vybrat, než když je vidí v televizi. My umíme vytvořit dialog, lidé mohou vytvářet odpovědi nebo klást otázky ve formě klipu.

Za okny vašeho hotelu právě probíhá Světové ekonomické fórum. Jste tady v Davosu podruhé?

Ano.

Když jsem sem odjížděl, zprávy byly plné informací o blížící se recesi ve Spojených státech. Tady se o tom mluví také, je to podle vás letos hlavní téma?

Jednoznačně to tak cítím. Někteří mají strach, jestli přichází recese…

A vy máte strach z ekonomických problémů doma?

Já jsem docela optimista a věřím, že se to nějak zvládne. Víc se bojím jiných věcí a témat, jako je třeba změna klimatu, věcí týkající se energií. O tom se tady taky hodně mluví. Když nebudeme mít planetu, ekonomické problémy nás už tolik trápit nemusí.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 44 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 21 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 21 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...