VIDEO: Nejdražší americký vojenský vrtulník se poprvé ukázal v Evropě

  11:23aktualizováno  11:23
Nejsilnější a zároveň nejdražší americký vojenský vrtulník Sikorsky CH-53K se představil na letecké show v Německu. Uveze až 55 lidí, v podvěsu unese až dvanáct tun nákladu.

Společnost Sikorsky, která od roku 2015 patří pod Lockheed Martin, oficiálně představila nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion už v roce  2014. Nyní si ho mohli zájemci prohlédnout na berlínské ILA Berlin Air Show. Bylo to vůbec poprvé, co byla tato helikoptéra naložena do nákladního letounu C-17 Globemaster a přepravena na evropskou základnu.

Stalo se tak krátce poté, co skončil testovací program tohoto těžkého stroje. Během testu se například vyzkoušelo zvednutí nákladu o hmotnosti 16 329 kilogramů zavěšeného na háku. Dále byla testována letová rychlost 200 uzlů (cca 370 km/h) nebo start a přistání ze svahu se sklonem 12 stupňů. Nyní se čekají první dodávky tohoto stroje americké námořní pěchotě.

Nejvýkonnější a nejdražší

CH-53K King Stallion designově vychází z CH-53 Sea Stallion (resp. CH-53E Super Stallion). Předchozí verze CH-53 slouží v různých verzích a modifikacích u americké námořní pěchoty, námořnictva i letectva.

Jak již v roce 2014 psaly Armádní noviny námořní pěchota plánuje odebrat přibližně 200 nových strojů. Americké daňové poplatníky přijde jeden vrtulník na 84,9 milionu dolarů (1,75 miliardy Kč), 115,9 milionu dolarů i se započtením vývoje. Může se tak směle srovnávat s cenou nejmodernějších stíhaček, jako je např. F-35 Lightning II.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Konstrukce CH-53K má se svými předchůdci jen málo společného. Zcela nový je kompozitní drak, kompozitní rotor o průměru 24 metrů, motory a převodovka a samozřejmě nejnovější elektronická výzbroj.

Srdcem vrtulníků je trojice výkonných turbohřídelových motorů General Electric T408-GE-400. Pohonná jednotka má o
57 % větší výkon a o 20 % menší spotřebu než motory CH-53E Super Stallion.

Sikorsky CH-53K King Stallion

Délka stroje: 30,2 m
Výška letadla: 8,6 m.
Max. hmotnost: 39 916 kg
Rychlost: 150 uzlů (277,8 km/h)
Pohon: tři motory T408-GE-400 o výkonu 7 332 SHP
Posádka: 4 - pilot, druhý pilot, šéf posádky a mechanik / střelec

CH-53K přepraví náklad o hmotnosti 15 900 kg nebo 55 vojáků. Dosavadní vrtulníkový rekordman, ruský Mi-26 „Halo“, se zatím obávat nemusí. Mi-26 dokáže unést dokonce 20 tun nákladu nebo 90 vojáků.

Vrtulník CH-53K je schopen standardně v podvěsu přepravit více než dvanáctitunový náklad na vzdálenost 200 kilometrů, což je třikrát více než v případě CH-53E Super Stallion.

Vrtulníky CH-53K King Stallion budou operovat z výsadkových plavidel a vysazovat mariňáky a materiál na horizontu.

Autoři:

Nejčtenější

Samopal vz. 58, který není samopalem, má vyšší kadenci než kalašnikov

Československý samopal vz. 58 V - verze pro výsadkáře se sklopnou opěrkou.

V Československu vzniklo několik typů palných pěchotních zbraní, které se mohly směle rovnat se zahraniční konkurencí....

Oumuamua může být mimozemskou časovou schránkou, řekl expert v Rozstřelu

Astronom Petr Scheirich v diskusním pořadu Rozstřel.

„Můj názor je, že jde o těleso přírodního původu, ale přál bych si, aby tomu tak nebylo,“ řekl v Rozstřelu o prvním...

Televizor z Plzně potěšil, nabízí velmi dobrý obraz za příznivou cenu

Televizor Hisense H55U7A

Otestovali jsme v Plzni vyráběný televizor čínské značky Hisense. Za rozumnou částku nabízí výborný 120Hz LCD...

Smrtící propaganda: jak lži a falešná fotografie rozpoutaly masakry

Fotografie obrazu srbského umělce Uroše Prediće z roku 1888 zneužila propaganda...

V ranních hodinách 20. listopadu 1991 bělehradská televize zveřejnila zprávu, že Chorvati zmasakrovali v základní škole...

Nejpoužívanější prohlížeč měl skromné plány. Chrome zásadně změnil web

Vývoj ikony prohlížeče Chrome

Prohlížeč Google Chrome používá k brouzdání po internetu většina uživatelů. Před deseti lety to přitom byl nenápadný...

Další z rubriky

Real Madrid je v Praze. Přistál v jednom z nejdelších dopravních letadel

Real Madrid přistává 6.11.2018 v Praze v letounu Airbus A340-600.

Těsně po dvanácté přistál v Praze na Letišti Václava Havla legendární Real Madrid. Mužstvo přivezl Airbus A340-600,...

Stožár vysunout! U Kanárů se zkouší teleskopická větrná elektrárna

Pohled na základnu první teleskopické větrné elektrárny před osazením samotnou...

V blízkosti ostrova Gran Canaria od letošního léta stojí první teleskopická mořská větrná elektrárna.

Platba jízdného v MHD podle Fujitsu: systém vypočítá nejlevnější variantu

Fujitsu

Prototyp terminálového systému pro platbu jízdného v hromadné dopravě nás zaujal na konferenci Fujitsu Forum 2018 v...

Najdete na iDNES.cz