Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Nejdražší americký vojenský vrtulník se poprvé ukázal v Evropě

  11:23aktualizováno  11:23
Nejsilnější a zároveň nejdražší americký vojenský vrtulník Sikorsky CH-53K se představil na letecké show v Německu. Uveze až 55 lidí, v podvěsu unese až dvanáct tun nákladu.

Společnost Sikorsky, která od roku 2015 patří pod Lockheed Martin, oficiálně představila nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion už v roce  2014. Nyní si ho mohli zájemci prohlédnout na berlínské ILA Berlin Air Show. Bylo to vůbec poprvé, co byla tato helikoptéra naložena do nákladního letounu C-17 Globemaster a přepravena na evropskou základnu.

Stalo se tak krátce poté, co skončil testovací program tohoto těžkého stroje. Během testu se například vyzkoušelo zvednutí nákladu o hmotnosti 16 329 kilogramů zavěšeného na háku. Dále byla testována letová rychlost 200 uzlů (cca 370 km/h) nebo start a přistání ze svahu se sklonem 12 stupňů. Nyní se čekají první dodávky tohoto stroje americké námořní pěchotě.

Nejvýkonnější a nejdražší

CH-53K King Stallion designově vychází z CH-53 Sea Stallion (resp. CH-53E Super Stallion). Předchozí verze CH-53 slouží v různých verzích a modifikacích u americké námořní pěchoty, námořnictva i letectva.

Jak již v roce 2014 psaly Armádní noviny námořní pěchota plánuje odebrat přibližně 200 nových strojů. Americké daňové poplatníky přijde jeden vrtulník na 84,9 milionu dolarů (1,75 miliardy Kč), 115,9 milionu dolarů i se započtením vývoje. Může se tak směle srovnávat s cenou nejmodernějších stíhaček, jako je např. F-35 Lightning II.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Nový vrtulník Sikorsky CH-53K King Stallion testuje zatížení v podvěsu.

Konstrukce CH-53K má se svými předchůdci jen málo společného. Zcela nový je kompozitní drak, kompozitní rotor o průměru 24 metrů, motory a převodovka a samozřejmě nejnovější elektronická výzbroj.

Srdcem vrtulníků je trojice výkonných turbohřídelových motorů General Electric T408-GE-400. Pohonná jednotka má o
57 % větší výkon a o 20 % menší spotřebu než motory CH-53E Super Stallion.

Sikorsky CH-53K King Stallion

Délka stroje: 30,2 m
Výška letadla: 8,6 m.
Max. hmotnost: 39 916 kg
Rychlost: 150 uzlů (277,8 km/h)
Pohon: tři motory T408-GE-400 o výkonu 7 332 SHP
Posádka: 4 - pilot, druhý pilot, šéf posádky a mechanik / střelec

CH-53K přepraví náklad o hmotnosti 15 900 kg nebo 55 vojáků. Dosavadní vrtulníkový rekordman, ruský Mi-26 „Halo“, se zatím obávat nemusí. Mi-26 dokáže unést dokonce 20 tun nákladu nebo 90 vojáků.

Vrtulník CH-53K je schopen standardně v podvěsu přepravit více než dvanáctitunový náklad na vzdálenost 200 kilometrů, což je třikrát více než v případě CH-53E Super Stallion.

Vrtulníky CH-53K King Stallion budou operovat z výsadkových plavidel a vysazovat mariňáky a materiál na horizontu.

Autoři:



Nejčtenější

Největší vzducholoď Zeppelin je v Praze. Podívejte se na přistání

Netradiční pohled se naskytl Pražanům i lidem, kteří bydlí mezi hlavním městem...

Netradiční pohled se dnes naskytl Pražanům i lidem v Česku, jimiž nad hlavami proletěla největší komerční vzducholoď...

Libeňský most nejde zachránit. Stavěli ho starou technologií, práci odbyli

Libeňský most

Nejde opravit tak, aby vydržel sto let, shodují se odborníci na mostní konstrukce a beton. Libeňský most je postaven...



Zaostalí Arabové měli strach ze vzdělaných židovských přistěhovalců

Demonstrace proti nové Bílé knize omezující židovskou migraci do Palestiny, 1939

Před 70 lety byl založen stát Izrael. Co vše tomuto aktu předcházelo, co vadilo Arabům na Židech vracejících se do své...

Vyrobili jsme paměť 1000krát rychlejší než je běžné, tvrdí český fyzik

Fyzik Tomáš Jungwirth v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (17. května 2018)

Skupina Tomáše Jungwirtha z Fyzikálního ústavu vyrobila jako první na světě nový typ pamětí. Je tak rychlý, že by se...

Americká revoluce v námořním válčení. Připlouvá mořský dron Sea Hunter

Americký námořní dron Sea Hunter

Americká DARPA dokončila vývoj námořního dronu Sea Hunter. K jeho hlavním úkolům patří vyhledávání a sledování...

Další z rubriky

Lidé a stroje se propojí do pěti let. Řada firem to nezvládne, věští Dell

Michael Dell na konferenci Dell Technologies World v Las Vegas

Farma, která pěstuje salát bez půdy a s minimem vody, virtuální realita pro léčbu posttraumatického šoku u válečných...

Lidé se nechávají sledovat dobrovolně, řekl v Rozstřelu Jan Flusser

Jan Flusser z Ústavu teorie informace a automatizace Akademie věd v diskusním...

Jak přesné je rozpoznávání obličejů, proč nejde poznat člověka z každého záběru a v čem televizní seriály přehánějí,...

Jaderná fúze znovu a jinak. Podpořila ji ropná společnost ENI

Vize finální podoby tokamaku SPARC, který chce postavit firma Commonwealth...

Italský ropný gigant ENI investoval 50 milionů eur do podpory projektu fúzního reaktoru, který vznikl na technice MIT....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz