Čím se vlastně liší let kosmické lodi s posádkou a bez posádky? V případě lodi s astronauty je potřeba mít v kabině systém zajištění životních funkcí, ruční ovládání a posádka je vybavena skafandry, které ji v případě nouzové situace na palubě ochrání. Nebylo tomu tak vždy.
„Pionýrem“ tohoto nerozumu byl Sovětský svaz a motivací snaha o předstižení Američanů ve vyslání první vícemístné kosmické lodi. Posádka Voschodu 1 proto v roce 1964 startovala v teplákových soupravách. To, co měl být původně jednorázový experiment, se v dalších letech stalo v sovětské kosmonautice běžnou praxí.
Sovětům se to však katastrofálně vymstilo v roce 1971, když se z paluby první orbitální stanice světa Saljut 1 vracela posádka Sojuzu 11. Zhruba 30 minut před přistáním se otevřel odvětrávací ventil a do dvou minut byli všichni tři kosmonauté po smrti.
Od té doby je posádka každé kosmické lodi oblečena ve skafandrech, aby v případě opakování této události přežila. Nejinak je tomu i u obou nových kosmických lodí, které pro NASA připravují SpaceX a Boeing. Jak jsme si však ukázali už v předešlém článku, ač dostaly firmy stejné zadání, liší se výsledné lodi dosti podstatně. Velmi podobná situace pak nastala i v případě skafandrů obou firem.
Veliký je už rozdíl na pohled. Bílo-černá barva skafandru SpaceX ladí s barevným provedením lodi Crew Dragon či přístupového ramene na rampě LC-39A, zatímco modrá barva obleků firmy Boeing je symbolem této firmy už řadu let, a tak je její skafandr nazýván jednoduše „Blue“.
Navíc jsou to všechno barvy, které ke kosmonautice jednoznačně patří. Stačí vzpomenout známý lunární skafandr A7L – bez bílého převlečníku je totiž jeho základní barva modrá. Pokud by vás zajímaly historie a design kosmických obleků opravdu podrobně, lze na toto téma doporučit skvělý seriál na serveru Kosmonautix.
Z lodi v nich nevycházejte
Oba skafandry, které budeme popisovat, už za sebou mají cestu vesmírem. Ten od Boeingu byl na palubě kosmické lodi Starliner při nepilotované zkušební misi OFT. Výrobek firmy SpaceX absolvoval tuto cestu dokonce dvakrát, poprvé při demonstrační misi rakety Falcon Heavy a podruhé při testovací misi kosmické lodi Crew Dragon DM-1.
Oba jsou to skafandry lehké, nejsou tedy určeny k výstupům do volného prostoru. Jejich primárním účelem je zabránit úmrtí posádky při náhlé dekompresi či požáru při cestě na ISS a zpět.
Mají integrované komunikační vybavení, přívod kyslíku a mohou udržet správnou teplotu a tlak. Jsou vyrobené z moderních materiálů, kupříkladu u výrobku firmy Boeing se uvádí, že je vyroben z prodyšných materiálů, které jsou schopny zevnitř obleku odvést ven vlhkost, a přitom uvnitř udržet vzduch.
V případě skafandru firmy Boeing jsou rukavice a boty oddělitelné. Při oblékání rozepnete zip na zádech a do skafandru takříkajíc vstoupíte.
Kosmický oblek SpaceX se obléká jako jeden díl, ale skládá se ze dvou vrstev – vnitřního měchýře a vnější vrstvy z nehořlavého materiálu. Skafandr si nasadíte tak, že rozepnete zipy na vnitřní straně stehen, vstoupíte do něj a tím, jak se budete napřimovat, si ho obléknete.
Skafandr SpaceX může být napojen buď na přenosnou krabičku, kterou si astronaut nese s sebou (například při nouzovém opuštění rampy), nebo jej lze napojit na chladicí jednotku v Tesle Model X během cesty na rampu. Po nástupu do Crew Dragonu je skafandr napojen na přípojku v sedadle.
O skafandr SpaceX natočil video autoru blogu Everyday Astronaut (ovšem vyzkoušet si ho nemohl):
Skafandr Boeingu váží zhruba 9 kilogramů , což je zhruba o čtyři kilogramy méně než ten, který používala NASA v době éry raketoplánů. SpaceX hmotnost svého obleku neuvádí.
Obě společnosti také upravily rukavice svých skafandrů tak, aby s nimi bylo možné ovládat dotykové displeje. U firmy SpaceX je to pochopitelné, protože loď je vybavena dotykovými obrazovkami. U firmy Boeing je to pak možno vysvětlit tím, že součástí vybavení lodi jsou i tablety.
Oba skafandry jsou také vyrobeny tak, že helma a průzory na ní jsou součástí skafandru. Zatímco 3D tiskem vyrobená helma firmy SpaceX v sobě má mikrofon integrovaný, v případě astronautů Boeingu je potřeba si nasadit kuklu obsahující sluchátka a mikrofon, a tu pak zapojit na přípojku skafandru. Helma SpaceX také obsahuje ventil pro regulaci tlaku.
Oba výrobky si měla možnost vyzkoušet Sunita Williams, astronautka a velitelka plánované druhé pilotované mise lodi Starliner. Uvedla, že oba skafandry jsou navrženy tak, aby poskytovaly dobrou viditelnost v interiéru lodi. Oba jsou podle ní také lepší než vše, co NASA používala dříve.
Představení skafandru Boeingu v krátkém videu NASA:
Musk volil návrháře superhrdinů
Skafandry firmy Boeing navrhla firma David Clark, která již v minulosti navrhovala skafandry pro NASA v programu Gemini. Vzhled skafandru SpaceX určil hollywoodský kostymér Jose Fernandez z Ironhead Studios, který vytvářel například kostýmy pro superhrdinské filmy Wonder Woman, Wolverine, Black Panther, Captain America: Civil War atd. Navrhl také kostýmy pro skupinu Daft Punk.
Skafandry mají ovšem samozřejmě být v první řadě funkční. A to i přesto, že přežití posádky mají primárně zajistit palubní systémy a skafandry jako takové jsou pouze záloha. V dosavadní historii kosmonautiky svou funkci také vždy splnily. Kvůli selhání skafandru zatím nepřišel nikdo o život.
Ne vždy fungovaly ovšem bezvadně. O tom by lépe mohl vyrábět Eugen Cernan s popálenou kostrčí při misi Gemini 9, Jay Apt, který díky chybě skafandru pocítil vakuum na vlastní kůži, či při výstupu z ISS téměř utopený Luca Parmitano. V zájmu všech budoucích cestujících do vesmíru doufejme, že nová generace skafandrů bude i v těchto ohledech jen a jen lepší.
Text vznikl pro server ElonX.cz, před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.