Na otočku do 250 kilometrů a zpět. Prožijte si skok do vesmíru

17:26aktualizováno  17:26
Byť létání do vesmíru za přijatelné peníze slibovalo před lety hned několik firem, realizace vázne. Zatím tedy trh nenabízí nic lepšího než podobné výlety jen virtuální, například tento podařený krátký skok do vesmíru na palubě německé rakety Mapheus-5.

Let proběhl 30. června 2015, a raketa se při něm podívala do více než dvakrát větší výšky, než je obecně uznávaná hranice vesmíru 100 kilometrů nad povrchem naší planety. Vyletěla ze střediska Esrange nedaleko švédské Kiruny, dosáhla maximální výšky 253 kilometrů, maximální rychlosti před 2 000 ms-1, a pak se doslova „zapíchla“ do švédských bažin.

Mapheus ovšem není jen hračkou či demonstračním zařízením, používá se k vědeckým experimentům, hlavně studiu materiálů a jejich vlastností. Video je pořízeno z paluby druhé generace této řady nosičů, která dokáže inženýrům či vědcům poskytnout zhruba šest minut pobytu v gravitaci zhruba deset tisíckrát menší, než je ta běžná (což samozřejmě není dáno výškou nad povrchem, ale pohybem rakety vůči Zemi). Plánované experimenty zahrnují třeba studium tuhnutí hliníkových slitin, difúze a další jevy.

Raketu pohání o brazilské motory S31/S30, které hoří dohromady cca 57 sekund. Maximální dosažitelná výška je 260 kilometrů, hmotnost celé rakety je 2 600 kg a délka 12,4 metru.

Malířova představa dopadu planetky do dnešního Mexického zálivu. Obsahuje s...