Logo Skype

Logo Skype | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

Microsoft se znovu musí sklonit před televizí Sky. Vadí název Skype

  • 28
Vysílací stanice Sky je již podruhé překážkou v registrování ochranné známky Microsoftu. Kvůli prvnímu sporu musel softwarový gigant změnit název své cloudové služby SkyDrive na OneDrive a nyní mu neprošel ani název Skype.

Tribunál Evropské unie v úterý rozhodl (PDF), že si Microsoft nemůže registrovat jako ochrannou známku obrazové a slovní označení SKYPE. Skype, který vznikl v roce 2003, se stal součástí Microsoftu v roce 2011, kdy jej firma koupila.

Tuto přihlášku podala společnost v letech 2004 a 2005 u Úřadu pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM). Proti tomu se však vzápětí ohradila British Sky Broadcasting Group, nyní Sky a Sky IP International. Podle jejího názoru hrozí nebezpečí záměny s její slovní ochrannou známkou Společenství SKY, přihlášenou v roce 2003 pro totožné výrobky a služby. OHIM této námitce vyhověl. Jako důvod uvedl nebezpečí záměny „z důvodu jejich průměrného stupně vzhledové, fonetické a pojmové podobnosti, a že podmínky umožňující konstatovat snížení tohoto nebezpečí nejsou splněny.“

Následně se společnost Skype u Tribunálu Evropské unie domáhala zrušení těchto rozhodnutí. Tento evropský soud sídlící v Lucemburku nyní rozhodl o zamítnutí žaloby.

Porovnání označení z dokumentu Tribunálu Evropské unie.

„Tribunál zamítl žaloby společnosti Skype a potvrdil existenci nebezpečí záměny mezi obrazovým a slovním označením SKYPE a slovní ochrannou známkou SKY,“ píše se v rozhodnutí soudu.

Proti rozhodnutí Tribunálu nyní může Microsoft do dvou měsíců od jeho oznámení podat k Soudnímu dvoru kasační opravný prostředek omezující se jen na právní otázky. Microsoft to podle BBC také hodlá udělat.

Verdikt, který vynesli soudci Tribunálu, jednoho ze soudních orgánů Evropského soudního dvora (ECJ), následně vysvětluje další podobnosti.

„Pokud jde o vzhledovou, fonetickou a pojmovou podobnost kolidujících označení, Tribunál potvrdil, že výslovnost samohlásky „y“ není ve výrazu „skype“ kratší než ve výrazu „sky“. Mimoto výraz „sky“, který je součástí základní slovní zásoby anglického jazyka, lze ve výrazu „skype“, navzdory skutečnosti, že tento výraz se píše pouze jedním slovem, jasně identifikovat. Konečně relevantní veřejnost může prvek „sky“ ve výrazu „skype“ zcela identifikovat, i když zbývající prvek „pe“ nemá žádný vlastní význam.

Pochybnosti nerozptýlil ani obrázek obláčku kolem názvu v logu služby.

„V přihlášeném obrazovém označení je slovní prvek „skype“ olemován okrajem ve tvaru oblaku nebo bubliny. Ze vzhledového hlediska obrazový prvek totiž slovní prvek pouze zdůrazňuje, a je tudíž vnímán jen jako pouhé olemování. Z fonetického hlediska není obrazový prvek ve tvaru olemování schopen vyvolat fonetický dojem, který je nadále určován výlučně slovním prvkem. Konečně z pojmového hlediska obrazový prvek nezprostředkovává žádný koncept, s výjimkou případně konceptu oblaku, což by tak mohlo ještě zvýšit pravděpodobnost identifikaci prvku „sky“ ve slovním prvku „skype“, protože oblaky se nacházejí „na nebi“ a mohou tak být snadno spojovány s výrazem sky,“ píše se dále v rozhodnutí Tribunálu.

Ve výsledku se nic nemění, oba názvy mohou vedle sebe koexistovat. Microsoftu tak nehrozí změna názvu Skypu, jako tomu bylo u předchozího sporu se Sky.

“Jsme přesvědčeni, že nexistuje možnost záměny mezi těmito značkami a službami a odvoláme se. Toto rozhodnutí nevyžaduje žádnou změnu názvů našich produktů,” vysvětlila postoj Microsoftu na náš dotaz tisková mluvčí firmy Lenka Čábelová.

Sky vs Microsoft - 2:0

Microsoft se s vysílatelem Sky střetl již podruhé. Před téměř dvěma lety softwarový gigant prohrál u britského soudu spor s televizní společností British Sky Broadcasting Group o název Sky v označení své cloudové služby SkyDrive

Televizní stanice jej využívá u názvů televizních stanic, Microsoft jej chtěl použít u svého cloudového uložiště. Nakonec jej musel změnit na OneDrive.

A není to první název, o který Microsoft přišel. Ještě dříve se softwarová společnost vzdala názvu nového grafického rozhraní „Metro“, kvůli sporu s německou společností Metro AG, majitele obchodní sítě Makro.

Spory o názvy nejsou mezi výrobci tak oblíbené jako spory o patenty, přesto se mohou řádně prodražit. Známá je například bitva společností Apple a Proview o značku iPad. Název nejúspěšnějšího tabletu se shodoval s názvem neúspěšného „all-in-one“ počítače, uvedeného na trh o deset let dříve. Apple musel čínské firmě zaplatit odškodné ve výši 60 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliardy korun).

Aktualizováno: Doplnili jsme vyjádření Microsoftu