Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dnes poprvé o kousek popojede nový český vlak ze Škodovky

Hliníkovou skříň postavili v Ostravě, z Plzně je ocelová kabina. V Cerhenicích oba kusy spojili a testovali. Podívejte se, jak vznikal nový český vlak RegioPanter.
Skříň nového pantografu po montáži kabiny

Skříň nového pantografu po montáži kabiny | foto: Škoda

Ve čtvrtek 3. 11. na zkušební koleji v plzeňské škodovce poprvé veřejně popojede nový český vlak nazvaný Regiopanter. Nepohne se však o víc než o pár desítek metrů. Testovací kolej mu delší jízdu neumožní. Po slavnostní premiéře bude odtažen na zkušební okruh do Cerhenic, kde projde závěrečnými testy před uvedením do provozu.

RegioPanter ze škodovky je první vlak v novodobé historii firmy, který ještě před vyjetím dostal vedle firemního označení také jméno. Vlaky, které jej v dřívějších dobách nedostaly, se stejně pozdějšímu pojmenování nevyhnuly. Například lidové označení pantograf se vžilo pro dosluhující elektrické jednotky. 

Práce na vývoji, výrobě a testování soupravy, kterou výrobce označuje jako EV7, probíhaly současně na několika místech nejednou. Například v Ostravě ve firmě Škoda Vagonka vznikla hliníková skříň čelního vozu. 

Přečtěte si první díl mapování vzniku nového pantografu

Ve stejném čase pracovali v plzeňské Škodě Transportation na velmi odolné ocelové kabině strojvedoucího, která musí vyhovovat náročným železničním normám TSI na nárazovou odolnost. Zároveň také vznikaly podvozky, pult strojvedoucího a další součásti vlaku. 

V Cerhenicích proběhly úspěšné zkoušky provozního zatížení skříně. Po měření následovala kompletní demontáž, aby mohly být zvlášť skříň a kabina převezeny do Plzně. Následovala výroba prvních dvou souprav.

Skříň nového pantografu je z hliníku, váží jen 8 300 kg

Prostor pro cestující v novém vlaku ze Škody má dvě různě vysoké části. Nízkopodlažní středová je v úrovni nástupiště a má dvoje široké dveře. Zvýšenou část si pak vynutila samotná výška podvozků.

Skříň nového pantografu

Hrubá stavba skříně je vyrobena z protlačovaných hliníkových profilů. Takzvaný hlavový vůz (čelní) má 17 velkých oken a k tomu ještě dvě úzká o poloviční šířce. 

Oblast přechodu mezi nízkopodlažní a vysokopodlažní části se obešla bez vnitřních výstužných stěn. 

Skříň nového pantografu po montáži kabiny
Nový pantograf - montáž ocelové kabiny na hliníkovou skříň
Nový pantograf - montáž ocelové kabiny na hliníkovou skříň

Ocelová kabina je uchycena k hliníkové části šroubovými spoji kvůli odolnosti vůči nárazům

Na následující fotografii si všimněte, že vůz má rovnou plochou střechu, která je dimenzovaná pro uložení technologického vybavení, které u vysokopodlažních vozů bývá umístěno pod podlahou.

Skříň nového pantografu při expedici ze Škody Vagonky v Ostravě

Hmotnost hliníkové části čelního vozu je 8 300 kilogramů. Samotný kabinový modul váží 2 360 kilogramů. 

Statické pevnostní zkoušky v Cerhenicích - data poskytlo 180 čidel

V blízkosti Železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích v hale VÚKV (Výzkumný ústav kolejových vozidel) proběhly úspěšné statické pevnostní zkoušky hlavového vozu. 

Nejprve do Cerhenic dorazila z Ostravy po železnici skříň hlavového vozu. Ocelovou kabinu dovezl kamion. 

Skříň nového pantografu bez ocelové kabiny

Na místě proběhlo přišroubování více než dvoutunové kabiny ke skříni s vysokou přesností (řádově desetiny milimetru). 

Více než dvoutunová ocelová kabina je k hliníkové skříni přišroubována s více než milimetrovou přesností

Následovala příprava skříně pro zkoušky. Při ní technici nalepili přibližně 180 speciálních čidel - tenzometrů (slouží pro měření mechanického napětí). Poté ještě byly nainstalovány přípravky, které simulují provozní zatížení skříně.

Zátěžové stavy zahrnují působení tahových a tlakových sil v různých výškách skříně při současném svislém zatížení, které je simulováno hydraulickými válci.

Samotné zkoušky trvaly tři týdny. Testy potvrdily správné dimenzování skříně. Ta musí vydržet tlakovou sílu 1 500 kN (kilonewtonů), nebo tahovou sílu 1 000 kN.

Vzhledem k umístění těžkých technologických celků na střeše (trakční vybavení, kompresor, klimatizační agregát) je podrobena působení simulovaných sil i střecha vozu. 

Při každém zátěžovém stavu se měří mechanické napětí a deformace (např. průhyb skříně, změny úhlopříček dveřních a okenních otvorů). Výsledky testů potvrdily správnost výpočtů konstruktérů.

Po ukončení zkoušek následovala demontáž zatěžovacích přípravků, odstranění tenzometrů. Rozpojení se dočkal také kabinový modul a skříň a následoval transport obou částí čelního vozu do Plzně, kde na hliníkovém tubusu ve společnosti MOVO proběhla povrchová úprava.

Ve výrobě je již 11 vagonů

V současnosti probíhají montážní práce na vagonech první a druhé jednotky. V různých stádiích výroby je již 11 vagonů tvořících jednotky 650, 640 a 440. Ve společnosti Škoda Vagonka a.s. jsou již připravovány hrubé stavby pro 5. jednotku řady 440.

Práce na střeše čelního vozu HV1, instalace hlavního vypínače s odpojovačem

Vozdilo s dokončeným obložením čela kabiny sendvičovými panely

Montáž pultu strojvedoucího, zapojování kabeláže přístrojů

Práce na montáži střešní výzbroje probíhají na pracovišti vybaveném variabilními lávkami

Dokončování montáže první jednotky, v pozadí je čelní vůz na podvozcích. V popředí pak druhý vůz ve fázi finalizace montáže (bez podvozků). Spojením těchto dvou částí vznikne dvouvozová jednotka

Po namontování všech částí následovalo takzvané oživování soupravy. Při něm se ověřují správné funkce všech elektrických zařízení vlaku. Laicky jde o to, aby se při zapnutí osvětlení například místo toho neotevřely dveře.

Nová jednotka připravená na první zkušební jízdu v areálu výrobce. Pro jízdu má k dispozici řádově desítky metrů.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...