Cookies sice většinou slouží k bohulibějším účelům, kdy pomáhají webům identifikovat uživatele a nabídnout mu personifikovanou stránku, přesto jim však stále více uživatelů nevěří a mažou je či blokují. Navíc minulý rok vstoupil v EU nový zákon, který ukládá provozovatelům webů zeptat se uživatelů, zda jim mohou internetové sušenky zapnout.
CookiesCookies jsou malé textové soubory, které se vám uloží do počítače při návštěvě internetových serverů. S oblibou je využívají obchody, zábavní weby a další stránky. Hodí se k sledování pohybu na webu a chování uživatelů. Následně lze těchto informací využít například k lepšímu plánování marketingových aktivit. |
Spolu s tím, že například mobilní prohlížeče a řada dalších systémů cookies nepodporují, volají firmy po příchodu nového systému, který by lépe identifikoval uživatele.
Této nové technice se podle serveru Forbes zatím říká "otisk prstu", někdy také super-cookie, i když tento výraz je používán i pro jiné účely. Hlavní úkolem tohoto systému je zjistit řadu různých údajů o počítači uživatele a ty pak zkombinovat do unikátního "podpisu", který bude nezaměnitelný s jinými. Získané informace přitom nevyužívají citlivé údaje, ale volně dostupná data, jako je například rozlišení obrazovky, nainstalované programy a jejich rozšíření, časová pásma, písma a další. Organizací Electronic Frontier Foundation bylo již dříve zjištěno, že 94 procent z prohlížečů, používajících Flash nebo Javu, se dá jednoznačně identifikovat.
Výše zmíněný digitální identifikátor přitom nebude možné smazat ani zablokovat, protože prostě nebude uložen na počítači uživatele, ale bude rozpoznáván na serveru, který jej vždy podle zmíněné unikátní kombinace vybavení a nastavení počítače správně přiřadí. Uživateli tak nepomůže ani změna osobních údajů, protože na ně nebere ohled. Systém si má navíc poradit i se změnou některých parametrů tohoto digitálního otisku.
Takový digitální otisk prstu přitom nemusí být využit jen při dolování údajů pro marketingové a další podobní účely, ale třeba i při boji proti počítačovým útokům. Lze tak zaměřit i takové útočící stroje, které třeba rychle mění podvrhnuté IP adresy a další parametry a blokovat je.
"Chceme změnit ekonomiku útoku. Zpomalíme jej a necháme ztrácet drahocenný čas," řekl serveru Register.com Kevin Kennedy, z bezpečnostní sekce Juniper Networks.
Na druhou stranu marketingové využití tohoto digitálního otisku prstu popisuje Forbes na příkladu firmy AdStack. Ta nabízí svým zákazníkům možnost rozesílání reklamních e-mailů, které si načtou obsah až poté, co je příjemce otevře. To umožňuje jednak zobrazit aktuální nabídku, která je navíc šitá na míru konkrétnímu člověku. Když tak například restaurace tímto způsobem rozešle informaci o svých akcích. Uživateli, který podle předchozích objednávek má rád například sushi a otevře si e-mail dopoledne, se zobrazí nabídka obědového menu s tímto jídlem. Jiný, který si stejný e-mail otevře odpoledne, pak vidí třeba nabídku večerních steaků.