Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Slovenský osobák City Elefant dožene i pendolino. Je rychlejší než český

aktualizováno 
Slovenský bratranec City Elefantu dokáže uhánět až 160 kilometrů za hodinu. Česká verze je o dvacet kilometrů v hodině pomalejší. V Česku tedy slovenský osobák udrží krok i s pendolinem. Maximální povolená rychlost je zde totiž právě 160 km/h. První cestující by se vlakem měli svézt už letos v říjnu.

Slovenský City Elefant - jednotka 671 | foto: ŠKODA TRANSPORTATION

Železniční společnost Slovensko se stala prvním odběratelem dvousystémové elektrické patrové jednotky 671 z dílen ostravské společnosti Škoda Transportation.

Dopravce objednal desetikusovou sérii nových jednotek, které budou jezdit na tratích okolo Žiliny a Košic. Soupravy obdrží v příštích dvou letech.

Na českých kolejích se dvousystémových jednotek z Ostravy asi nedočkáme. "České dráhy nemají objednané dvousystémové City Elefanty," řekla redakci tisková mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Slovenské City Elefanty ale mohou být provozovány i na jiných tratích, včetně ČD. Není tedy vyloučeno jejich nasazení například na Těšínsku.

Český City Elefant

Slovenský City Elefant umožňuje provoz na tratích elektrifikovaných systémem 3 kV DC, nebo 25 kV/50 Hz.

Při výrobě nových jednotek 671 byly použity skříně vozů osvědčené koncepce z hliníkových profilů. Trakční pohon, soustředěný do dvou strojoven v motorovém voze, se vyznačuje vysokou účinností. Je založen na spojení asynchronních trakčních motorů a IGBT trakčních měničů.

Součástí jejich řízení je rekuperace elektrické energie při dynamickém brzdění, a to do obou napájecích systémů. Vozidlo je také vybaveno systémem pro měření spotřeby elektrické energie dle EN norem.

Nechybí ani automatická rychlostní regulace a bezdrátový přenos diagnostických údajů přes drážní mobilní síť GSM-R.

Slovenský City Elefant - jednotka 671

Elektrické zásuvky pro cestující

Pohodlí a bezpečnost cestujících zajišťuje jednotný typ sedadel v uspořádání 2+2. U každé čtveřice mají slovenští cestující k dispozici zásuvky třeba pro napájení notebooku.

Oddíly pro cestující jsou vybaveny i relativně účinným systémem větrání, vytápění a klimatizací. K příjemnému cestování přispívá i nízká úroveň vnitřního hluku.

Slovenský City Elefant - jednotka 671

Pro nástup zákazníků na invalidních vozících je řídicí vůz vybaven sklopnými rampami. I bez jejich pomoci jde však do soupravy nastoupit poměrně snadno s dětským kočárkem.

Všechny prostory jsou monitorovány protipožárními čidly, strojovny jsou vybaveny automatickým hasicím zařízením.

Komunikační terminály pro hlasovou komunikaci cestujícího se strojvedoucím a kamerový systém také zvyšují bezpečnost třeba během nočních jízd.

Slovenský City Elefant - jednotka 671

Slovenský City Elefant - jednotka 671

Široké vstupní dveře umožňují rychlý, pohodlný a bezpečný nástup a výstup. Problém nemají ani cestující se zavazadly a dětskými kočárky. Pro přepravu jízdních kol jsou vyhrazeny prostory v čelních vozech.

O cílové stanici, následující stanici a časech příjezdu jsou cestující informováni informačními LED tabulemi a akustickým informačním systémem v oddílech pro cestující i nástupních prostorách.

Základní technické údaje
Maximální rychlost 160 km/h
Rozchod 1435 mm
Délka třívozové soupravy 79 200 mm
Šířka skříně 2 820 mm
Výška vozu 4 635 mm
Hmotnost soupravy 166,7 t
Počet sedadel 307
Počet míst pro invalidní vozíky 4
Výkon trakčních motorů 4 x 500kW
Napětí trolejového vedení 3 kV DC, 25kV / 50Hz





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

Testovací dodávku StreetScooter německé pošty poznáte zejména podle...
Nová poštovní dodávka nepotřebuje řidiče. Svezli jsme se, nepřejela nás

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Autonomní poštovní dodávku, která může bez řidiče za volantem popojíždět po městě, nyní testuje společnost Deutsche Post. V rámci ukázkových jízd na konferenci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.