Nezvyklá podívaná: Řada strojů uklízí přistávací dráhu na letišti

aktualizováno 
Husté sněžení se v minulých dnech nevyhnulo ani Letišti Václava Havla v Praze. Díky kamerám Slow TV a našim fanouškům se můžete podívat na zrychlený záznam „baletu“ těžké techniky na přistávací dráze 06/24.

Pro letecký provoz je v zimě nejnebezpečnější námraza. Pokud vznikne na křídlech, může narušit aerodynamické proudění a mít až fatální následky. O speciálním procesu odmrazování si můžete přečíst v článku Jak se připravují letadla, aby mohla v zimě létat. Aktuální situaci na pražském letišti můžete v přímém přenosu sledovat na Slow TV zde.

Letecké katastrofy: Spěchali, nenechali odmrazit letadlo a havarovali

Námraza je v letectví extrémně nebezpečná. Mění aerodynamické vlastnosti křídel, což může být při startu kritické. Její podcenění stálo životy.

Letecké katastrofy - Vražedná námraza

Na odklízení sněhu z provozních ploch, pojezdových vzletových a přistávacích drah používá letiště flotilu více než dvaceti těžkých strojů. Ty námrazu a sníh odhrnují radlicí, „zametají“ rotačním válcovým koštětem nebo odfukují proudem vzduchu. 

Šestnáct zametačů a odfukovačů je vybaveno dvěma motory. Přední pohání samotné vozidlo, zadní pak košťata a sací zařízení. Část strojů pochází z dílen německé firmy Boschung, jsou to specializované stroje určené přímo na úklid letišť a jiných velkých ploch.

Další výrobce, firma Bucher, pak stroje montuje podle požadavků zákazníka na standardní „náklaďákový“ podvozek. V případě pražského letiště to jsou zejména podvozky Mercedes a Iveco.

Stroje dokážou vyvinout pracovní rychlost až 60 km/h. Délka úklidu hlavní ranveje, která měří 3 715 metrů a na šířku má 45 metrů, však závisí především na povětrnostních podmínkách. Záleží na typu sněhu. Pokud je to prašný zmrzlý sníh, dá se dráha přejet do dvaceti minut. Sníh se nahrne ke straně a frézy ho odhodí od dráhy. 

Více si o boji se sněhem přečtěte v článku Zima na letišti: kolona dvaceti strojů uklidí dráhu za dvacet minut.

Sledujte Slow TV přenos z letiště i z řeky

Autor:


Nejčtenější

Afrika do Evropy narazí, shodují se vědci. Budoucnost však zůstává záhadou

Předpověď budoucího pohybu kontinentů Christophera Scoteseho.

Zatímco rekonstrukce minulosti pohybu kontinentů je skutečná věda, jejich predikce je spíše koníček či spekulace....

Jeho fotky jsou až neskutečně nádherné. Podívejte se, jak vznikají

Kalendář 43. výsadkového praporu - Nic nepotěší potápěče průzkumného týmu po...

Jeho fotky výsadkářů z Chrudimi viděl téměř každý. Vypadají jako vystřižené z toho nejdražšího hollywoodského akčního...



Podívejte se, kdy vám vypnou současné televizní vysílání a co s tím udělat

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Současné pozemní digitální televizní vysílání má před sebou poslední měsíce života. První vysílače budou vypnuty již...

Sedm častých lží, mýtů a omylů o přechodu na nové televizní vysílání

V roce 2020 budou mít sběrné dvory napilno.

Mnoho lidí se v blížící se změně vysílacího standardu neorientuje, a tak se snadno může klamavou nabídkou či...

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, modul s posádkou nouzově přistál

Start Sojuzu MS-10 z Bajkonuru 11. října 2018.

Čtvrteční start lodě Sojuz MS-10 z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu se nezdařil. Kvůli závadě na nosné raketě Sojuz...

Další z rubriky

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Kluzák Perlan 2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce...

Česká firma koupila výrobce nejmodernějších německých akrobatických letounů

Společnost Skyleader koupila společnost Xtremeair GmbH, která vyrábí...

Společnost Skyleader vyrábí několik typů letadel a nyní přibere další dvě z německé firmy, kterou právě koupila.

Armáda služebníků od LG pomůže s nákupem, odnese kufry a ukáže cestu

Nývlt Václav: LG CLOi

Některé již jezdí po světě, jiné na první úkoly teprve čekají. Centrální část stánku společnosti LG na veletrhu IFA...



Najdete na iDNES.cz