Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak NASA zkoušela nejsilnější raketový motor

  17:00aktualizováno  17:00
Kosmická agentura NASA ve středu 11. března poprvé úspěšně vyzkoušela nejsilnější urychlovací raketový motor, jaký kdy vznikl. Na pozemním polygonu v Utahu hořel urychlovací motor plánované kosmické lodě SLS, která by mohla dostat lidi i na Mars.

Necelých šedesát metrů vysoký urychlovací stupeň s tahem 16 000 kN (kilonewtonů) využívá motoru na tuhá paliva a během startu by měl pracovat zhruba dvě minuty (přesně 124 sekund). Stejně dlouho trvala i první ze dvou plánovaných pozemních zkoušek před prvním letem, který by se měl uskutečnit patrně v roce 2017.

Konstrukce ovšem nepředstavuje žádnou revoluci, v mnoha ohledech využívá osvědčených konstrukčních prvků a postupů. Systém SLS by měl na nízkou oběžnou dráhu (LEO) vynášet v první verzi 70 tun nákladu, v nejsilnější konfiguraci až 130 tun. Jde tedy o těžký nosič, plně porovnatelný se Saturnem V, který dopravil člověka na Měsíc (nosnost 118 tun na LEO). Pro dopravu posádky bude používat modul Orion, jehož vývoj už byl také jednou zrušený po nástupu Baracka Obamy do úřadu. Složitou historii programu shrnul pro Technet Karel Pacner v tomto článku.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Zabít je mohl každý krok. Měli se spojit s „mrtvou“ stanicí Saljut 7

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7....

Nikdo před nimi nic takového ve vesmíru nevyzkoušel. Dva ruští kosmonauti se musí spojit s neovladatelnou mlčící...

Pracovali poslepu ve tmě, mrazu a nedýchatelném vzduchu. Zachránili Saljut 7

Uvnitř téměř zamrzlé stanice Saljut-7 v představě filmařů

Na neovladatelné stanici Saljut 7 panoval mráz a tma. Kosmonauti se museli chodit ohřívat do své domovské lodi Sojuz....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.