Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solární letoun vyrazil na nejdelší cestu. Pilot se pět dnů téměř nevyspí

  22:02aktualizováno  22:02
Solární letoun Solar Impulse 2 se vydal na nejdelší etapu při svém letu kolem světa. Z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy bude muset letět možná až šest dnů bez přestávky.

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015 | foto: Solar Impulse

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 v neděli nad ránem tamního času (dnes po 20:00 SELČ) vyrazil na nejdelší etapu svého letu kolem světa. Několikrát odložená cesta z Nankingu na východě Číny na Havajské ostrovy by měla podle pilota Andrého Borschberga trvat až šest dnů.

Letoun má větší rozpětí křídel než Boeing 747 a přitom není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Solar Impulse 2 pohání sluneční energie.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

30.května 2015 v 20:10, příspěvek archivován: 30.května 2015 v 21:30

I feel confident about this flight from Nanjing to Hawaii. It will be the flight of my life pic.twitter.com/PacWPjEvDD

„Bude to let mého života,“ napsal na Twitteru krátce před odletem Borschberg, který je spolu s dalším Švýcarem Bertrandem Piccardem autorem projektu solárního stroje a zároveň se s ním střídá v pilotování jednotlivých etap.

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Letoun Solar Impulse 2 na své nejdelší trase

Borschberg přiznal, že tato sedmá etapa je pro něj velkou neznámou. „Nejsem si jist, jak se bude SI2 chovat během tolika dnů a nocí,“ napsal. Podle dříve zveřejněných plánů švýcarská dvojice počítala s tím, že solární stroj poletí pět dnů a nocí v kuse, nyní Borschberg mluví o šesti dnech. Dvaašedesátiletý pilot by s letounem měl překonat vzdálenost 8 500 kilometrů.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dnů. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů.

Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

Jak se stavěl Solar Impulse 2:

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5°
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  •  

    Autoři: ,




    Hlavní zprávy

    Další z rubriky

    Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
    Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

    V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

    Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
    První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

    První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

    Paul Otellini
    Zemřel Paul Otellini, bývalý šéf, který upevnil pozici Intelu

    Ve věku 66 let zemřel Paul Stevens Otellini, bývalý ředitel americké společnosti Intel. Ve firmě pracoval od roku 1974, od roku 1998 byl v jejím vedení.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.