Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solární letoun poprvé překonal Atlantik. Pilot musel v kokpitu i spát

  9:41aktualizováno  9:41
Solar Impulse 2 dokončil úspěšně jeden ze svých nejdelších letů, když překonal trasu z amerického New Yorku do španělské Sevilly.

V pondělí 20. června vyrazil unikátní letoun získávající energii ze slunečního záření na cestu dlouhou přesně 6 272 kilometrů. Stroj se švýcarským pilotem Bertrandem Piccardem odstartoval v pondělí z letiště J. F. Kennedy a po zhruba 70 hodinách nepřetržitého letu přistál zhruba ve 8:45 ve Španělsku. Zatím nejdelší etapu urazil stroj při cestě přes Tichý oceán z Japonska na Havaj, kdy letěl 118 hodin, což vytvořilo nový světový rekord.

23.června 2016 v 07:55, příspěvek archivován: 23.června 2016 v 08:39

.@bertrandpiccard lands in #Seville completing, in 70h, the 1st #Atlantic solar flight. What a thrill! #fut... https://t.co/ODLwseiND2

Během přeletu si pilot Bertrand Piccard všiml velryb, které brázdily vody pod ním, i ledovců, které pluly směrem na jih od polárního kruhu.

Fotogalerie

„Překonání Atlantického oceánu je symbolická část letu,“ řekl Piccard pro deník Gurdian z kokpitu několik hodin před přistáním. „Je to symbolické, protože všechny dopravní prostředky se vždy snažily překonat Atlantik, první parník, první letadlo, první balón, první vzducholoď a dnes se jedná o první letadlo na sluneční energii.“

Letadlo poháněné výhradně sluneční energií tak dokončilo patnáctou část obletu Země. Ve Španělsku se začne připravovat na závěrečné úseky, které ho přivedou do Abú Zabí. Odtud se stroj vydal na cestu loni v březnu. V kokpitu se střídají Švýcaři Bertrand Piccard a André Borschberg.

Celkem již Solar Impulse 2 urazil přes 36,6 tisíc kilometrů během patnácti etap. Ve vzduchu pak pak byl 460 hodin a 39 minut.

Letadlo na pomalé lety

Porovnání letounu Solar Impulse 2 s Boeingem 747-8i

Porovnání letounu Solar Impulse 2 s Boeingem 747-8i

Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více než u Boeingu 747, a přitom s hmotností 2,3 tuny není o mnoho těžší než obyčejné auto. Nepotřebuje letecké palivo a postavili ho výrobci jachet. Na povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům.

Přes den, kdy se pohybuje v nejvyšší dostupné výšce 8 500 metrů, dokáže Solar Impulse 2 "uhánět“ rychlostí 140 kilometrů za hodinu. V noci, kdy pilot klesne kvůli úspoře energie do letové hladiny 1 500 metrů, je maximální rychlost 90 km/h. To odpovídá celkovému výkonu 70 koní, který obstarávají čtyři motory (každý 17,5 koně).

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. A teď si představte, že člověk je během těch pěti dnů cesty, navíc nad oceánem upoután na křeslo, ze kterého se nemůže hnout (ono ani není kam). Vše včetně jídla, pití a ovládacích prvků tedy musí mít na dosah. To nejdůležitější, tedy toaletu, má pod sebou, přímo v křesle. To se dá i složit do vodorovné polohy a vytvoří lůžko.

Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Po vinylu se vracejí i audiokazety. Rozjíždí se kvůli tomu nová továrna

Hudba je v kazetách nahraná na magnetické pásce. Je to plastová páska široká...

Ve Spojených státech rok od roku roste prodej nových audiokazet. Poptávka umožnila jedné firmě připravit výrobu nových...

Další z rubriky

Chytrých brýlí od Snapchatu jsou prý plné sklady a nikdo je nechce

Brýle Spectacles měly být hitem ... ale poptávka nesplnila očekávání výrobce.

Sluneční brýle Spectacles s vestavěnými kamerami pro záznam videa na sociální síť Snapchat vzbudily před rokem senzaci....

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Revoluce v ČSA: letadlo, které vyjíždělo z dráhy a přistávalo s padákem

TU-104 A ČSA ve zbarvení po roce 1960.

Před 60 lety v Praze poprvé přistál proudový letoun s československou imatrikulací. Slavné TU-104 vstoupilo do služeb...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.