Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letoun na sluneční pohon má problémy. Musel nečekaně k zemi

  14:24aktualizováno  14:24
Původně plánovaný pěti až šestidenní přelet Tichého oceánu z Číny na Havaj se nezdařil. Letoun Solar impulse musel kvůli nepříznivému počasí přerušit svou cestu a přistát v Japonsku.

Řídící středisko v pondělí našeho času rozhodlo, že kvůli zhoršenému počasí Solar Impulse udělá neplánovanou zastávku v japonské Nagoji a bude pokračovat dál, až se podmínky zlepší.

01.června 2015 v 13:19, příspěvek archivován: 01.června 2015 v 13:39

BREAKING: @andreborschberg will land in Nagoya w/out ground crew team that operates & protects #Si2 on a runway pic.twitter.com/E6PtGniBRY

Let přes Pacifik je nejdelší plánovanou etapou letounu Solar Impulse na cestě kolem světa. Stroj odstartoval v neděli ráno místního času z čínského Nankingu k Havajským ostrovům a urazil v kuse 36 hodin.

Fotogalerie

Pak ale kvůli formujícím se hustým mrakům na trase řídící středisko vyzvalo pilota, aby vyčkal nad Japonským mořem, dokud nebude rozhodnuto o dalším postupu. Letoun byl v tu chvíli v oblasti s dobrým počasím a plně dobil baterie.

„Počasí se zhoršilo. Rozhodli jsme se pro mezipřistání v Nagoji,“ oznámili v pondělí kolem 9:00 SELČ organizátoři letu. „Jsem na cestě do Nagoje, zklamaný, že nemohu pokračovat, ale vděčný japonským úřadům za podporu,“ napsal na stránkách mise pilot letu André Borschberg.

Přelety musí pilot absolvovat v jednomístné kabině o rozměrech 3,8 m³ téměř bez spánku a bez přerušení. Celý průběh letu můžete sledovat on-line na stránkách projektu Solar Impulse.

Cesta z Číny na Havajské ostrovy je sedmou etapou letu Solar Impulse kolem světa. Pilot na ní musí překonat vzdálenost 8 500 kilometrů, což by mu podle odhadů mělo trvat 130 hodin.

Letadlo potřebuje nejen příznivý vítr, ale také bezmračnou oblohu, aby mohlo dobít dostatek energie ze slunce a pokračovat v letu i během noci. Meteorologové týmu Solar Impulse v sobotu došli k názoru, že se jim podařilo najít vhodné okno pro let, a stroj v neděli pustili na cestu. Plány letadlu pak ale překazila atmosférická fronta, napsal zpravodajský server BBC News.

Solar Impulse 2 v číslech

Stroj je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které bylo vyzkoušeno při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA v roce 2009. Původní letoun vydržel ve vzduchu nejdéle 26 hodin a neměl tlakovaný kokpit, takže nemohl létat ve velkých výškách.

  • Maximální úhel náklonu: 5 °
  • Rychlost při startu: 47 km/h
  • Vzlet je možný na dráze 150 m
  • Maximální dostup: 8 500 m
  • Minimální rychlost u hladiny moře: 36 km/h
  • Maximální rychlost u hladiny moře: 90 km/h
  • Minimální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 57 km/h
  • Maximální rychlost ve výšce 8 500 metrů: 140 km/h
  • Rozpětí křídel: 72 m
  • Hmotnost stroje: 2 300 kg
  • „V neděli to vypadalo, že máme možnost překročit frontu pátý den, těsně před Havajskými ostrovy. Podle nynějších předpovědí ale tato možnost už není, což znamená, že pro tento okamžik je cesta na Havaj zablokovaná,“ prohlásil prvního června Bertrand Piccard, který let monitoruje z Monaka.

    Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 000 kilometrů. Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie.

    První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát na poslední chvíli odložen.

    Každé zdržení přitom ohrožuje další fáze letu. Tým potřebuje přeletět Spojené státy a poté Atlantik, než začne v srpnu vrcholit hurikánová sezona.

     

    Autoři: ,



    Nejčtenější

    Horáčkův web mohl skrytě využít počítače návštěvníků k těžbě kryptoměny

    Kryptoměna Monero

    Webové stránky 100dni.cz, které mapují program prezidentského kandidáta Michala Horáčka po jeho případném zvolení,...

    Přelomové osmičky: Neúspěšná ofenziva Vietkongu přispěla k jeho vítězství

    Vojáci vyvádí posledního útočníka z řad Vietkongu z půdy americké ambasády v...

    Před 50 lety, v lednu 1968, zahájily severovietnamské síly mohutný útok známý jako Ofenziva Tet. Přestože šlo o...



    Japonský astronaut nečekaně „vyrostl“ o devět centimetrů, pak se omluvil

    Japonský astronaut Norishige (Norišige) Kanai

    Japonský astronaut Norišige Kanai, který v současné době pobývá na Mezinárodní vesmírné stanici, uvedl, že za pouhé tři...

    Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

    Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

    Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

    Vyfotíte papírovou fotku a tu přefotíte mobilem na Instagram. On-line CES

    CES 2018

    Letošní veletrh CES přinesl tradičně mnoho novinek. Představily je například společnosti Samsung, Sony, TCL a řada...

    Další z rubriky

    Nový „robopes“ Aibo si vytvoří vlastní osobnost. Na CESu neposlouchal

    Robopes Aibo.

    Díky systémům umělé inteligence a strojového učení dokáže nový robotický pes Aibo rozpoznat různé členy domácnosti a s...

    Vyzkoušeli jsme nový HTC Vive Pro. Je jasně lepší, brýle již nepřekáží

    Nový HTC Vive Pro. Nejsnadněji jej poznáte podle modré barvy a dvojice kamer.

    Premiéru si na veletrhu CES odbyla i nová verze headsetu pro virtuální realitu HTC Vive Pro. V kvalitě obrazu i pohodlí...

    Alexa míří do automobilů, najde servis a stáhne okénka. I off-line

    Nývlt Václav: Panasonic spolupracuje s Amazonem. Alexa míří do automobilů.

    Digitální asistentky Alexa a Google Assistant míří prostřednictvím autorádií společnosti Panasonic do automobilů....

    Najdete na iDNES.cz