Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solární letoun chce obletět svět. První let byl úspěšný

aktualizováno 
Téměř hodinu a půl vydržel ve vzduchu prototyp solárního letounu, který má v budoucnu obletět zeměkouli. Podle jeho výrobce firmy Solar Impulse se jedná o nejpokročilejší letadlo tohoto druhu na světě.

První zkušební let na západě Švýcarska absolvovalo dosud nejpokročilejší letadlo na sluneční pohon. Prototyp stroje, který má zvládnout oblet zeměkoule, odstartoval z letiště Payerne, kde také po 87 minutách ve vzduchu hladce přistál.

"Jsme velmi šťastní, všechno dobře klaplo," citovala agentura DPA mluvčí projektu. Ten je jedinečný především v tom, že na rozdíl od několika předchozích letounů na sluneční pohon je stroj s označením HB-SIA schopen i nočního letu.

Dobrodruh Bertrand Piccard a konstruktér André Borschberg v něm chtějí v roce 2012 obletět zeměkouli. V kokpitu se budou střídat. Oblet Země by měl trvat 20 dní. Motory o výkonu 40 koňských sil přitom umožňují dosahovat rychlosti jen kolem 70 kilometrů za hodinu.

Zkušební let měl ukázat, zda letadlo s neobvyklými parametry dokáže udržet rovnou dráhu letu. "Abychom mohli letět bez paliva, musíme let udržet v rovině," řekl Piccard ještě před pokusem. Podle agentur za slunečného počasí vzlétlo rychlostí 45 kilometrů za hodinu a vystoupalo do výšky 1 200 metrů.

Letoun má rozpětí křídel 63,4 metru, tedy zhruba jako Airbus A340 nebo Boeing 747. Jeho hmotnost 1600 kilogramů ale odpovídá jen středně velkému autu. Organizátoři letu upozorňují, že tak velký a zároveň tak lehký stroj ve vzduchu ještě nebyl. Borschberg na něm se svým sedmdesátičlenným týmem pracoval šest let.

Solární letadlo Solar Impulse

Letadlo pohání 12.000 fotovoltaických článků. Stroj už v prosinci absolvoval první "skok", když dokázal ve výšce asi metr nad zemí uletět 400 metrů.

Projekt za 70 milionů eur (téměř 1,8 miliardy korun) není prvním pokusem s létáním na sluneční pohon, ale je nejambicióznějším.

V roce 1980 v USA krátce vzlétlo ultralehké letadlo Gossamer Penguin. Mohutnější Solar Challenger v roce 1981 dopravil během pěti hodin pilota z Francie do Anglie.

Piccard před deseti lety obletěl svět v balonu. Dobrodruhy byli i jeho předci. Otec Jacques se v roce 1960 s americkým kolegou potopil v batyskafu do rekordní hloubky v Mariánském příkopu. Dědeček August a jeho asistent byli v roce 1931 prvními lidmi, kteří se ocitli v balonu ve stratosféře.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eureka Park a část startupů z Francie.
Deset českých startupů pojede v lednu do Las Vegas. Můžete to být vy

Agentura CzechInvest vybere deset začínajících firem, které budou vystavovat v obřím start-up pavilonu na veletrhu CES 2018 v Las Vegas. CES je největší...  celý článek

Nerost cinvaldit, tedy slída s malou příměsí lithia
Návrat těžby na Cínovec? Co byste měli vědět o českém lithiu

V posledních dnech tak hojně zmiňované zásoby lithia v České republice nejsou sice ze světového hlediska nijak ohromné, ale také nejsou zanedbatelné. A byť jde...  celý článek

Testovací dodávku StreetScooter německé pošty poznáte zejména podle...
Nová poštovní dodávka nepotřebuje řidiče. Svezli jsme se, nepřejela nás

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Autonomní poštovní dodávku, která může bez řidiče za volantem popojíždět po městě, nyní testuje společnost Deutsche Post. V rámci ukázkových jízd na konferenci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.