Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Solární letoun, který létá i v noci, odložil start druhé mise

  10:42aktualizováno  10:42
Nepříznivé počasí stojí v cestě další etapě letu Solar Impulse. Ten chce překonat dosavadní rekordy v době letu na solární pohon. Solar Impulse je totiž prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci.

Solar Impulse přistává po první etapě letu v Madridu. | foto: SOLAR IMPULSE SA

Druhá etapa letu experimentálního stroje Solar Impulse poháněného sluneční energií ze Švýcarska do Maroka se uskuteční nejdříve v pondělí, oznámila mluvčí projektu. Solární letoun stále čeká na lepší meteorologické podmínky v Madridu, kam doletěl v noci na pátek ze švýcarského letiště Payerne.

Let z Madridu do Rabatu se měl uskutečnit tento týden v pondělí, ale byl odložen na neurčito kvůli nepohodě. "Čekáme na příznivé počasí na trase Madrid-Rabat. Je jisté, že to nebude před pondělkem," uvedla mluvčí Charlotte Pichonová.

První etapa byla dlouhá 1 200 kilometrů, druhá má být delší o sto kilometrů. První let trval přes 17 hodin. Zbývající úsek by mělo letadlo urazit zhruba za dvacet hodin (více o letu Solar Impulse v tomto článku).

Letadlo pohání 12 000 fotovoltaických článků. Motory o výkonu 40 koňských sil přitom umožňují dosahovat rychlosti jen kolem 70 kilometrů za hodinu. Rozpětí křídel je 63,4 metru, tedy jako u letounu Airbus A340. Hmotností odpovídá zhruba  rodinnému vozu střední třídy (1 600 kg).

V roce 2014 chtějí autoři projektu bez kapky paliva obletět zeměkouli.

Jejich záměrem je dokázat, že existuje alternativa hlučných a "špinavých" letounů i na dlouhých trasách. Oblet Země s vylepšeným typem slunečního letadla má trvat tři až pět dní.

Autoři: ,



Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Konec DVB-T vysílání nezruší povinnost platit koncesionářské poplatky

Konec DVB-T vysílání na povinnosti platit koncesionářské poplatky nic nemění.

S přechodem na nový vysílací standard DVB-T2 přijdou někteří diváci o televizní příjem. Změní se něco z hlediska zákona...

Další z rubriky

Bez řidiče budou auta spolehlivější, ale zatím se bez člověka neobejdou

Osazení vozu Audi A8 - to vše je pro autonomní řízení nezbytné.

Pondělní nehodu autonomního vozidla, při které zemřela v Arizoně chodkyně, mohou mnozí vnímat jako důkaz nebezpečnosti...

Pohlídá kvalitní vzduch doma, upozorní na smog. Philips má novou aplikaci

Kužník Jan: Na spánku záleží, Philips představil nové aplikace a přístroje pro...

Air Matters je název nové aplikace, kterou lze propojit s čističkami vzduchu Philips. Hlídá kvalitu ovzduší po celém...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...

Najdete na iDNES.cz