Sony sází na digitální fotografii...

Banky se snaží, aby klienti používali bankomaty a internet místo poboček; Intercable se přejmenoval na Karneval Media...

TOKIO - Japonský výrobce spotřební elektroniky Sony Corp. plánuje v příštím fiskálním roce, který začne v dubnu 2004, zvýšit prodej digitálních fotoaparátů až o 50 procent na 13 až 14 milionů kusů. K nárůstu má přispět hlavně prodej v Evropě a Asii, zvláště v Číně, prohlásila mluvčí společnosti Džunko Satóová.
Zpráva podpořila obavy analytiků z možného přesycení trhu s digitálními fotoaparáty, což povede k tlaku na pokles cen a snížení tržeb výrobců. Hlavním konkurentem Sony je firma Canon. Obě společnosti bojují o dominantní postavení na trhu, kde každá
z nich kontroluje téměř pětinu. Také Canon minulý měsíc ohlásil, že plánuje v novém roce prodat až 14 milionů digitálních fotoaparátů.
Digitální fotoaparáty stojí za posledním rozkvětem trhu s digitální elektronikou. Rostoucí výroba a nové modely však tlačí ceny fotoaparátů dolů. Analytici očekávají, že v letošním roce digitální fotoaparáty zlevní o 20 procent, loni se jejich cena snížila o 15 procent. Celkový prodej fotoaparátů se má letos vyšplhat na více než 60 milionů kusů, což představuje meziroční nárůst o 20 procent, napsala agentura Reuters.

PRAHA - Domácí banky se již několik let snaží vytěsnit lidi z poboček. Používají k tomu jednoduchý nástroj, na který lidé slyší: zvyšují ceny za operace na přepážkách rychleji než například výběry peněz z bankomatů, jejichž síť zároveň rozšiřují. Lidem se tak návštěva pobočky prodraží, proto čím dál více používají levnější bankomaty, internet a telefony.
Banky vyjde provozování bankomatů a přímého bankovnictví mnohem levněji než bankovní úředníci, jejichž platy patří podle statistik k nejvyšším v ekonomice. Mohou tak některé propustit, ušetřit peníze a zvýšit zisky. Od roku 1998 se proto počet lidí v bankovnictví snížil o 11.000, nyní v něm pracuje kolem 40.000 lidí.
Ještě před třemi lety zaplatili lidé u banky s největším počtem drobných klientů, České spořitelny, za výběr peněz na přepážce devět korun, nyní to je 15 korun. Výběry nad 15.000 pak stojí 45 korun, zvýhodněni jsou lidé nad 65 let. Za výběr peněz z bankomatu přitom lidé zaplatí šest korun, před třemi roky to bylo o dvě koruny méně.
Stejnou taktiku zvolily i všechny ostatní banky. Komerční banka si například za výběr na přepážce počítá 50 korun, na konci roku 2002 to bylo 30 korun. Výběr z bankomatu přitom stále stojí pět korun. ČSOB například výběr peněz na přepážce zdražila více než čtyřikrát na 30 korun.
Navíc v posledních letech banky zvětšují síť bankomatů. Rozšiřují také služby přímého bankovnictví, internetu a telefonů, což se jim vyplácí. "V posledním období rostou výrazně rychleji výběry z bankomatů a platby kartou u obchodníků než hotovostní výběry na přepážkách," řekla ČTK Věra Čarná z České spořitelny.
Údaje o tom, jak se mění poměr mezi využíváním bankomatů a poboček, ale banky nemají. Výběr peněz z bankomatů či zaslání peněz přes internet je pohodlnější. Oproti minulosti už ale nemusí být tak příjemná návštěva pobočky. Někteří klienti si stěžují, že se snížením počtu lidí na pobočkách zhoršila kvalita služeb. Banky to ale odmítají. Upozorňují, že pobočky jsou stále jedním z důležitých nástrojů pro styk s klientem. Velké banky jejich počet zachovávají, některé menší je dokonce rozšiřují.
Podobně se chovají i mateřské banky některých domácích peněžních ústavů, které také zvýhodňují používání bankomatů oproti bankovním přepážkám. Některé mají výběry z bankomatů
zdarma.

PRAHA  - Kabelová firma Intercable se začátkem února přejmenovala na Karneval Media. Společnost to oznámila na svých internetových stránkách. Název Karneval používaly od září
2003 spojené firmy Intercable a TES Media pro společnou nabídku služeb kabelové televize a rychlého internetu.
TES Media a Intercable mají od začátku loňského roku společné majitele, konsorcium investorů JPMorgan Partners, AIG Emerging Europe Infrastructure Fund a Baring Communications Equity
Limited. Firmy poskytují kabelovou televizi zhruba 270.000 zákazníkům a několik tisíc uživatelů připojují k internetu.
V České republice využívá kabelovou televizi přes 900.000 zákazníků. Největší firmou na trhu je UPC, která má kolem 400.000 klientů.