Seminář na téma: Internet 2001 - Současnost a budoucnost podnikání na Internetu
Kolem šesté večer se v přednáškové síni C Vysoké školy ekonomické začala scházet zajímavá společnost: Marek Antoš, Pavel Doležal, Jiří Donát, Martin Nejedlý, Peter Ulrich a na poslední chvíli dorazil Patrick Zandl (jak moderující Petr Stuchlík poznamenal, nyní řadový zaměstnanec vydavatelství Mafra). Akci podporovala společnost Contactel, za níž tu byl přítomen pan Zekič.
Trochu příznačně, jako stigma na všech bylo zřejmé, že si všichni bez výjimky všimli pádu Globopolisu - a zanechalo to v nich dojmy a snad i poučení, o něž se dělili s posluchači v rámci svých maximálně pěti minutových úvodů do semináře: snad nikdo neměl stejný názor, od extrémů v podání škoda, přeškoda až po dobře jim tak tu následovaly syntézy postojů někde mezi a především ona ponaučení.
Tím se seminář posunul do praktické roviny - někdy až sebemrskačské, jak pan Zandl naznačil, vstupy na cizí trhy - konkrétně nám blízké Slovensko - mohou být někdy ledaskdy krutým a drahým ponaučením, ale „pořád je levnější udělat tyto chyby na vlastní pěst než s Vaší asistencí“ - špička na pana Donáta ze společnosti Deloitte & Touche. Jak Patrick Zandl jemně a nenápadně naznačil, i přes špatné zkušenosti to zkusí Mobil.cz podruhé a (místo Patrickova oblíbeného Jordánska) bude zřejmě tlačen mateřskou společností na německé trhy.
Ode všech, především však z úst Jiřího Donáta, zazněla varování před přílišnými podlehnutím pozlátku cizího kapitálu a snadného financování. Budoucí čeští e-podnikatelé (aula praskala ve švech, kapacita 150ti míst byla využita již od začátku, našli se i stojící nadšenci) by raději měli vsadit na pomalejší financování „on the go“, financovat rozvoj prodejem a ne rozvíjet z půjčených peněz něco, co se nikdy nemusí vrátit - splácet za provozu, raději pomaleji než vůbec: čím více si půjčíte, tím více, s úroky a dříve to budete muset splatit.
Zazněla i pozoruhodná „3x NE“ - tři zásadní chyby, které jsou společné mnoha (často již neexistujícím) projektům:
1) ignorace existujících synergií: globální projekt nemusí stát více než úzce lokální, záleží na oblasti (nejhrůznějším příkladem opět populární Globopolis - v rámci jednoho projektu nutné varianty - práce a náklady navíc - pro každé z měst, tj. opak výhodného)
2) Internet je pouze jednou z částí projektu, ne cílem, opomenutí zbytku, samotné podstaty
3) dokonalý, univerzální projekt většinou nedostane čas potřebný pro realizaci: začínejte s minimem, které zajistí život Vaší myšlence a vyvíjejte se současně s růstem (viz Boo.com - přehršle technologií, přílišná komplikovanost a zahlcenost, enormní finanční náročnost)
Ani pan Donát si však neodpustil kruté odhady budoucnosti - krom perspektivy společnosti s dvoumiliardovým obratem a miliardovou ztrátou (Amazon.com) tu byla zmíněna i česká společnost Samba Digital Media - a pokud dáte na instinkt pana Donáta, tato společnost tu s námi zřejmě přespříliš dlouho nebude.
Zajímavý, a zřejmě velmi demotivující byl odhad zástupce společnosti Fincentrum „za kolik lze v současné době rozjet Internetový projekt“: minimum 5 až 10 miliónů korun - ač jsme byli na Vysoké škole ekonomické, nevypadalo to, že by každý z posluchačů byl schopen snadno sehnat tuto částku. Na druhé straně, odhad nevzbudil žádný vážnější ohlas z pléna, zareagoval však pan Zekič, který upozornil na značné rozdíly v „projektech“ - pokud si někdo bude chtít pěstovat vlastního koníčka, vyniknout ve vlastní oblasti, dnes to není problém a nejsou potřeba peníze, stačí většinou vlastní čas - hodně času. Vše ostatní je k dispozici, často zdarma - skrytá reklama na redakční systém Genesys a poklona sousedovi, Patrickovi Z.:-)
Pozoruhodná byla rozdílnost názorů na problémy Globopolisu - a zarytá jednotnost panelu vs. pan Ulrich, který prodal svůj elektronický obchod a místo toho se věnuje vývoji aplikací pro podporu aplikačních serverů, softwarových komponent (“prefabrikátů“) pro použití ve větších projektech. Přes značný stupeň sarkasmu však v jeho poznámkách na adresu velkých portálů bylo ledacos zajímavého - především, všichni přítomní připustili, že na českém Internetu je „přeportálováno“ (přejato z dotazu posluchače), nikdo si však nebyl ochoten připustit, že by to snad mohl být on, koho se to týká. A Peter Ulrich vnášel do diskuse pohledy z úhlu vlastníka společnosti vyvíjecí aplikace pro reálné nasazení versus poskytovatelé obsahu - neshody jako by byly přímo předprogramovány, bohužel tím trochu utrpěl záběr semináře, který se začal soustředit na portály a dění kolem nich, versus vývoj aplikací, jejich prodej, atp.
Ale ani tento vývoj nebyl na škodu, díky metaforám a dobré náladě se tu objevovaly střípky vytříbeného humoru - poznámky, kterými se řečníci nešetřili. Asi nejvýstižněji okomentoval vyhrocenou situaci, kde se přednášející předháněli v metaforách, kdo vlastně prodává lopatičky a krumpáče (tj. aplikace) p. Donát s tvrzením: „Asi jako jedinný vím, co dělám...“ (Já konzultant, ostatní prodej lopatiček a krumpáčů - pozn.aut.:-)
Když se v diskuzi začaly objevovat i hodnotné příspěvky typu „Halelujá...“ (p.Ulrich), nálada v sále byla výborná. Avšak i nadále se tu objevovaly zajímavé poznatky a čísla, která nutila k zamyšlení. Z portálů mají šanci na přežití cca dva, kdo vypadne? - „To uvidíme...“ (p.Donát) Příjmy z reklamy na českém Internetu dosáhly cca 100 miliónů korun - poměrně impozantní číslo, než se srovná s velikostí investic do Internetu v ČR: cca stonásobek! Překážkami na cestě za větším rozmachem Internetu je dnes cena PC, ale i pomalejší akceptace nové techniky, zvláště mezi starší generací: cca 1,2 miliónu uživatelů Internetu, z toho 30 procent studentů...
V závěru semináře se dostalo na dotazy z pléna a zde bodovalo slabší pohlaví - stačila zmínka a padaly ostré dotazy na tělo typu „Děláte to jen pro peníze?“, a silný jedinec Pavel Doležal z Atlasu (zřejmě vliv Billovy školy:-) se nenechal zastrašit a plně se přiznal k mamonu - a zahrnul do toho i všechny v panelu (přes zřejmé pochyby pana Antoše): „Ano, všichni to děláme pro peníze!“ Později trochu zmírnil svůj výklad zahrnutím určitého horizontu (návratnosti?) - je rozdíl, zda to děláte s dlouhodobějším plánem nebo chcete projekt „vycashovat“.
Protože se blížila osmá hodina, pomalu jsme se začali zvedat k odchodu, ale ještě jsme si poslechli zajímavé podněty pana Donát k budoucnosti Internetu - ty, i přes shodně znějící název, jaksi za celé dvě hodiny semináře nedostaly více prostoru. Osobně bych uvítal méně času věnovaného konfliktu portály vs. aplikace - a více oněm pouze lehce „naťuknutým“ zajímavým technologiím a novým trendům jako peer-to-peer sítě a jejich vliv na obchod, či okamžitá komunikace, mobile business, atp. Tyto témata se pokoušel p.Donát během večera několikrát „vpašovat“ do diskuse, ale ostatním účastníkům zněly jejich vlastní obory zajímavěji (my Češi si asi na futurismus příliš nepotrpíme)...
Celkově přínosná diskuse, ačkoliv ty pravé perličky si občas musel posluchač zasloužit - ale kdo poslouchal a nenechal se odradit i pozdní hodinou, přišel si na své a uslyšel ledacos zajímavého. Škoda, že těchto informací nebylo více - a jiných témat méně.