Fotky z letecké nehody ukazují, že cestující se neumějí zachránit

aktualizováno 
Jestli někdo potřeboval důkaz, že cestující nesledují bezpečnostní instruktáž posádky, čerstvá nehoda letadla společnosti Southwest Airlines ho poskytla. Cestující měli po dekompresi kabiny téměř všichni špatně nasazené masky.

Poškozený motor letounu spolešnosti Southwest Airlines | foto: AP

Nezvyklá nehoda letu 1380 společnosti Southwest Airlines, kterému se zřejmě v důsledku únavy materiálu během letu utrhla lopatka motoru, je ve Spojených státech první leteckou smrtelnou nehodou po devíti letech. Zemřela při ní 43letá Jennifer Riordanová, která bohužel seděla na sedadle v blízkosti motoru. Úlomek proletěl trupem letadla, zasáhli ji a navíc způsobil dekompresi kabiny. Tlak vzduchu pasažérku přirazil k trupu a prudký náraz byl možná nakonec příčinou její smrti.

Nešťastná událost vzbudila v USA velkou mediální pozornost. A už také asi není překvapivé, že jeden z cestujících, Martin Martinez, vysílal události živě na Facebooku a na něm zveřejnil také fotografie pořízené po události. Mezi nimi je i fotka, které si všiml bývalý letecký stevard (a dnes mediální expert chápající význam reklamy) Bob Laurie. Jak upozornil na Twitteru, většina cestujících měla špatně nasazené kyslíkové masky. Nemají je nasazené přes nos a ústa, ale pouze přes ústa.

17.dubna 2018 v 20:14, příspěvek archivován: 23.dubna 2018 v 13:26

PEOPLE: Listen to your flight attendants! ALMOST EVERYONE in this photo from @SouthwestAir #SWA1380 today is wearing their mask WRONG. Put down the phone, stop with the selfies.. and LISTEN. **Cover your NOSE & MOUTH. #crewlife #psa #listen #travel #news #wn1380 https://t.co/4b14lZulGm

Laurie to považuje za důsledek nepozornosti cestujících při bezpečnostní instruktáži na začátku letu a s jeho odhadem je asi těžké nesouhlasit. Pozor při ní skutečně dává málokdo, to ví každý, kdo letadlem někdy letěl. Má ovšem také pravdu, že špatně nasazená kyslíková maska vás může stát život.

Abychom byli přesní, maska nasazená pouze na ústa do jisté míry funguje. Není samozřejmě míněna jako vzduchotěsná, jen má zvyšovat obsah kyslíku ve vzduchu, který dýcháte. Špatné nasazení ovšem množství životodárného plynu proudícího do plic samozřejmě sníží. I ve velkých výškách je chemické složení atmosféry stejné jako na hladině moře, kyslík tedy stále tvoří zhruba 21 procent směsi. Potíž je v tom, že kyslík se nám do těla dostává díky rozdílu tlaku mezi vzduchem a naším tělem (správně řečeno difúzí).

Kde se bere kyslík v masce

Kyslík v maskách vzniká díky reakci chemických látek v takzvaném „vyvíječi kyslíku“ (terminus technicus). Použitou látkou může být například peroxid barnatý (BaO2), který je se dvěma atomy kyslíku velmi vhodnou „zásobárnou“ tohoto plynu. Reakce to bývá poměrně bouřlivá a „horká“, a v některých případech díky ní u pacientů vznikl dojem, že v letadle začalo hořet.

Zásoby nebývají velké, stačí jen zhruba na deset až dvacet minut. Ale to bohatě stačí, letadla to nemají ke kyslíku nikdy dále než pár desítek sekund prudkého sestupu. Pod hladinou zhruba čtyř tisíc metrů už pasažéři i posádka nejsou v ohrožení života, letoun přitom může samozřejmě snadno sestoupit i níže.

Pokud je tlak kyslíku v prostředí nižší než v těle, plyn se nám jednoduše do těla nedostane. V číslech platí, že kritická hranice pro příjem kyslíku je zhruba 4,7 kilopascalu (kPa). Pokud je jeho tlak nižší (tlak samotného kyslíku, ne celé atmosféry), nemůžeme dlouhodobě přežít. Na úrovni moře tvoří kyslík 21 procent atmosféry, a jeho tlak (správně tzv. paciální tlak) je tedy 21 procent celkového tlaku atmosféry, tedy zhruba 22 kPa.

Přepočteno na výškové metry, je „hranice smrti“ zhruba ve výšce 7 000 metrů, pobyt ve vyšších výškách je dlouhodobě nemožný. Ovšem už zhruba od 4 000 metrů se projevuje adaptace těla na snížený obsah kyslíku a postupně se nám zrychluje základní dechová frekvence.

Z toho také logicky vyplývá, že v opravdu velké výšce vám život nezachrání ani samotná kyslíková maska. Tlak atmosféry bude nakonec tak malý, že kyslík se vám do krve jednoduše nedostane. A když už jsme u hranic, dodejme, že zhruba od 19 kilometrů je tlak tak malý, že teplota varu vody se dostane na 37 °C, tedy teplotu těla a z povrchu těla by se vám začaly odpařovat voda a tělní tekutiny (ovšem krev v žilách ne). V této výšce už bez tlakového obleku jednoduše nepřežijete.

Autor:

Nejčtenější

Tom Cruise: Vypněte funkci vylepšení pohybu na svých televizorech

DO KINA: Tom Cruise a Úžasňákovi budou znovu zachraňovat svět

Tom Cruise na svém twitterovém účtu nabádá filmové fanoušky k vypnutí funkcí pro vylepšení vykreslení pohybu při...

Vývoj evropské superstíhačky je na spadnutí. Není to příliš brzy?

Model letounu NGF na listopadové výstavě Euronaval v Paříži

Francouzská ministryně obrany Florence Parlyová na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila dosažení shody s...

Exekutoři varují před vakce.net. I bez objednávky hrozí exekucí

Exekuce

I nedokončený nákup na e-shopu s velice levným zbožím může vést k soudní exekuci. Naštěstí jen smyšlené, jak se...

Raketa Falcon 9 neúspěšně přistála do moře, náklad ale letí dál k ISS

Nepovedené přistání Falcon 9

Porucha hydraulického čerpadla znemožnila přistání nosného stupně rakety Falcon 9. Přistál, či spíše spadl, do moře...

Žádná speciální jednotka se bez něj neobejde. Zkusili jsme noční vidění

Zkouška noktovizoru LPNVG (Low Profile Night Vision Goggle) s označením...

Neobešlo by se bez nich ani dopadení Bin Ládina. Brýle pro noční vidění používají speciální jednotky po celém světě....

Další z rubriky

Nové implantáty dovedou zlepšit paměť, ale nesmí se k nim dostat hacker

DBS

Elektronické implantáty by mohly podle neurovědců již v příštím desetiletí pomáhat vylepšovat paměť, zejména pacientům...

Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků

Monoplan „Rapid“ bratří Čiháků

Jak vypadal a jaké vlastnosti měl elegantní český jednoplošník z roku 1913. To vám detailně přiblíží dobový článek od...

Z bombardéru udělali letoun pro cestující a ti museli lézt po žebříku

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince...

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince 1918. Vznikla zde řada zajímavých typů...

Najdete na iDNES.cz