Dostanou USA znovu člověka do vesmíru? Chystá se premiéra Crew Dragon

  13:02
Druhého března před devátou hodinou našeho času by měl proběhnout první zkušební start nové generace amerických kosmických lodí pro lety s posádkou. Poprvé ovšem poletí jen figurína.
Crew Dragon připevněný ke špici Falconu 9 během zkoušek v únoru 2019

Crew Dragon připevněný ke špici Falconu 9 během zkoušek v únoru 2019 | foto: SpaceX

Se zajímavými starty se nám v posledních měsících doslova roztrhl pytel. SpaceX absolvovalo již dvakrát třetí použití stejného prvního stupně rakety Falcon 9, vyslalo sondu k Měsíci (jako sekundární náklad) a nyní udělá další velký krok kupředu. Definitivně nadešel čas, aby SpaceX jako soukromá firma napodobila státní agentury kosmických velmocí a poprvé do vesmíru vynesla kosmickou loď určenou pro přepravu posádky.

Tímto letem se velmi přiblíží k cíli mnohaleté úsilí NASA o návrat amerických astronautů do vesmíru pomocí americké lodi. Když v roce 1975 končil program Apollo, do startu prvního letu raketoplánu zbývalo dlouhých šest let, během kterých Spojené státy neměly jak dostat své astronauty do vesmíru. Když o dalších 30 let později americké raketoplány končily svůj operační provoz letem STS-135 v červenci 2011, málokdo předpokládal, že v tomto případě si američtí astronauti na vlastní dopravu budou muset počkat ještě déle.

Téměř osm let si tak Američané musí rok co rok kupovat místa v ruských lodích Sojuz. A upřímně, ta nejsou zrovna levná. V roce 2014 se platilo za sedadlo v Sojuzu 63 milionů dolarů, o tři roky později stálo už 75 milionů a v roce 2018 se cena vyšplhala na 81 milionů. Pro srovnání, podle údajů NASA, cena za sedadlo v lodích Starliner a Crew Dragon má být 58 milionů dolarů.

Nejen kvůli cenám a národní prestiži je monopol Ruska na dopravu astronautů k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) pro NASA nevýhodný. Zkuste si vzpomenout na nedávné selhání rakety Sojuz FG s lodí Sojuz MS-10. Kvůli nárazu postranního urychlovacího bloku do centrálního stupně musely být všechny starty Sojuzů do vyšetření události zastaveny. Dokonce se hovořilo i o opuštění ISS v případě, že by do konce prosince 2018 neodstartoval Sojuz MS-11.

Kosmická loď Crew Dragon na vrcholu Falconu při testech v únoru 2019

Hledání náhrady

NASA si samozřejmě problémů je vědoma od začátku. Požadavky na stavbu lodi s lidskou posádkou zahrnula již do soutěže na stavbu nákladních lodí k ISS (tj. programy COTS a CRS). Na tuto soutěž pak plynule navazoval vývoj pilotované lodi pro dopravu amerických astronautů na ISS, nazvaný CCDev (Commercial Crew Development). V soutěži o dopravu nákladu k ISS zvítězily společnosti Boeing a SpaceX a ty také podle plánů pokračovaly k vývoji lodi pro posádku. Výsledkem vývoje jsou stroje Crew Dragon a Starliner.

Podle původních plánů měl start nových kosmických lodí proběhnout v březnu 2016. Následovala série různých odkladů, která postupně první zkušební misi zdržela o tři roky.

Crew Dragon si před svou premiérou musel projít spoustou testování. Například v květnu 2018 absolvoval testování v bezodrazové komoře a začátkem července 2018 dokončil zkoušky ve vakuové komoře v Ohiu. To byla však pouhá špička ledovce. Různé další testy zachycuje toto oficiální video:

01.března 2019 v 00:07, příspěvek archivován: 01.března 2019 v 11:11

VIDEO: SpaceX and @NASA have completed thousands of hours of tests, analyses, and reviews in preparation for Crew Dragon?s first test flight to the @space_station https://t.co/JvJqeoLKVy

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

SpaceX and @NASA have completed thousands of hours of tests, analyses, and reviews in preparation for Crew Dragon’s first test flight to the @space_station https://t.co/JvJqeoLKVy

Posledním milníkem, který SpaceX muselo splnit před startem mise DM-1, bylo zhodnocení připravenosti ke startu (Flight Readiness Review – FRR). A protože tento proces byl úspěšně ukončen, nebrání SpaceX v provedení prvního letu už nic. Startovat se bude v sobotu 2. března 2019 v příjemném ranním čase 8:49. 

K dispozici jsou samozřejmě i záložní termíny – pokud dojde k odkladu, je možno start přesunout na 5. či 9. března. Potom už by bylo nutno misi odložit o delší dobu z důvodu překryvu s plánovaným startem Sojuzu MS-12. Pro úplnost dodejme, že Boeing podle posledních informací vynese svou loď Starliner k ISS nejdříve v dubnu.

Starty Crew Dragonu budou vždy probíhat z rampy LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku na floridském ostrově Merritt, protože je to jediná rampa vybavená věží potřebnou pro nástup posádky. SpaceX z této rampy poprvé startovalo v únoru 2017 a od té doby rampa prošla mnoha úpravami. Jednak proto, aby odtud mohl startovat Falcon Heavy, a také aby mohla obsluhovat Crew Dragony. 

Věž na rampě nejdříve přišla o otočnou konstrukci, která zde zbyla po raketoplánech, poté na ni bylo nainstalováno futuristické rameno pro nástup posádky a nakonec dostala ladící černobílý nátěr a okrytování. Rampa LC-39A, odkud v minulosti startovala také mise Apollo 11, je nyní skoro k nepoznání.

Crew Dragon u rampy LC-39A v roce 2019

Raketoplán Endeavour před misí STS-134 v květnu 2011

S výkonem navíc

Kosmická loď Crew Dragon, kterou raketa Falcon 9 při této misi vynese, je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá pro přepravu lidské posádky. Má kapacitu až 7 astronautů, ale v rámci misí pro NASA vždy ponese maximálně čtyři. Od svého předchůdce se v mnoha ohledech liší. Například se ke stanici nepřipojuje pomocí robotického ramena, ale loď je schopna automatického dokování. Také už nemá velké rozkládací solární panely, nýbrž menší pevné panely, které jsou umístěny přímo na trunku.

Kosmická loď Crew Dragon při testech v roce 2015

Nejvýraznějším rozdílem však je přídavek silných raketových motorů SuperDraco, které měly původně mít dvojí využití. V první řadě slouží jako únikový systém pro záchranu posádky v případě problémů s raketou, a to jak na startovní plošině, tak během všech fází letu. Druhým využitím pak měla být možnost pomocí těchto motorů přistát na pevnině s přesností helikoptéry. Během pilotovaných misí pro NASA však bude Dragon nakonec přistávat klasicky pomocí padáků na mořské hladině a motory SuperDraco budou sloužit jen v případě nouze.

Pojďme už k průběhu samotné mise DM-1, která představuje úplně první let Crew Dragonu a je jednu ze dvou demonstračních misí. DM-1 poletí bez posádky.

Statický zážeh pro tuto misi, při kterém bylo provedeno zkušební tankování a několikasekundový zážeh motorů, již úspěšně proběhl 24. ledna 2019 ve 22:00 středoevropského času. Z rakety poté byly odčerpány pohonné hmoty a byla přivezena do haly HIF, kde měsíc vyčkávala. Dne 28. února pak byla znovu vyvezena na rampu v rámci příprav na ostrý start.

Kosmická loď Crew Dragon

Skafandr pro posádku s modulem Crew Dragon v pozadí

První stupeň Falconu 9 po vynesení Crew Dragonu na jeho cestu k ISS má v plánu přistát přibližně osm minut po startu na mořské plošině OCISLY ve vzdálenosti 492 kilometrů od pobřeží. Půjde o čtvrtý pokus o přistání na autonomní přistávací plošině (ASDS) po misi, kdy Falcon 9 vynášel na orbitální dráhu loď Dragon. 

Ze tří předchozích pokusů Falcon 9 dvakrát havaroval (CRS-5, CRS-6), jen při CRS-8 se přistání povedlo. CRS-8 z dubna 2016 byla zároveň poslední mise, při které se Falcon 9 pokoušel po vynesení Dragonu o přistání na ASDS. Od té doby přistával u takových misí vždy na pevnině.

Zkušební let Crew Dragon naplánovaný na šest dní (podrobný popis s časy najdete pod odstavcem) a je plný testů a zkoušek. Ve zkratce se dá říct, že cílem tohoto startu je demonstrovat správnou činnost všech systémů Crew Dragonu od startu až po přistání lodi na padácích po návratu z ISS. Bude se kontrolovat činnost všech důležitých systémů od avioniky přes fungování solárních panelů a baterií po podmínky uvnitř samotné kabiny (například co se týká i hluku a vibrací).

První let Crew Dragon (DM-1)

(čay jsou uvedeny v SEČ)

2. března, sobota

8:49 – Start mise DM-1
11:00 – Postartovní tisková konference

3. března, neděle

9:30 – Přenos NASA TV z příletu Crew Dragonu a jeho dokování
12:00 – Dokování lodi k ISS
14:45 – Otevření poklopu lodi
16:35 – Uvítací ceremoniál s posádkou ISS

7. března, čtvrtek

18:25 – Uzavření poklopu

8. března, pátek

8:31 – Odpojení Crew Dragonu a odlet od stanice
13:50 – Deorbitační zážeh motorů
14:45 – Přistání na padácích v Atlantiku

Destinací je samozřejmě ISS, která se pohybuje na dráze ve výšce 400 kilometrů se sklonem 51,64° k rovníku. Crew Dragon se k ISS přiblíží až den po startu. Při letu tedy nebude použit dvoudenní letový profil, který používaly raketoplány a který dodnes používají některé lodi Sojuz. Nepůjde však ani o rychlý šestihodinový či superrychlý profil trvající jen 3,5 hodiny, který se v poslední době prosazuje, a používá jej řada lodí Sojuz či Progress.

Dokování při této misi bude novinkou. Na rozdíl od nákladních lodí Cygnus a Dragon se loď Crew Dragon bude k ISS připojovat automaticky, a to přes dokovací adaptér IDA. Tyto adaptéry budou na ISS dva, oba na modulu Harmony. V současné chvíli je na ISS jen jeden z nich (IDA-2). IDA-1 byl zničen při nehodě CRS-7 a IDA-3 bude vynesen letos v rámci mise CRS-18.

Rychlost přibližování Crew Dragonu k ISS nesmí překročit 5–10 cm/s, laterální (boční) rychlost nesmí být vyšší než 4 cm/s a rychlost rotace lodi nesmí překročit hodnotu 0,2°/s. Video níže zobrazuje zkušební spojení aktivní části androgynního systému, která se nachází na lodi Crew Dragon (na videu nahoře) s pasivní částí, která je součástí adaptéru IDA (na videu dole).

Při dokování je jedno zařízení v aktivním režimu s vysunutým systémem pro měkké zachycení (Soft Capture System), zatímco druhý prvek setrvává v pasivním režimu, kdy je systém SCS zatažen. Oba systémy SCS pak zajistí dočasné spojení, než dojde k přitažení obou částí dohromady. V tu chvíli pak přijde ke slovu systém Hard Capture System, který se postará o definitivní pevné spojení obou těles. Celý průběh dokování je možno zhlédnout i na následujícím videu. 

Jak konkrétně bude probíhat dokování u mise DM-1, jsme se dozvěděli ze čtvrteční tiskové konference. Crew Dragon se nejdříve přiblíží na vzdálenost 150 metrů od ISS, následně dostane příkaz vzdálit se na 180 metrů, poté se přiblíží na 20 metrů a nakonec proběhne dokování. Při dosažení jednotlivých bodů bude loď vždy několik minut vyčkávat, než dostane povolení pokračovat dále. Tento proces přibližování samozřejmě není standardní a jeho účelem je zevrubné otestování dokovacích procedur během demonstrační mise.

Balíček před dveře

Loď Crew Dragon bude tímto okamžikem pevně spojena s mezinárodní vesmírnou stanicí ISS. Pak se otevře vnitřní průlez, který má průměr 80 centimetrů, posádka expedice 58 si bude moci z útrob Crew Dragonu vyzvednout přivezených 181 kg zásob.

Figurína Ripley ve skafandru SpaceX uvnitř Crew Dragonu

Dále pak posádka ISS zkontroluje interiér a exteriér lodi, provede měření atmosféry uvnitř lodi a případně upraví pozici figuríny, která přicestuje na ISS oblečená ve skafandru firmy SpaceX. Figurína se jmenuje Ripley (po hlavní hrdince filmové série Vetřelec) a bude osazena senzory, které budou sbírat důležitá data ohledně přetížení a dalších vlivů na budoucí lidskou posádku.

Jak velký vnitřní prostor Crew Dragon má, je možno vidět v následujícím krátkém videu.

Po pěti dnech dojde k odpojení Crew Dragonu od ISS. Okamžik odpojení je plánován tak, aby přistání v oceánu proběhlo ve dne. Důvodem je, že NASA plánuje pozorovat fungování padákového systému a chce provádět vylovení lodi z vody za světla. Zde je dobré zmínit, že to bude první mise SpaceX, kdy přistání lodi Dragon bude provedeno na východním pobřeží a prvním, kdy bude loď Dragon vyzvednuta z Atlantiku pomocí lodi GO Searcher.

Pro tuto misi je už dlouho vybrán stupeň B1051.1, který je prvním Falconem 9  vybaveným konečnou verzí kompozitních heliových nádrží (Helium se samozřejmě nepoužívá jako palivo, plyn z něj se přečerpává do palivových nádrží, aby se v nich i během letu udržel dostatečný tlak, pozn.red.). Tato informace je poměrně důležitá – než totiž SpaceX bude moci začít vynášet astronauty na ISS, bude muset dokázat NASA, že postup, který SpaceX zvolilo, je bezpečný pro posádku. Jde o to, že u ostatních raket nastupuje posádka do lodi v okamžiku, kdy je loď již natankovaná a z hlediska NASA stabilní a bezpečná.

Tento postup však SpaceX použít nechce, raději by tankovalo raketu v okamžiku, kdy už je posádka v Crew Dragonu. Nástup posádky na palubu může totiž trvat víc než hodinu, zatímco tankování Falconu 9 podchlazeným palivem trvá pouze 35 minut, aby se pohonné hmoty nestihly ohřát. SpaceX zkrátka nemůže se startem po dokončení tankování čekat. 

NASA nakonec nástup posádky před tankováním schválila, ale stále ještě požaduje, aby Falcony 9 před startem mise DM-2 provedly celkem pět tankovacích cyklů s novými heliovými nádržemi. Další podmínka je, že letu DM-2 musí předcházet sedm startů Falconu 9 s jinými náklady, ale stejnou konfigurací. 

Crew Dragon během prověrek před letem DM-1 v prosinci 2018. Jde o první snímek, na kterém byly takto dobře vidět fotovoltaické panely pokrývající polovinu povrchu spodní části lodě (z druhé strany tedy nejsou). Během startu je chrání kryt, který by měl být odhozen, když se loď dostane nad husté vrstyv atmosféry. Řešení vypadá opravdu zajímavě, ale integrace panelu do povrchu nebyla údajně jednoduchá, především kvůli jejich tepelné roztažnosti.

Start DM-1 je tedy další krok k tomu, aby SpaceX mohlo vynášet astronauty do vesmíru, ale není to poslední krok. Podle „jízdního řádu“ projektu zbývá ještě provést kvalifikaci motorů Dragonu a padáků, vyhodnocení a certifikace designu lodi, test záchrany Crew Dragonu za letu a vyhodnocení připravenosti k letu s posádkou. Potom, někdy v létě 2019, by loď SpaceX měla k ISS vynést Boba Behnkena a Douga Hurleyho. Pokud i tato mise proběhne hladce, Crew Dragon by měl obdržet finální certifikaci, díky které bude moci vozit astronauty na ISS pravidelně v rámci běžných misí, jež momentálně zajišťuje ruský Sojuz. 

Zajímavostí je, že první lidská posádka, která poletí v jedné z nových soukromých lodí, přiveze zpět na Zemi vlajku, která od roku 2011 čeká na ISS. Tato vlajka byla na palubě raketoplánu Columbia při misi STS-1 a při posledním letu raketoplánu v rámci mise STS-135 byla umístěna na ISS pro příští posádku, která bude startovat z amerického území. 

Jedním z těch, kdo ji na ISS tehdy dovezli, byl i astronaut Doug Hurley, který byl shodou okolností vybrán pro misi DM-2. Velitel mise STS-135 Christopher Ferguson bude zase na palubě prvního letu lodi Starliner s posádkou. Ať už tedy nakonec vyhraje přátelský souboj o vlajku SpaceX nebo Boeing, v obou případech si vlajku vyzvedne jeden z těch, kdo ji na ISS před osmi lety přivezli.

Na závěr musíme zmínit také živý přenos. Šušká se totiž, že SpaceX si na nás chystá velkou show. Že na těchto drbech něco je, naznačuje i informace z oficiálního press kitu, podle kterého živý přenos začne už 50 minut před startem. Normálně přenosy začínají 15–20 minut před zážehem, takže to vypadá, že SpaceX si přichystalo „něco navíc“.

Mimochodem, Hans Koenigsmann na předstartovní konferenci prozradil, že v Crew Dragonu budou kamery, takže se pravděpodobně dočkáme živých záběru z lodi. Nezapomeňte si tedy v sobotu ráno přivstat, ať vám ta velkolepá show neuteče. Přenos by měl začít kolem 8:00 středoevropského času.

Text vznikl pro web ElonX.cz, který se věnuje primárně zpravodajství o aktivitách společnosti SpaceX. Byl redakčně upraven, originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...