Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Spam: ztráta času, peněz a koncentrace...

  5:00aktualizováno  5:00
Pravděpodobně neexistuje uživatel, který by se nesetkal s problémem zvaným „spam“ – tj. s hromadným rozesíláním nevyžádaných a obtěžujících zpráv elektronické pošty. Existuje vůbec způsob, jak se před touto činností chránit?

spamPravděpodobně neexistuje uživatel, který by se nesetkal s problémem zvaným „spam“ – tj. s hromadným rozesíláním nevyžádaných a obtěžujících zpráv elektronické pošty. Někdo může namítnout, že se nic neděje, nevyžádanou reklamní zprávu lze v rámci klientské aplikace elektronické pošty snadno a rychle přesunout do odpadkového koše. To však platí pouze v případě, že na vaši elektronickou adresu docházejí pouze jedna nebo dvě obtěžující zprávy denně. V opačném případě se totiž jedná o ztrátu času, peněz a koncentrace – a to zejména tehdy, pokud jste ke svému poskytovateli internetových služeb připojeni prostřednictvím standardní telefonní linky.

Jak se bránit?
Bohužel, v současné době prakticky neexistuje stoprocentní ochrana před takovými útoky. Existuje však prostředek, pomocí kterého lze důsledky této činnosti alespoň částečně eliminovat – filtrování příchozích zpráv elektronické pošty. Nejběžněji užívané klientské aplikace elektronické pošty umožňují nastavení pravidel pro zpracování příchozí pošty, a to např. v závislosti na adrese elektronické pošty odesilatele či klíčových slovech obsažených v předmětu zprávy či v jejím těle. Filtrování pomocí klientské aplikace elektronické pošty má však jednu podstatnou nevýhodu. I přes to, že se nevyžádané a obtěžující zprávy neobjeví mezi vaší příchozí poštou, proběhne jejich přenos z poštovního serveru na váš počítač. Nebudete se sice rozptylovat čtením a mazáním zpráv, ale za jejich příjem přesto zaplatíte, a to ve formě telekomunikačních poplatků za připojení ke svému poskytovateli internetu.

Někteří poskytovatelé připojení k internetu či provozovatelé služeb elektronické pošty nabízejí možnost filtrování zpráv přímo prostřednictvím poštovního serveru. Tato varianta poskytuje výhodu hlavně v tom, že se nevyžádaná pošta ve skutečnosti nedostane do schránky uživatele a ten tak neztrácí čas a peníze zbytečným připojením k poskytovateli. Nevýhodou je, že v případě filtrování na serveru může za určitých okolností dojít i ke ztrátě důležité zprávy, pokud ta bude nějakým způsobem vykazovat některé znaky charakteristické právě pro nevyžádanou poštu.

Jiným způsobem ochrany je legislativní řešení. O to se snaží např. největší opoziční politická strana v Japonsku – Japonská demokratická strana. Ta v současnosti navrhuje zákon, který by měl stanovit jistá pravidla pro obchodní reklamu uskutečňovanou prostřednictvím zpráv elektronické pošty. Tento návrh obsahuje tři hlavní myšlenky: odesilatel je povinen v nevyžádané zprávě jasně a zřetelně deklarovat „toto je reklama“, odesilatel nesmí zasílat zprávy elektronické pošty tomu, kdo jej elektronickou cestou či telefonicky informoval o svém nesouhlasu, a také že poskytovatelé telekomunikačních služeb mohou blokovat hromadné rozesílání nevyžádaných zpráv, pokud taková činnost ohrožuje stabilitu systému. V rámci tohoto legislativního návrhu je spam definován jako zpráva elektronické pošty zaslaná za účelem propagace obchodních aktivit odesilatele, a to bez předchozího souhlasu příjemce. Odesilateli takových zpráv je také uložena povinost uvést ve zprávě své jméno, adresu, adresu elektronické pošty a informaci o tom, že příjemce má právo odmítnout příjem těchto zpráv. Otázkou však je, zda se dá dodržování takových pravidel účinně prosadit v praxi. Vzhledem ke skutečnosti, že spam je globální problém, narazí japonské orgány dříve či později na fakt, že mnoho odesilatelů je mimo jejich jurisdikci, a jsou tak prakticky nepostižitelní.

V době, kdy nebyla na trhu široká nabídka prakticky anonymních freemailových služeb, bylo pravděpodobně nejúčinnějším způsobem, jak zastavit příval nevyžádaných zpráv z konkrétní adresy, podání stížnosti správci příslušného serveru. Ten ve většině případů dotyčného uživatele důrazně upozornil a alespoň na nějaký čas byl klid. Dnes, kdy si kdokoliv může kdykoliv založit libovolný počet anonymních účtů elektronické pošty, by však zasílání takových stížností bylo jen mlácením prázdné slámy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

První nativní 4K UHD Blu-ray na českém trhu.
Ochrana 4K Ultra HD Blu-ray podlehla. Nový program ji dokáže odstranit

Ochrana označovaná jako AACS 2.0 byla prolomena a už se objevil i program, který ji dokáže obejít a stáhnout video z 4K Blu-ray disků.  celý článek

Chraňte včas své elektronické zařízení.
Chraňte svůj tablet před viry a hackery a za odměnu si zahrajte

Bezpečnostní rizika dnes číhají i na majitele mobilních zařízení, takže jsme do dnešního přehledu zařadili i antivirovou aplikaci, která se postará i o ochranu...  celý článek

Notebook
Stáhněte si zdarma: Vdechněte právě pořízeným fotografiím retro vzhled

Jako kdyby byly pořízeny Polaroidem a před dávnou dobou. Přitom jsou to fotografie zcela nové. Chcete-li i vy takové vytvářet, použijte program XnRetro....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.