Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Špion do kapsy. Pro armádu by mohli létat robotičtí kolibříci

  12:13aktualizováno  12:13
Prototyp malého průzkumného letadla ve tvaru kolibříka si získal vývojáře americké armády. Zařízení vybavené kamerou dokáže létat pod otevřenou oblohou, ale i v místnosti.

Americká armádní agentura pro pokročilé technologie DARPA se podle všeho zamilovala do kolibříků. Malý létající stroj v podobě tohoto tropického ptáka je jedním z posledních přírůstku jejího inventáře.

Bezpilotní zabijáci

Historie letounů, které nepotřebují pilota

DARPA ho získala od firmy AeroVironment, která se mimo jiné specializuje i na stavbu bezpilotních létajících strojů. Malý kolibřík je v její dosavadní historii nezvyklý kus. Váží jenom 19 gramů a rozpětí křídel má zhruba 15 centimetrů.

Základní výbavou je kamerka, ze které se přenáší obraz na monitor pilota/vojáka. Ten tak může z bezpečí úkrytu prozkoumat potenciálně nebezpečné okolí. Otázkou je, jak nenápadný dokáže kolibřík být. Uvnitř budovy by logicky příliš nenápadný nebyl. Ve výsledku však může mít letoun úplně jinou podobu. Bude záležet i na hlasitosti, s jakou se dokáže pohybovat.

Stroj dokáže letět rychlostí necelých dvacet kilometrů. Ideální je do vnitřních prostor, kde panuje bezvětří. Kolibřík si totiž poradí jen s "větrem" o maximální rychlosti sedm kilometrů za hodinu. Takové byly i požadavky agentury DARPA při vyhlašování soutěže o technologii použitelnou pro nový druh průzkumných prostředků. 

Podobnost s kolibříkem není jen vnější. Zařízení se ve vzduchu pohybuje podobně jako tito malí ptáci, tedy máváním křídly několikrát za sekundu. Není to jen jednoduchý pohyb tam a zpět. Úhel náběhu křídel se během máchnutí může měnit. Robotek se tak dokáže ve vzduchu vznášet i couvat.

U velmi malých létajících strojů dokážou takto pohybující se křídla vytvářet vztlak účinněji než například kombinace vrtule s pevným křídlem nebo rotor.

Létání, které lidi dlouho nebavilo

Aerodynamika malých létajících tvorů techniky dlouho příliš nezajímala. V podstatě ji nebylo jak využít. Situace ze změnila v posledních zhruba dvaceti letech.

Díky miniaturizaci elektroniky se totiž konečně nabízí možnost naložit i malým létajícím strojům nějaký smysluplný náklad. Vědci tak začali podrobně zkoumat a popisovat například let kolibříků nebo much. (Pro technicky zdatné starší příklad práce placené mimo jiné i z rozpočtu DARPA zde)

Biomechanické triky odkoukané od ptáků i hmyzu se zatím v praxi nevyužívají. Rozhodnutí agentury DARPA je jedním z prvních náznaků, že technologie v tomto oboru dozrává k pomalému přechodu do praxe.

Vojákům i dalším uživatelům možná nebudou sloužit vrtulníky či letadla, ale robotické mouchy nebo ptáci. Z technického hlediska by se to mělo vyplatit, kolibříci od AeroVironment vydrží ve vzduchu déle než deset minut, byť mají jen miniaturní baterii.

Jde o zajímavý výkon, ale pro ostré nasazení, které by mělo přijít zhruba za deset let, to nestačí. DARPA bude v dalších kolech soutěží od firem chtít, aby se špionážní ptáčci dokázali sami aktivně vyhýbat překážkám a orientovat se v prostorech bez signálu GPS. Měla by se zlepšit i výkonnost komunikačního systému a v důsledku tedy patrně stoupnou nároky na baterie. Pravděpodobné tedy je, že další generace kolibříků přibere na váze.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Suchoj Su-25K letectva AČR v roce 1994
Nebezpečné „hrábě“ jdou do muzea. Proslavily se v Afghánistánu

Bitevník Suchoj Su-25 se stal legendou, vybojoval si status nejúčinnějšího letounu v afghánské válce v letech 1979 až 1989. Významný post zastává i v historii...  celý článek

Přistání vojenských vrtulníků na Letné 22.9.2017.
Poprvé v historii vojenské vrtulníky přeletěly Prahu a přistály na Letné

Pražané mohli v pátek poprvé v historii vidět přistání formace armádních vrtulníků na Letné. Přijďte se podívat na Den s armádou.  celý článek

F-86E Sabre
OBRAZEM: Šavle v aleji MiGů. Americká legenda proslavená nad Koreou

Legendární americká stíhačka North American F-86 Sabre poprvé vzlétla před 70 lety. Proslavila se během korejské války, kde byla jediným americkým strojem,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.