Tuzemský posluchač už si rozhodně nemůže stěžovat na to, že by neměl kde poslouchat hudbu. Z těch nejlepších on-line služeb sice v ČR stále chybí Pandora a například plně funkční iHeart Radio, ale na druhou stranu už zde působí Google Music, Deezer (aktuálně ve spojení s operátorem T-Mobile), Rara i Rdio a stále i český MusicJet, který celou hudební on-line revoluci před dvěma lety v Česku zahájil. Rok předtím u nás existovala pouze služba iLegálně, která si však kvůli obstrukcím s DRM zabezpečením skladeb nikdy nezískala dostatečně velkou podporu uživatelů.
Jak spustit zakázané služby?Tady najdete řešení. |
Nyní tedy na tuzemský trh přijde i Spotify. Ve všech našich sousedních zemích kromě Slovenska již působí. Nabízí katalog 20 milionů skladeb, což ovšem ve srovnání s konkurencí neznamená žádný náskok. Toto množství mají téměř všichni, menší služby pak mají okolo 16 milionů položek. Mnohem důležitější bude, co vlastně v katalogu najdete konkrétně. Například v Google Music nejsou AC/DC, což fanoušky této australské legendy jistě nepotěší. A takovéto odchylky najdete v každé on-line službě.
Spotify patří celosvětově k nejoblíbenějším hudebním streamovacím službám. Je dostupná v omezené míře a s reklamami zdarma přes webové rozhraní na desktopech a noteboocích. Pro poslech na mobilních zařízeních (Windows Phone, Android, iOS) je potřeba platit měsíční paušál 9,99 eur (270 korun). Cena pro tuzemské uživatele zatím nebyla stanovena, ale pokud by zůstala v této výši, byla by služba Spotify nejdražší na našem trhu.
Na jedné straně je Spotify populární u posluchačů, na druhé však službu kritizují hudebníci, kteří prý z přehrávání svých písniček nemají téměř žádný zisk. Hudební hvězdy v čele se zpěvákem z Radiohead a například Davidem Byrnem z Talking Heads Spotify hlasitě kritizují a v některých případech svou hudbu přes tuto službu ani nenabízejí.
Spotify hraje kvůli své popularitě v této kauze roli obětního beránka. Výtky hudebníků lze totiž většinou vztáhnout i na konkurenční služby, které fungují na stejném principu (více o kritice si můžete přečíst na Kultuře zde). Byrne prohlásil, že kdyby byli hudebníci závislí zejména na příjmech z těchto služeb, do roka by skončili.