Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Stále více Evropanů je ochotno platit za obsah na internetu. Jak jste na tom vy?

aktualizováno 
Jak se celosvětová síť internet otevírá stále většímu počtu uživatelů, objevují se „kacíři“, kteří jsou ochotni za služby a informace platit. A podle výzkumu je jich již většina.
Podle výzkumu agentury Jupiter Research začínají uživatelé ze západní Evropy chápat internet nejen jako médium, kde jsou informace zdarma, ale jsou čím dále tím více ochotni platit za obsah. Již před rokem procento respondentů, kteří chtějí mít data a informace na internetu zcela zdarma, nepřesáhlo padesát procent. Letošní průzkum pak ukázal, že se podíl těchto osob v rámci celkové internetové populace propadl o dalších šest bodů na 41 %. Průzkumu se zúčastnilo 10 000 internetových uživatelů z Anglie, Německa, Francie, Itálie, Španělska a Švédska.

Celých 19 % těchto osob je ochotno vydat své peníze za download digitálních hudebních nahrávek. Je to o tři procenta více než před rokem. Ještě výraznější nárůst je u uživatelů, kteří jsou rozhodnuti platit za stahování video souborů. Ze tří procent je meziroční nárůst na 13 %. Je to dáno patrně tím, že stále více lidí bere počítač i jako další zábavní prostředek v domácnosti.

Hráči, kteří rádi využívají internet k online hraní, jsou prý ochotni platit za možnost soupeření s dalšími uživateli průměrně kolem 100 – 150 euro ročně.

Zřejmě ještě dlouho (jestli vůbec někdy) nepřesáhnou příjmy z placeného přístupu k některým článkům a zprávám příjmy z reklamy. Zisk z platících uživatelů je však nezanedbatelnou položkou příjmů vydavatelů zpravodajských serverů a webů, které nabízejí především infromace. A počet lidí platících za obsah se prý bude i nadále zvyšovat.

Peníze, peníze, peníze

Ostatně již v právě uplynulém roce obyvatelé západní Evropy utratili za všechny druhy digitálního obsahu na internetu téměř 340 milionů euro. Podle výzkumníků z Jupiter Research se do roku 2007 na internetu utratí za služby a obsah kolem 2,5 miliardy euro. Znamená to ale také, že čím dále tím více webů, které doposud nabízely svá data zdarma, bude požadovat za své služby platby.

Především hudební, filmové a další distribuční společnosti by měly mít z takového vývoje radost. Znamená to totiž, že pokud dokáží připravit všeobecně přijatelný model nabídky svých produktů, uživatelé se nebudou příliš bránit či se uchylovat k černému trhu či pirátství.

Jak se tyto výsledky odráží v praxi?

Dá se říci, že podobnou náladu mají i návštěvníci serveru Yahoo. Částečně to potvrzují i informace o placených službách na tomto portálu, které tento týden zveřejnil. Podle výkonného ředitele Terry Semela totiž minulý rok překonal počet uživatelů, kteří za některé nabízené služby platí, odhad vypracovaný v průběhu roku. Podle původních předpokladů se očekávalo, že na konci roku 2002 bude mít Yahoo přibližně 2 000 000 platících uživatelů. Tato vize však byla překonána ještě na začátku prosince. Lidé na Yahoo platí například za soukromou inzerci nebo rozšířené služby e-mailu.

A co Česko? Placenému obsahu a službám na českém internetu se také daří nad očekávání dobře. Samozřejmě jen u projektů, které mají co nabídnout. Podívejte se na tento článek o vývoji placených služeb na serveru BonusWeb.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.