Londýnské metro po útocích

Londýnské metro po útocích. (8. července 2005) | foto: Kai Pfaffenbach, Reuters

Staňte se občanským reportérem, foťte a informujte

Mediální společnosti začaly minulý rok podporovat občanský žurnalismus různým způsobem napříč USA jako například yourmomonline.com.

Mnozí věří, že by občanská aktivita mohla přinést mnohem demokratičtější obsah zpráv než doposud, vyšší zájem a i pohled na problematiku od insiderů, který profesionální žurnalisté někdy těžko získají.

Přináší to, ale i další otázku, co to znamená být novinář, jakou má odpovědnost.
Občanské projekty mají velký záběr – od místních plátků, do kterých přispívají pouze amatéři až po odborné stránky věnující se politice, kam píší i zkušení žurnalisté. Většina je někde mezi tím, jsou psané obyčejnými lidmi, ale jsou editovány profesionály.

Občanské zprávy jsou ještě v začátcích, ale již nyní mění představy o zprávách a získávání zpráv. Bloggeři během minulých prezidentských voleb v USA poskytli další pohled na kampaně kandidátů. Cestující v Londýně se stali prvními fotografy teroristických útoků. V Jižní Koreji články vyjadřující podporu prezidentovi Roh Moo-hyunovi prý pomohli zvítězit v prezidentských volbách.

"Je tu rostoucí chuť mezi normálními lidmi podílet se na informování o událostech", říká Jan Schaffer z institutu pro interaktivní žurnalistiku při universitě v Marylandu.

Myšlenka založit Yourmomonline vzešla od absolventů Northwestern university. Byl to experiment občanské žurnalistiky, ve kterém lidé, kteří žijí v určité komunitě, se zapojí a stanou se reportéry. Jen jeden zaměstnanec je žurnalista. Okolo 40 lidí pomáhá s vydáváním, s výjimkou dvou s minimální mzdou všichni zdarma.