Stárnoucí Hubbleův teleskop se rozbil, NASA zvažuje odklad servisní mise

11:38aktualizováno  14:20
Hubbleův kosmický dalekohled se potýká s velmi vážnými technickými problémy. V neděli mu přestal fungovat řídicí systém. K vesmírnému teleskopu má přitom už 15. října odstartovat na servisní misi raketoplán Atlantis. Start mise je nyní ohrožen.

Hubbleův teleskop má dosloužit v roce 2013. Ale jen pokud se raketoplánu Atlantis zdaří servisní mise, kterou nyní závada na dalekohledu ohrožuje. | foto: NASA

V neděli okolo 2. hodiny ranní našeho času na dalekohledu došlo k výpadku řídicího systému. Veškerá pozorování museli vědci okamžitě zastavit. Dalekohled nyní nemůže získaná data zaslat zpět na Zemi.

Vědci, pracující s Hubbleovým dalekohledem, nyní situaci bedlivě zkoumají. Jednou z možností řešení je aktivace druhého záložního řídicího systému.

Problém je ale v tom, že tento systém nebyl od vypuštění dalekohledu v roce 1990 vyzkoušen. Navíc se jedná o řídicí systém navrhovaný v polovině 80. let, nikdo tedy v tuto chvíli neví, jak operace skončí.

Nepříjemné zprávy z oběžné dráhy přicházejí v době, kdy NASA slaví 50 let své existence. Významné výročí připadá na zítřek. Vědci se pokusí Hubbleův dalekohled dostat do normálního stavu ještě během tohoto týdne.

Odklad startu raketoplánu Atlantis?
Operace by se sice měla povést, je ale otázka, zda se jedná o nejlepší řešení. Pokud by v nejbližší době došlo k poruše i druhého řídicího systému, byl by nejdražší astronomický dalekohled v historii ztracen.

Druhou možností je celou řídicí jednotku vyměnit. Už 15. října ráno našeho času se má k Hubbleovu dalekohledu vydat raketoplán Atlantis na servisní misi. Bude se jednat o pátý a poslední let raketoplánu k vesmírnému teleskopu.

S výměnou řídícího systému se ovšem nepočítalo. Posádka na něj není vůbec trénována a navíc potřebné díly ani na mysu Canaveral, odkud raketoplán startuje, nejsou. Zaznívají tak názory, že by měla být mise raketoplánu Atlantis odložena a to zřejmě až do února příštího roku a v získaném čase by se vše na výměnu porouchané jednotky připravilo.

Objevily se také spekulace, že misi s označením STS-125 už Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) už odložil. Pravda je ale taková, že NASA a Ústav pro kosmický teleskop zatím situaci analyzují. Konkrétní rozhodnutí by mohlo padnout v noci na zítřek na schůzce vedení NASA.

. HUBBLEŮV TELESKOP

Hubbleův kosmický dalekohled je nejdražším astronomickým přístrojem v historii. Jeho cena se odhaduje na minimálně 1,5 miliardy dolarů.

Na oběžné dráze teleskop pracuje od 25. dubna 1990 a na svém kontě má řadu významných objevů. Mise raketoplánu Atlantis má za cíl výměnu některých vědeckých přístrojů, tepelné izolace a šestice setrvačníků, které udržují dalekohled v kosmickém prostoru. Servisní mise má prodloužit životnost dalekohledu nejméně do roku 2013.

Sojuz T-13 na oběžné dráze Země letí vstříc nevyzpytatelné stanici Saljut-7....