Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Video dreamlineru, jak startuje jako raketa, je jen optický klam

  13:32aktualizováno  13:32
Nejen na českém internetu budí video s „kolmo startujícím“ Boeingem Dreamliner obdivné mručení. Ne, že by nebylo efektně natočené, ale z pohledu odborníka se v něm neděje zas tak něco moc zvláštního.

Po krátkém rozjezdu se letadlo zvedá a takřka kolmo stoupá k nebi. Skoro jako raketa. Úžasný pohled, který byste ovšem jako cestující asi zažít nechtěli. A to přesto, že letadlo rozhodně nestoupá ani zdaleka tak strmě, jak to z videa vypadá. 

Hlavně bezpečně

Každé dvoumotorové letadlo je dimenzováno tak, aby jeho motory měly dostatečný přebytek výkonu. Proč? Zjednodušeně řečeno proto, že když stroji vysadí jeden motor, zbývá mu už jen jeden a i s tím musí být pilot schopen bezpečně manévrovat. Zejména v kritické fázi letu při startu, po dosažení rychlosti označované V1, musí být letoun schopen nejen bezpečně vzlétnout na jeden motor, ale také s ním stoupat a následně bez problémů přistát s plným zatížením, to znamená včetně cestujících, paliva, nákladu, atd. Právě díky tomuto nadbytku výkonu si testovací piloti Boeingu mohli dovolit onen efektní start, který vidíte na videu. 

Kolmý start?

Ani prázdný Boeing Dreamliner s minimálním množstvím paliva by bezpečně nedokázal stoupat kolmo. Je to optický klam. Letoun je snímán z čelní perspektivy objektivem s větší ohniskovou vzdáleností a tím se stoupání letounu po startu jeví mnohem strmější než ve skutečnosti je. Všimněte si také, že velmi brzy posádka letoun převede do menšího úhlu stoupání. 

V praxi uvedený manévr probíhá asi takto: motory na plný vzletový výkon, po nezbytných úkonech uvolnění brzd, následuje rychlý rozjezd, poté prudší přitažení řízení. Letoun s velkým přebytkem rychlosti stoupá (jak se někdy říká, „pověšený za motory“) a když se po určité době rychlost začne snižovat, potlačením piloti letoun převedou do menšího úhlu stoupání se snížením výkonu motorů na optimální režim daný výrobcem pro tuto fázi letu. 

V praxi by podobný manévr (profil letu) zvládly i jiné typy letounů, pokud mají definovanou takzvanou stejnou letovou obálku. Ta zjednodušeně řečeno určuje bezpečný rozsah rychlostí a přetížení pro daný stroj a danou letovou hladinu. Řada typů je vybavena elektronickými systémy a ty z bezpečnostních důvodů ani pilotům neumožní kritické hodnoty překročit. 

Zajímavostí je, že společnost Vietnam Airlines, která si Dreamliner objednala, čeká i na konkurenční Airbusy A350. 

Autoři: ,


Témata: Vietnam, Boeing, Raketa

Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Má po světě 76 pomníků. V ČR je ale „Osvoboditel sedláků“ neznámý

Před 100 lety zemřel Osvoboditel sedláků Hans Kudlich

7. října 1848 byl rakouským Říšským sněmem schválen zákon o zrušení roboty, jehož návrh v červenci téhož roku podal...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Další z rubriky

Bezmotorová stíhačka Luňák startovala i ze svislého visu pod vrtulníkem

LF-107 Luňák během převleku z Vajnor na letecký den do rakouského Welsu (rok...

Akrobatický Luňák patří mezi nejslavnější kluzáky v historii československého letectví. Ve své době upoutával pozornost...

Největší problém umělé inteligence: nelze zjistit, „proč“ se rozhodla

Technický ředitel společnosti Fujitsu, Dr. Joseph Reger

Umělá inteligence a strojové učení jsou budoucností průmyslu. Přináší však s sebou problémy, které zatím v oblasti...

Iljušin, kterému v Praze Tupolev uřízl ocas, „přeletěl“ do muzea

Přesun letounu Il-18 do Leteckého muzea Kbely

Přežil srážku s jiným dopravním letadlem i mnoho let nepřízně počasí na ploše kbelského letiště. Dopravní letoun Il-18...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.