Raketa Ares I-X připravená na startu

Raketa Ares I-X připravená na startu | foto: NASA

Start rakety Ares I-X byl zrušen. Středeční pokus má 60% šanci

  • 209
Napínavý film připomínal první pokus o start rakety Ares I-X, která má v budoucnu nahradit raketoplány. Start komplikovalo a nakonec i zmařilo špatné počasí i nákladní loď, která se objevila v místě předpokládaného dopadu stroje do oceánu.

Na rampě 39B Kennedyho kosmického střediska na floridském Cape Canaveral, je připraven experimentální předprototyp nosné rakety Ares I-X. Dnes kvůli počasí však neodletí.

Zítřejší pokus (28.10.2009) má podle aktuálních předpovědí větší šanci na úspěch. Počasí se zlepšilo a šance na úspěšný start se zvýšily na 60 %.  Odpočítávání začne podle prvních informací ve 13:00 našeho času. Přímý přenos již v 10:00.

27.10. - Sledovali jsme start on-line

14:28 Z rakety byl za potlesku personálu odstraněn kryt aerodynamického měřícího systému, který se vždy odstraňuje až těsně před startem, aby bylo zařízení uchráněno povětrnostních vlivů.

14:41 Start byl opět odložen zřejmě kvůli nákladní lodi v místě předpokládaného dopadu rakety do oceánu. Počasí momentálně start nijak neohrožuje.

14:45 Začalo odpočítávání

14:47 Odpočítávání opět zastaveno

14:50 Čas opět nastaven na T - 4, ale zatím stojí. Čeká se na vhodné počasí.

15:05 Startu se podle komentátorů NASA můžeme, ale nemusíme dočkat během následující hodiny. Problémy jsou se statickou elektřinou. Loď, která se pohybovala v místě dopadu rakety již odplula.

15:21 Start rakety plánován na 15:54. Odpočítávání má začít v 15:50. Počasí je stále monitorováno a je možné, že start opět přeruší.

15:55 Start má opět zpoždění. Zatím nebyly oznámeny důvody

15:56 Bouřkové mraky opět přerušily start. Nový čas startu zatím nebyl stanoven

16:01 Odpočítávání odloženo o 15 minut, start o 19 minut. Další možnost startu je tedy v 16:19

16:17 Start odložen kvůli počasí na 16:24.

16:24 Start rakety by pro dnešek podle komentátorů NASA zrušen. Zítřejší pokus je vzhledem k nepříznivému počasí také ohrožen. Nyní probíhají zabezpečovací práce na zajištění rakety. Do 15 minut bude oznámeno, zda bude NASA pokračovat v pokusu zítra

16:43 Zítřejší pokus o start rakety začne v 10:00. Odpočítávání se dočkáme nejdříve ve 13:00.

ARES countdown

Odpočítávání startu "zamrzlo" ve 14:47 kvůli počasí na uvedené hodnotě.

Start stále odkládá nepříznivé počasí

Start stále odkládá nepříznivé počasí. Start probíhá v zakroužkované oblasti. Červené části zobrazují vysokou oblačnost. Infračervený snímek ze satelitu - zdroj: Weathercentral.com

Od roku 2015 má raketa Ares I-X vynášet do vesmíru kosmickou kabinu Orion nahrazující dosavadní raketoplány. Vzhledem k technickým problémům Arisu to však není zdaleka jisté a odborníci doporučují NASA záložní řešení.

Cílem celého programu Constellation, jehož je Ares I-X součástí, je návrat Američanů na Měsíc a zahájení výstavby stálé měsíční základny, do realizační fáze.

Přímý přenos ze startu sledujte ZDE

Raketa Ares I-X by měla dnes poprvé vzlétnout

Start se měl uskutečnit ve 13:00 našeho času, byl však zatím odložen  kvůli špatnému počasí a později i kvůli nákladní lodi, která vjela do dopadové oblasti. Na světelné tabuli stále svítí čas zastavený na T- 4 minuty. 

Podle odborníků dává špatné počasí v oblasti Kennedyho vesmírného střediska na Floridě jen 40 procent naděje na úspěch. Nejpozději dnes může raketa kvůli technickým podmínkám startovat v 17:00 SEČ.

ARES - raketa připravena ke startu

Aktuální snímek rakety Ares I-X připravené ke startu - 27.10.2010

Nosná raketa vysoká 99,6 metru má nyní uskutečnit jen suborbitální let, který potrvá dvě minuty a 30 vteřin. Její horní části jsou pouhé repliky, které skončí pádem do Atlantiku. Naopak první patro rakety dopadne pomocí padáků do oceánu a po vylovení bude podrobeno analýze, která potrvá několik měsíců. Let přinese první poznatky o stabilitě a bezpečnosti rakety.

Ares 1x

Poprvé na startu

Pokud se pokus povede a raketa odstartuje, bude sestávat z funkčního prvního stupně, tvořeného čtyřmi segmenty motorů RSRM, které byly doposud používány v urychlovacích vzletových motorech SRB kosmického raketoplánu. Součástí jsou i hmotnostní a tvarové maket druhého stupně a kosmické lodi Orion včetně jejího záchranného systému.

Při tomto zkušebním letu má být motor prvního stupně prodloužen o simulovaný pátý segment, takže celkový vzhled rakety i s kosmickou lodí se blíží konečnému tvaru nosiče Ares I, včetně délky, která činí 99,7 metrů. Pro srovnání – měsíční raketa Saturn V s lodí Apollo měřila na výšku plných 111 metrů.

Vzletová hmotnost celé sestavy je 816 tun. Je tedy zřetelně nižší než budou mít (nebo by měly mít) sériově vyráběné nosiče. Pokud se ovšem celý program bude vůbec vyvíjet tak, jak kdysi NASA koncipoval na základě prezidentem Georgem Bushem ml.vyhlášeného programu rozvoje amerického kosmického výzkumu.

Osud rakety Ares I-X a osud celého programu Constellation je velmi nejistý a plánovaný návrat na Měsíc podle odborníků zatím nereálný.

, ,