Diskuze
Rychlý rozvoj letectví „zabil“ jaky, které se u nás měly licenčně vyrábět
Děkujeme za pochopení.
J81i44ř80í 92T18r82e24s39t42r
Vypadá to jako převrácený pantofel
Nemá někdo odkaz na nějaké video jiskřicího přistání? Mohla to být krása....
J89i67ř24í 74T81r94e62s29t19r
Ve 44 minutě je sice přistání, ale filmoví tvůrci to nějak zabělali, takže není nic vidět.
P51e53t83r40a 35M33a30l26a31k58o46v25a
Tak F-86 Sabre měl v Korei skore 1:10 vůči Migům-15, tj. na každý sestřelený Sabre připadlo 10 sestřelených migů, takže jako stíhačka asi nic moc.... a Jak je výsměch....
J92o83s84e44f 60M44e67r20u37n23k51a
Toto skóre bylo ale vícekrát zpochybněno, a to nejen Sověty. Zkuste kvalitní portály, např. Palba.cz nebo fronta.cz
T59o35m32á23š 87H51r19u57b71ý
Přijde mi to psané tak, že to vyzní až lehce ironicky, což ale není úplně fér. Minimálně JAK15 a 17 byly v reálu i v sovětských pramenech poctivě deklarované tak, že hlavním cílem bylo co nejdříve naučit piloty a mechaniky proudové motory na letadle podobném tomu, co dobře znají, tedy ta zlehčovaná zjednodušení byla ve skutečnosti jasný záměr. A v tomto ohledu šlo o plný úspěch...
Nově konstruovaný JAK 23 pak byl celkem rovnocenný s jinými stroji s rovným křídlem, ať už šlo o F-80 Shooting Star nebo první verze F-84 Thunderjet a také nešlo o špatný stroj. Jen zkrátka doplatil na překotný rozvoj aerodynamiky po WWII, kdy se vlastně už po cca 5ti letech začalo přecházet na stroje druhé generace s šípovým křídlem (MIG15, Sabre) a poté nadzvukové. Tohle bylo zkrátka takové období rychlých změn, nelze to srovnávat s dneškem, kdy pomalu dosluhují F15/16, aerodynamicky vzniklé před více než 45ti roky...
R90a61d65e92k 27F29o14l31p89r96e59c11h84t
To je teoreticky možné, že to může vyznít až lehce ironicky, ale záměr to nebyl.
Jinak hlavním důvodem použitého řešení, tedy adaptace Jaku-3, byla - jak je v článku uvedeno - "minimalizace časové náročnosti vývoje a přípravy k zahájení sériové výroby". Například na učení mechaniků motorářů na proudové motory to nemá přeci vliv.
Jak-23 s F-80 a F-84 nelze hodnotit jako rovnocenné. Měly víceméně srovnatelné rychlosti, a Jak-23 určitě vyšší stoupavost, ale tím to končí. Jak-23 byl čistokrevná stíhačka, tam ho právě ty v porovnání s novými stroji zaostávající výkony začaly limitovat. Vedle toho F-80 a F-84 představovaly spíše víceúčelové stroje, když tedy nestačily na úkoly stíhaček, stále se používaly jako stíhací bombardéry nebo ve verzích průzkumných. A opět, Jak-23 pro takové role nemohl být adaptován kvůli malé nosnosti a doletu.
R50i40c25h69a88r55d 98A29u63b25r44e94c65h45t
"Na konci padesátých let se vážně uvažovalo o zavedení stíhacích jaků do výzbroje československého letectva,
Na konci čtyřicátých
R39a78d95e43k 35F13o71l75p58r70e30c33h59t
Díky, jsem se přepsal, přitom v draftu jsem si to naformuloval "na přelomu 40. a 50. let. Opravím.
J73a83k90u97b 27B62o62h57o52n36ě45k
Tak vidět startovat proudové letadlo v dešti jisker jsem na seznamu "věcí, co chci někdy vidět" dodnes neměl, ale teď už z něj asi nevypadne
K83a73t52e92ř63i34n97a 22V74ý80b53o49r64n95á
Tento smutný osud potkal všechny poválečné proudové letouny, které neměly šípové křídlo. Minimálně od dob, kdy je v Koreji začaly masakrovat MiGy 15.
R80i49c91h16a81r55d 90A60u47b79r78e79c72h54t
No jo, chudáci jaky zmasakrované migy...
M29a49r22t49i33n 71N74e53r36m77u54t
Jeden bývalý stíhací pilot napsal celkem humornou knížku, vzpomíná na Jaky, bylo to velice snadno ovladatelné letadlo "se kterým by odstartovalo i dítě"
K37a50t60e18ř20i53n77a 97V66ý76b12o44r39n47á
Horší je to vždy s přistáním. ;¬)
J51o70z32e35f 71B24e82v60i52l92a34q68u13a
Dobrý článok - ako obvykle
Len malá chybička "se vloudila" - v titule by malo byť "jaky" s veľkým "J" - inak by to bolo zabíjanie tibetských kravičiek...
R26a92d30e36k 23F23o61l53p14r39e51c37h36t
S těmi malými/velkými písmeny to je složitější. Zde to je případ, kdy pravidla "doporučují" psát malé písmeno, v textu článku se také několikrát vyskytlo.
Kdysi jsem si myslel, že v daných případech je přípustné i velké písmeno, ale editoři byli proti.
Příklady, kdy se píše malé: Ze slunce na nás zaútočily spitfiry. Písek nám přivezl tatrou apod.
A zde samozřejmě musí být velké: Ze slunce na nás zaútočily stíhačky Spitfire. Peruť převzala Spitfiry Mk.II. Písek nám přivezl Tatrou 148 apod.
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič
Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou
Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...