Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


„Stránka nenalezena“ umí napsat každý. Ale lepší je ukázat velrybu

aktualizováno 
Nefunguje Twitter? Pak se místo běžné stránky zobrazí velryba. Uživatelé vědí. Je to celkem spokojená velryba, kterou nad hladinou silou vůle (a máváním křídel) udržují vrabci. Nemá smysl se o tom rozepisovat víc. Kdo ví, ten ví. Kdo neví, ten se dozví, až začne používat Twitter.

Velryba Twitteru | foto: Twitter

Zajímavým detailem ovšem je, že obrázek velryby (Whale Fail) není dílem anonymního grafika z Twiteru, ale čínské výtvarnice jménem Jijing Lu. Žije v Austrálii a jak se píše na jejím profilu americké konference TED, "její tvorba se zobrazila a zobrazuje na miliardách počítačových monitorů". Není to přehánění. Chybová stránka Twitteru ("něco nám nefunguje...") se v posledních letech ukazovala uživatelům opravdu často. A Jijing má to štěstí (anebo smůlu), že se její laškovný obrázek (koho by to napadlo, velryba létající díky vrabcům?) stal právě tím, který výpadek uživatelům oznamuje.

Létající prase, Michael Jackson, tetování, pivo...

Podívejte se, co vše inspirovala létající velryba.

Když něco zajímavého vidíte jednou, je to zážitek. Pozitivní, nebo negativní. Ale když to samé vidíte stokrát (a společně s vámi desítky milionů lidí na světě), pak už nemluvíme o obrázku, ale o ikoně. Twitterovská "chybová" velryba se jí stala. Objevuje se na tričkách, v kreslených seriálech, lidé si ji nechávají vytetovat na kůži.

Obrázek velryby přitom nevznikl na objednávku Twiteru. Autorka v době, kdy ho nakreslila, dokonce o této službě ani neslyšela. V červenci 2007 ho publikovala společně s dalšími svými ilustracemi na serveru iStockphoto, který je on-line bankou fotografií, ilustrací či designových motivů. Tam si ho o rok později všiml jeden ze zakladatelů Twitteru Biz Stone. Na první pohled se mu zalíbil a koupil si licenci k jeho použití. Cena činila doslova pár dolarů. Autorka tak díky slavné velrybě nezbohatla. Lépe řečeno ne přímo. Ale stala se díky ní slavnou a nepochybně získala spousty dobrých zakázek.

Stránky dnes už slavné výtvarnice

Začalo to velrybou za pár dolarů...

"Ji" znamená čínsky "šťastná" a "jing" zase "tvůrčí". Obojí pro výtvarnici Jijing platí. Narodila se v Šanghaji, vystudovala techniku (zároveň se zajímala o komiks, známky a stará hudební cédéčka), v Sydney vystudovala umění a dnes řídí vlastní designerské studio.

Nejslavnější nadšení snílka

Slavný obrázek velryby se původně jmenoval Nadnášení snílka. "Nakreslila jsem ho jako narozeninovou elektronickou pohlednici pro své kamarády z ciziny. Věděla jsem, že se nebudu moci účastnit jejich oslav, a tak jsem je chtěla aspoň na dálku rozesmát," řekla Jijing v rozhovoru na blogu Vectortuts, určeném počítačovým výtvarníkům a designerům.

Variace na velryba od Twitteru

Variace na velrybu od Twitteru

Výtvarnice se díky "velrybě" dostala mezi stovku nejvýznamnějších Australanů v kategorií inovací a s dotyčným obrázkem se také vyfotografovala s australským premiérem Kevin Ruddem. Zaslouží si to, vždyť namalovala obrázek, který si spousta lidí zamilovala, a to navzdory tomu, že je vlastně poslem špatných zpráv. Měl by uživatele iritovat, vždyť jim oznamuje, že teď zrovna službu nemůžou používat. Ale on je naopak ještě dokáže rozesmát.

Jak se spolehlivost a technické parametry Twitteru postupem času zlepšují, vidíme obrázek velryby na monitorech čím dál méně. Ale z hlavy (a taky triček či hrnků na kafe, které si lze přes web koupit) nám ho už nikdo nevymaže.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.