náhledy
Supermarine type 300 byl prototypem stíhačky Spitfire
Autor: public domain
Supermarine Spitfire Mk.I z výzbroje 19. perutě RAF, vidíme devátý sériový exemplář
Autor: public domain
Supermarine Spitfire Mk.I (devátý sériový exemplář) z výzbroje 19. perutě RAF. Na krátkou dobu dostaly spitfiry ještě na svislou ocasní plochu označení číslem perutě, záhy se začala používat kódová písmena přidělená peruti plus jedno písmeno pro daný stroj v peruti.
Autor: public domain
Supermarine Spitfire Mk.I z výzbroje 19. perutě RAF
Autor: Air Historical Branch-RAF/MOD
Supermarine Spitfire Mk.I z výzbroje 19. perutě RAF. Minimálně druhý a pátý letoun v řadě mají ještě nízký odsouvatelný díl překrytu kabiny, porovnejte s vypouklým u prvního stroje.
Autor: public domain
Supermarine Spitfire Mk.I z výzbroje 19. perutě RAF s nízkým odsouvatelným dílem překrytu kabiny
Autor: public domain
Spitfire Mk.I ve finální podobě (vidíme vypouklý odsouvatelný díl překrytu kabiny a třílistou automaticky stavitelnou vrtuli), fotografie z doby bitvy o Británii.
Autor: Imperial War Museum / public domain
Legendární Supermarine Spitfire se používal v RAF i po válce, ať už to byly poslední verze válečné či finální verze poválečná Mk.24, která vstoupila do služby v roce 1947. Na fotografii vidíme Spitfire Mk.22, který se začal sériově vyrábět v březnu 1945. Zaujme nás pětilistá vrtule a snížený trup za kabinou. Spitfiry postupně získávaly na eleganci a samozřejmě na výkonech, poslední verze se s těmi z bitvy o Británii vůbec nedají srovnat.
Autor: RuthAS, CC BY-SA 4.0
Po válce se spitfiry dostaly i do výzbroje čs. letectva, vláda pořídila v Británii sedm desítek zbrusu nových stíhaček Spitfire LF Mk.IXe. Do republiky přelétly v létě 1945. V období 1948 až 1949 jsme je prakticky všechny prodali nově vzniklému státu Izrael. Část z nich Izraelci ještě stihli operačně nasadit během války za nezávislost. První izraelský premiér David Ben-Gurion řekl: „Bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 3.0
U nás zůstal po odprodání spitfirů Izraeli pouze tento jediný, který je vystaven v Národním technickém muzeu. Někdo může namítnout, že takto označen nikdy nelétal. A má pravdu, prakticky všechny dochované a renovované spitfiry se více či méně odlišují od historického vzezření, ať už kabátem nebo některými díly. Zajímavější je však jiná věc. Ii tento měl být dodán do Izraele, ale chvíli předtím s ním jeden náš pilot lehce praštil o zem, narušil tak geometrii a letoun byl prohlášen neletuschopným. Později Otmar Kučera řekl, že tak učinil záměrně, neboť mu a jeho kolegům bylo líto, když by tu pro další generace žádný nezůstal. Nemáme důvod mu nevěřit.
Autor: Adam Zivner, CC BY-SA 3.0