Supervlak pojede rychlostí 250 km/h i v mrazu minus padesát stupňů

aktualizováno 
Mezi Moskvou a Petrohradem bude "létat" superexpres Sokol rychlostí 250 km/h, kterou si má udržet i v krajně nepříznivých podmínkách této oblasti. Rusko vstupuje do klubu vysokorychlostní železnice.

Velaro RUS Sokol | foto: SIEMENS

Ruskou železniční dopravu čeká revoluce. Od roku 2009 spojí obě metropole vysokorychlostní železnice. Rusko se tak stane devátou zemí na světě vybavenou vysokorychlostní železnicí. Dosud se vysokorychlostní železnicí mohlo pochlubit jen osm zemí, jmenujme např. Německo, Francii nebo Japonsko.

Velaro RUS Sokol

Nové vozidlo pojmenovaly ruské železnice “Sapsan”, což česky znamená sokol. Superexpres pojede rychlostí 250 km/h, a to i při venkovních teplotách minus 50 stupňů Celsia. Cestovní doba mezi Moskvou a Petrohradem se tím sníží až o hodinu. Později se vysokorychlostní železnice plánuje i pro trasu Moskva – Jižní Novgorod.

První soupravy Velaro RUS (ICE pro Rusko) vyrobené společností Siemens byly premiérově představeny veřejnosti na letošním veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Součástí slavnostního představení nového vlaku veřejnosti bylo podepsání společného memoranda, na jehož základě Siemens zrekonstruuje seřazovací nádraží Lužskaja (Luzhskaya) v blízkosti Petrohradu a Černjachovsku (Chernyakhovsk) poblíž Kaliningradu. Siemens tato nádraží vybaví automatickým seřazovacím zařízením.

Velaro RUS Sokol

Expres je přizpůsoben širokému rozchodu i délce nástupišť 

Velaro RUS disponuje nejvyspělejší technologií vysokorychlostních vlaků. Pohon je vyřešen tak, že bylo možné navýšit počet sedadel oproti podobným vlakům o 20%. Přepravní kapacita desetivozového vlaku činí 604 cestujících. Díky délce ruských nástupišť lze totiž k vlaku přidat další dva vozy. Španělské Velaro, které jezdí 350 km/h (nejrychlejší evropský expres), je osmivozové a měří 200 metrů. Ruská desetivozová souprava měří 250 metrů.

Velaro RUS Sokol

Kvůli širokému rozchodu putuje vlak na speciálním trajleru

Sokol byl vyroben speciálně pro ruské širokorozchodné železnice. Rozchod tamních tratí činí 1 520 mm, a je tudíž širší než u evropských tratí (1 435 mm). Díky širšímu rozchodu je i skříň expresu širší asi o 32 cm oproti španělskému modelu.

Soupravu ale z uvedených důvodů není možné dopravovat po evropských kolejích. Bylo nutné ji rozebrat na jednotlivé vozy, které se dopravují speciálními trajlery po silnici. 

Velaro RUS Sokol

Velaro RUS Sokol

Už transport do Berlína na veletrh InnoTrans byl zajímavý. Jednotlivé vozy, ze kterých se vlaková jednotka Velaro skládá, váží až 61 tun. Každý trajler (nákladní silniční vozidlo uzpůsobené pro transport kolejových vozidel) měl výkon 540 koňských sil. Přeprava probíhala z Krefeldu přes Brémy a Hannover do Berlína. Každá náprava tohoto těžkého transportéru unese okolo 100 až 120 tun. Přeprava jednoho vozu trvala tři dny, jelikož nadměrný náklad smí na německé silnice pouze v noci a až po 22. hodině.

Velaro RUS Sokol

Velaro RUS Sokol

Největším nepřítelem je mráz až minus 50

Veškeré součástky, jako například technické vybavení, izolační materiál nebo maziva, byly vyprojektovány s ohledem na extrémní klimatické podmínky, které v Rusku mohou v zimě nastat. Nízkým teplotám a vysokým rychlostem musí také vyhovovat veškerá železniční infrastruktura. Zejména výrobce kolejnic musel garantovat vysoké nároky na kvalitu oceli. Ta svými vlastnostmi musí vydržet i v extrémních mrazech, kdy při průjezdu vysokorychlostního Sokola nesmí prasknout.

Velaro RUS Sokol

Cestující mohou pozorovat cestu z pohledu strojvedoucího

Oba koncové vozy v barvách ruské vlajky mají hned za kabinou strojvedoucího sedadla první třídy. Do jeho kabiny mohou nahlédnout přes skleněnou stěnu, cestu tak vidí v podstatě z jeho pohledu. V první i druhé třídě je cestujícím k dispozici zábavní audio a video systém a občerstvení. Uprostřed soupravy se nachází bistro, kde si zájemci mohou nakoupit lehká jídla a nápoje.

Velaro RUS Sokol

Sokol může uhánět 300 km/h - jako TGV 

Díky výkonu 8000 kW (asi 11 000 koňských sil) lze maximální rychlost vozidla zvýšit ze současných 250 km/h až na 300 km/h. Rusové takto mohou získat expresy stejně rychlé jako běžné TGV.

Polovina dvojkolí celé soupravy je poháněna přímo, vlak tak může daleko lépe zrychlovat než vlaky poháněné lokomotivou a projíždět strmější traťové úseky. Elektrické brzdy umožňují rekuperaci energie a tím i úsporu nákladů. Část objednané flotily souprav Velaro RUS bude dodána ve dvojsystémové verzi – pro napájení stejnosměrným i střídavým proudem.

Velaro RUS Sokol


V roce 2010 bude jezdit mezi Moskvou a Petrohradem 8 superexpresů

Ruské železnice (RZD) dostanou do roku 2010 osm vysokorychlostních souprav. Siemens vyrobí soupravy ve svém německém výrobním závodě v Krefeld-Uerdingenu. Hodnota zakázky včetně kontraktů na údržbu a servis na příštích 30 let činí 15 miliard korun (600 milionů euro).

Velaro RUS Sokol

Ruská železnice expanduje

Díky rozvojovému programu ruské vlády mohou ruské železnice počítat do roku 2030 s investicemi ve výši až 400 bilionů euro. V příštích letech se počítá s výstavbou až 20 000 km železnic včetně 1 500 km vysokorychlostních tratí.

Velaro RUS Sokol

Nejčtenější

Tom Cruise: Vypněte funkci vylepšení pohybu na svých televizorech

DO KINA: Tom Cruise a Úžasňákovi budou znovu zachraňovat svět

Tom Cruise na svém twitterovém účtu nabádá filmové fanoušky k vypnutí funkcí pro vylepšení vykreslení pohybu při...

Vývoj evropské superstíhačky je na spadnutí. Není to příliš brzy?

Model letounu NGF na listopadové výstavě Euronaval v Paříži

Francouzská ministryně obrany Florence Parlyová na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila dosažení shody s...

Exekutoři varují před vakce.net. I bez objednávky hrozí exekucí

Exekuce

I nedokončený nákup na e-shopu s velice levným zbožím může vést k soudní exekuci. Naštěstí jen smyšlené, jak se...

Raketa Falcon 9 neúspěšně přistála do moře, náklad ale letí dál k ISS

Nepovedené přistání Falcon 9

Porucha hydraulického čerpadla znemožnila přistání nosného stupně rakety Falcon 9. Přistál, či spíše spadl, do moře...

Žádná speciální jednotka se bez něj neobejde. Zkusili jsme noční vidění

Zkouška noktovizoru LPNVG (Low Profile Night Vision Goggle) s označením...

Neobešlo by se bez nich ani dopadení Bin Ládina. Brýle pro noční vidění používají speciální jednotky po celém světě....

Další z rubriky

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich...

Nejlepší české letadlo před Velkou válkou byl Rapid bratří Čiháků

Monoplan „Rapid“ bratří Čiháků

Jak vypadal a jaké vlastnosti měl elegantní český jednoplošník z roku 1913. To vám detailně přiblíží dobový článek od...

Boj o 1. místo: Amazon na chvíli překonal Microsoft, ten před tím Apple

Ilustrační snímek

Celková tržní hodnota společnosti Amazon se minulý týden na chvilku dostala před hodnotu Microsoftu. Tato firma se...

Najdete na iDNES.cz