Svět v křišťálové kouli: Prospecta 3D

Pamatujete se na neforemné přilby slibující virtuální realitu a plně trojrozměrné zobrazení? To byly jen podivné hračky, omezené a neohrabané. Co si takhle dopřát opravdu trojrozměrný obraz plný barev? Takový, jaký R2D2 promítal v Hvězdných válkách Luku Skywalkerovi?

Společnost Actuality Systems pravděpodobně neznáte, a přesto jde o jednu z nejzajímavějších technologických firem na světě. Umí totiž postavit zobrazovací jednotku Prospecta Spatial 3D display, která vám ukáže úplný 3D obraz, v barvách, a prohlédnout si ho můžete ze všech stran. Že je to nemožné? V červnu si první vzorek koupila výzkumná laboratoř americké armády v Marylandu a chystá se testování možného využití tohoto produktu pro armádní účely.

Na první pohled vypadá Prospecta jako křišťálová koule a v podstatě se tak projevuje. Do prostoru ohraničeného skleněnou skořepinou totiž promítá trojrozměrný obraz, který vypadá, jako by se vznášel v prostoru. Stejně jako se v Tolkienových palantírech zjevovalo velké žhnoucí Oko. Specifikace systému uvádí, že Prospecta 3D je schopna ukázat obrázky veliké nejméně 25 centimetrů Prospecta 3Duvnitř zobrazovací jednotky, jejíž rozměry jsou dvojnásobné. Ani hmotnost Prospecty není zanedbatelná, blíží se ke třiceti kilogramům.

 

Zobrazení v Prospectě je dosaženo díky dokonalé optice v základně displeje, která je schopná současně odrážet 198 řezů obrazu vysílaných projektorem. Každý řez může mít maximální rozlišení 768 x 768 obrazových bodů. Celkově je tedy při maximálním využití schopností systému Prospecta 3D zobrazováno 100 000 000 obrazových bodů. V případě trojrozměrného zobrazování jsou tyto body nazývány voxely, což je zkratka z anglického volume pixels. Ještě hrozivěji než 100 000 000 voxelů zní jiné číslo: systém každou vteřinu vykreslí 5000 obrázků s rozlišením 768x768, takový framerate by určitě uvítali všichni náruživí quakeři.

Prospecta 3DVykreslování obrazu má na starost mikroprocesor TMS320C6201 od Texas Instruments s taktovací frekvencí 200 MHz, při které zvládá 1600 MIPS. Subsystém uložený v základně displeje využívá pouze 16 MB RAM pro operační systém, potřebuje ale 3 GB 66MHz DDR SDRAM grafické paměti! Pro přenos dat mezi pracovní stanicí (doporučené jsou IBM IntelliStation M Pro a HP Workstation x2100) a displejem se stará rozhraní 2x SCSI-2 Wide.  Ani s tak obrovskou grafickou pamětí však systém při plném rozlišení nezvládne zobrazit více než tříbitovou barevnou hloubku, tedy osm barev.
Systém je kompatibilní s rozhraním OpenGL, což umožňuje jeho nasazení v širokém spektru aplikací. V současné době jsou k dispozici hotové aplikace pro zobrazování molekul chemických prvků, ale k přístroji je dodáván vývojářský kit, takže není problém prohlížet na Prospectě třeba složité konstrukce vytvořené v Cadu.

Trojrozměrný způsob zobrazování není schopen ukázat úplně vše, hlavně chybí možnost plynulého zachycení pohybu, takže třeba aplikace v herním prostředí se jen tak nedočkáme. Kdo však určitě má z technologie trojrozměrného zobrazení s možností 360° zorného úhlu radost, jsou vědci zejména v oblasti medicíny, genetiky a farmacie.

Prospecta 3DNa začátku vývoje platformy Prospecta stojí  Gregg Favalora, nynější technický ředitel společnosti Actuality Systems. Už v roce 1988 začal vyvíjet systém, který by byl schopen zobrazit trojrozměrný objekt v prostoru. V roce 1996 se mu podařilo sestrojit první prototyp, který zvládal zobrazení objektu s rozlišením 32 x 32 x 32 bodů. Následovalo přihlášení obchodního modelu změřeného na vývoj trojrozměrných zobrazovacích systémů do soutěže Entrepreneurship Competition vypisované každoročně Massachusettským Technologickým Institutem - MIT. Po té, co koncept trojrozměrného zobrazovacího zařízení získal první cenu, došlo k založení společnosti Actuality Systems. Tři roky probíhal vývoj nového prototypu spolu s prvním kolem získávání finančních prostředků. V lednu roku 2000 bylo představeno zařízení, které zvládlo zobrazit 3D model o rozměrech 64 x 64 x 64 pixelů. To stačilo k získání důvěry investorů a investice v hodnotě 1,5 milionu dolarů. Kvalitní financování umožnilo další vylepšování technologie.

Prospecta 3DV červnu 2001 byl na konferenci SID předveden prototyp zobrazovací jednotky s kódovým označením Helios. Jeho specifikace byly už velice blízké současnému produktu. V říjnu minulého roku už Actuality Systems získali prvního testovacího zákazníka. Stala se jím biotechnická společnost GenomiX. Letos v únoru došlo k dodávce a GenomiX začal Prospectu používat pro vizualizaci řetězců molekul pro vývoj nových léků místo dosavadních 3D brýlí. Konečně v červnu byla oznámena dostupnost komerčních modelů Prospecta 3D spatial platform, jejíž centrem je zobrazovací jednotka ve verzi 1.5. Pouhý týden po uvedení Prospecty na trh se ozval velice zajímavý zákazník: U.S. Army Research Laboratory z Marylandu. Již nyní spatřují vojáci velký potenciál využití systému Prospecta 3D v oblasti simulací bojových operací. Ostatně již v průběhu vývoje systému uskutečnili představitelé Aktuality Systems několik prezentací určeným vojenským odborníkům.

Zaujaly vás tyto informace natolik, že chcete svou vlastní Prospectu doma v pokoji? Kromě bytelného stolu a již zmíněné pracovní stanice si připravte 40 000 amerických dolarů, a je vaše!